منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو مطرح کرد:
انتقال فناوری ساخت لکوموتیو مشکلات حملونقل ریلی حوزه معدن را تا حدودی برطرف میکند
آینده کشور نیازمند تفاهم و همکاری بین شرکتهای توسعهای و پیشران است.
یکی از عناصر مهم توسعه، حملونقل است که طبق بند ۲۴ سیاستهای برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری، اولویت با حملونقل ریلی اعلام شده بود اما به این موضوع توجه نشده است. همچنین در ماده ۲۵ این سیاستها بر حمل ریلی بار و توسعه ترانزیت توجه ویژه شده است.
در سال 1400 در یک نشست مشترک راهآهن با ایمیدرو
مدیرعامل راهآهن بر تحول حملونقل ریلی کشور تأکید داشت و به گفته وی ایمیدرو و بخش معدن بهعنوان شرکای تجاری و راهبردی برای جهش اقتصادی کشور نگاه است که راهآهن در نظر داشت در دو بخش کلی تقاضای بار و سرمایهگذاری در توسعه خطوط، لکوموتیو و واگنهای باری با ایمیدرو همکاری داشته باشد.
با توجه به اینکه در برخی موارد، ظرفیت پایین حملونقل و لجستیک، گلوگاه و محدودکننده تولید در برخی صنایع معدنی است، رئیس هیئت عامل وقت ایمیدرو نیز بر تعاملات بیشتر با راهآهن نگاهی مثبت داشت و اعلام آمادگی جهت افزایش ظرفیت حملونقل ریلی کرد به طوریکه کمک به ارتقای حملونقل ریلی را تلاش در راستای ارتقای صنایع معدنی کشور دانست. در ادامه این نگرش و تفاهمات این دو بخش گفتگویی با منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو داشتیم تا شرحی از فعالیتهای اخیر ایمیدرو از اقدامات این سازمان در بحث حملونقل ریلی ارائه گردد.
منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو در خصوص حمل ریلی بار عنوان کرد: خوشبختانه از سال گذشته شاهد تسهیل واردات ماشینآلات از سال گذشته هستیم به طوریکه در بحث واردات در حال حاضر چالشی نداریم. واردات ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو طی یک برنامه پنجساله توسط شرکتهای معدن و صنایع معدنی هدفگذاری شده است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو افزود: با توجه به اینکه یکی از مأموریتهای ایمیدرو برنامهریزی بلندمدت در تأمین نیازهای زیرساختی بخش معدن و صنایع معدنی است سعی بر این است تا در تعامل با وزارتخانههای دیگر و با همکاری شرکتهای خصوصی این حوزه در ایجاد زیرساختها گام برداشته شود و خوشبختانه ایمیدرو در ایجاد زیرساختها در سالجاری به اهداف تعیینشده خود دست یافته است.
به عقیده مدیر زیرساخت ایمیدرو علیرغم اینکه بهترین گزینه برای کشور در این حوزه حملونقل ریلی است اما ناوگان ریلی بهشدت دچار چالش است و بهرهوری لازم را ندارد.
غلامرضایی با اشاره به تأثیر فعالیت ایمیدرو در توسعه شبکه حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: ایمیدرو و وزارت صمت به دنبال تفاهمنامهای است که انتظار همکاری از سمت وزارت راه و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی را داریم. مباحث مطرح شده در این تفاهمنامه افزایش بهرهبرداری از حمل ریلی است زیرا نسبت به سالهای گذشته حمل ریلی در بخش ما کاهش یافته است. علیرغم اینکه بهترین گزینه برای ما حمل ریلی است، اما ناوگان ریلی بهشدت دچار چالش است و بهرهوری لازم را ندارد. تعدادی شرکت حملونقلی در شرکتهای صنعتی و معدنی ایجاد شد که بخش تأمین ناوگان را بر عهده گرفته اما چون بهرهوری لازم وجود ندارد همین ناوگان نیز برای شرکتهای ریلی درآمدزایی ایجاد نمیکند. اگر این همکاری متقابل بین راهآهن و ایمیدرو یا وزارت راه و وزارت صمت صورت نگیرد، قطعاً در آینده دچار چالشهایی در بحث حمل ریلی خواهد شد.
وی با اشاره به دستاوردهای ایمیدرو در زمینه حملونقل گفت: در زمینه حملونقل ریلی، مهمترین دستاورد ایمیدرو، مدیریت در تأمین لکوموتیو موردنیاز بخش معدن است. در این راستا به قراردادهایی که مربوط به سالهای گذشته بوده اما مجوز واردات آن صادر نشدند، اجازه واردات داده شد که هماکنون فرآیندهای آن در حال پیگیری است. در کنار آن انتقال فناوری ساخت لکوموتیوهایی که قدرت آنها بالاتر از سابقه ساخت داخل است؛ مدنظر است. اگر این لکوموتیوها و دانش فنی وارد شوند، مشکلات حملونقل ریلی بخش تا حدودی برطرف میشود.