سید محمد رضوی، مدیرعامل شرکت فولاد شرق خراسان مطرح کرد:
حملونقل ریلی بهترین، مطمئنترین و کمهزینهترین روش حمل در کشور
استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولید فولاد کشور زمینه مناسبی را برای صنایع فعال در این حوزه ایجاد میکند تا بتوانند ضمن اشتغالزایی و تأمین تقاضای داخلی، در مسیر رشد صادرات و ارزآوری به کشور حرکت کنند اما لازمه دستیابی به این امر تأمین زیرساختهای موردنیاز، متناسب با نیاز توسعه صنعت فولاد کشور است.
با توجه به برنامه جامع ۱۴۰۴ توسعه صنعت فولاد کشور، مسئله زیرساختها چالشی بزرگ برای دستیابی به اهداف تعیینشده محسوب میشود و به همین دلیل، لازم است تا برنامهریزی مناسبی برای رفع این چالشها صورت پذیرد.
شرکتهای فولادساز برای بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای تولیدی ایجادشده بهمنظور دستیابی به برنامه ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴، با چالشهایی اساسی و روزافزون روبهرو هستند. مطابق با ارزیابیها در سایر کشورهای معدنی سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود، درحالیکه سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد (۲۰ میلیون تن) تولید مواد معدنی کشور را در برمیگیرد. در این خصوص رضوی مدیرعامل شرکت فولاد شرق خراسان با معدننامه به گفتگو پرداخته است.
عدم پاسخگویی زیرساختها در حملونقل کشور
سید محمد رضوی عنوان کرد: تولید سالیانه بیش از ۲۰ میلیون تن ماده معدنی توسط تمامی سرمایهگذاران در منطقه سنگان انجام میشود و هماکنون سهم کمی از آن (کمتر از ۵ میلیون تن سالانه) توسط راهآهن سراسری قابلانتقال میباشد که از عوامل اصلی آن عدم توسعه ایستگاههای موجود در منطقه و کمبود دیزل میباشد. علاوه بر آن با توجه به عدم ظرفیت و زیرساخت قابلقبول در توسعه ریلی منطقه و از سوی دیگر تعرفههای سلیقهای سرمایهگذاران را با نوسانات شدید حملونقل جاده ای در فصول مختلف روبرو ساخته است. همچنین با توجه به پیشرفت کند پروژه دو باند کردن جاده سنگان به تربتحیدریه، بیشازپیش موانع انتقال محصول به مقصد صورت میپذیرد؛ فلذا توسعه ایستگاههای سنگان، احداث خط دوم راهآهن از سنگان تا تربتحیدریه، تسریع بخشی در راهاندازی محور دوباند سنگان تربت کمک بسزایی در زیرساخت حملونقل خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت فولاد شرق خراسان، احداث محور دوبانده سنگان – تربتحیدریه، احداث خط دوم راهآهن سنگان تربتحیدریه، ساماندهی متمرکز حملونقل، توسعه ایستگاه راهآهن و تأمین دیزل موردنیاز را از راهکارهای رفع این چالش عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: مناسبترین شبکه حملونقل بسته به بعد مسافت مقصد و زیرساختهای موردنیاز قابلتغییر است ولی بهترین و مطمئنترین و کمهزینهترین از طریق حملونقل ریلی میباشد.
رضوی مطرح کرد: ظهور تکنولوژی و ایجاد شهر هوشمند، میتواند انقلابی عظیم در صنایع مختلف ازجمله حملونقل، نظارت و کنترل از راه دور ایجاد نماید. یکی از مهمترین مزایای استارتاپهای حملونقل جادهای این است که سبب شده قیمت کرایه به سمت شفافیت حرکت کند و دست دلالان از حوزه قیمتگذاری کوتاه باشد.
به گفته وی ردیابی و نظارت بر موقعیت محموله با استفاده از حسگرهای اینترنتی، برنامهریزی خودکار و بهینهسازی مسیر برای کاهش هزینههای حملونقل و کاهش زمان تحویل از مزایای هوشمند سازی عملیات لجستیک است.
شرکت فولاد شرق خراسان خاطرنشان کرد: همکاری و تعامل بخش خصوصی و دولتی هر دو مکمل هم بوده و هرکدام سهم بسزایی در فراهم ساختن توسعه حملونقل صنایع معدنی دارند که البته فراهم ساختن بستر مناسب و نظارت مستمر دولت با همکاری و واگذاری اجرا زیرساخت به بخش خصوصی زمینه توسعه بخش حملونقل را فراهم خواهد ساخت. با تعامل بخش خصوصی و دولتی و ایجاد حملونقل هوشمند و توسعه بخش ریلی مسیر رسیدن به کاهش هزینههای لجستیک فراهم خواهد شد.