رجبی، عضو هیئتمدیره سایپا لجستیک مطرح کرد:
راهآهن نقش رگلاتوری خود را حفظ نماید
به عقیده عضو هیئتمدیره سایپا لجستیک مشکل اصلی در بحث حملونقل ریلی دخالتهای نابهجای راهآهن در بخشهای مختلف این حوزه است و این چالش منوط به دولتی خاص نیست بلکه به روالی در راهآهن تبدیل شده است.
رجبی، عضو هیئتمدیره سایپا لجستیک بیان کرد: یک نقش حاکمیتی و رگلاتوری برای راهآهن در طول ۲۰ سال اخیر دیده شده اما متأسفانه هیچوقت رعایت نشده است. راهآهن وارد فضای کسبوکارها میشود و در حوزه حمل بار بازرگانی دخالت میکند، مشکل هم این دولت و آن دولت نیست، ما با این دخالت کردن مشکل داریم.
مرتضی رجبی، عضو هیئتمدیره سایپا لجستیک بیان کرد: بزرگترین چالش حملونقل ریلی در کشور ما در وهله اول اقتصاد آن است که تکاپوی سرمایهگذاری جدید و توسعه را نمیدهد، ناوگان در حال استهلاک است و بهرهوریها پایین آمده و حتی نیروی انسانی قوی این حوزه هم در حال جابجایی هستند، به دلیل اینکه اقتصادش جوابگو نیست و قسمت عمدهای از شرکتها زیانده شدند و طی سالهای اخیر سود اندکی را به دست آوردند.
رجبی افزود: اگر در چند سال اخیر توسعهای هم وجود داشته بنا بر نیاز شرکتها و یا کارخانههایی مانند معادن بوده که نیاز به حملونقل ریلی داشتهاند و آمدهاند سرمایهگذاری کنند تا مشکلات خودشان را حل کنند.
وی ادامه داد: مصرف سوخت در حوزه ریلی یکهفتم مصرف سوخت در حوزه جادهای است، دولت در حال پرداخت یک سوبسید وحشتناکی به گازوئیل است که این مطلوبیت و ارجحیت را از حوزه حملونقل ریلی میگیرد و حملونقل جادهای با استفاده از کامیونهای ۴۰ ساله با وجود مشکلاتی که ایجاد میکند و بحث تصادفات، با قیمت تمامشده پایین میتواند رقابت کند و بخش ریل را کنار بگذارد.
حوزه ریلی نیازمند زیرساخت و سرمایهگذاری بالا
عضو هیئتمدیره سایپا لجستیک تصریح کرد: حوزه ریلی به زیرساختها و سرمایهگذاریهای سنگینی نیاز دارد که واقعاً بخش خصوصی بدون حمایت نمیتواند به آن ورود کند. در قانون برنامه ششم یا پنجم بود که رفع موانع این موارد دیده شد، اما متأسفانه فاز اجرایی در هیچکدام از دولتها پیدا نکرد.
رجبی در ارزیابی عملکرد شرکت راهآهن گفت: یک نقش حاکمیتی و رگلاتوری برای راهآهن در طول ۲۰ سال اخیر دیده شده اما متأسفانه هیچوقت رعایت نشده است. راهآهن وارد فضای کسبوکارها میشود و در حوزه حمل بار بازرگانی دخالت میکند، مشکل هم این دولت و آن دولت نیست، ما با این دخالت کردن مشکل داریم. راهآهن نقش رگلاتوری خود را کنار گذاشته و وارد بازار کسبوکار شده و به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده است.
عضو هیئتمدیره سایپا لجستیک درباره سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ معدنی و فولادی در حوزه حملونقل ریلی نیز گفت: بهمحض اینکه اتفاقی در قیمت سوخت رخ میدهد مشکلات در حوزه حملونقل جادهای مانند اعتصاب رانندهها نمایان میشود که شدیداً شرکتهای بزرگ معدنی و پتروشیمی را دچار مشکل میکند. درحالیکه با آماده کردن زیرساختها در حوزه ریلی میتوان بهراحتی این مشکلات را حل کرد، بنابراین باید از ظرفیت شرکتهای معدنی و پتروشیمی و بهطورکلی بخش خصوصی در حوزه ریل استفاده کنیم، اگر این اتفاق نیفتد واقعاً دورنما خیلی تاریک است، با زیرساختهای فعلی، کمبود بودجه و ناوگان فرسوده اوضاع خیلی خطرناک و بحرانزا خواهد بود.