واردات ورق گالوانیزه با ارز نیمایی؛ چالش جدید تولیدکنندگان فولادی
حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، واردات ورق گالوانیزه به کشور را تهدیدی برای صنعت داخلی دانسته و از دولت خواست واردات این محصولات را کنترل کند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، شجاعی در نشست «درآمدی بر ورقهای گالوانیزه خودرویی» که در قالب گفتمان «مسیر پیشران» برگزار شد، تأکید کرد که شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری توانایی تأمین ۱۰۰ درصد نیاز خودروسازان به ورق فولادی را دارد.
حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، واردات ورق گالوانیزه به کشور را تهدیدی برای صنعت داخلی دانسته و از دولت خواست واردات این محصولات را کنترل کند. شجاعی در نشست «درآمدی بر ورقهای گالوانیزه خودرویی» که در قالب گفتمان «مسیر پیشران» برگزار شد، تأکید کرد که شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری توانایی تأمین ۱۰۰ درصد نیاز خودروسازان به ورق فولادی را دارد. وی افزود که طبق پیشبینیها، ۹۹ درصد نیاز خودروسازان به ورقهای فولادی از سوی این شرکت تأمین شده است.
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال، در زمینه تولید ورقهای خودرویی و لوازم خانگی در منطقه خاورمیانه بینظیر است. شجاعی در ادامه گفت: «در سال گذشته، این شرکت ۳۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه تولید کرده که سهم کوچکی در صنعت کشور ایفا کرده است.»
واردات ورق گالوانیزه: چالش بزرگ تولیدکنندگان داخلی
شجاعی، با اشاره به چالشهای ناشی از واردات ورق گالوانیزه و سرد، تأکید کرد که ارز نیمایی یکی از بزرگترین مشوقها برای واردات این محصولات است. وی گفت: «کشورهایی مانند ترکیه و هند تعرفههای سنگینی بر واردات ورقهای چینی وضع کردهاند، اما در ایران هیچ گونه تعرفهای برای واردات وجود ندارد، این در حالی است که صنعت داخلی با مشکلات زیادی روبهرو است.»
قیمت ورق و تأثیر آن بر قیمت خودرو
شجاعی همچنین به تأثیر قیمت ورق بر قیمت نهایی خودرو پرداخت و توضیح داد که قیمت ورق برای خودرویی که حدود ۷۰۰ کیلوگرم ورق استفاده میکند، کمتر از ۸ درصد قیمت نهایی خودرو را تشکیل میدهد.
افزایش صادرات ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
وی همچنین به پتانسیل صادراتی شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت که این شرکت قادر است به راحتی نیاز بازارهای اروپایی را تأمین کند، اما مشکلات ناشی از تغییرات قوانین و عدم پایداری در تأمین محصولات باعث ایجاد چالشهایی در بازارهای خارجی شده است. وی خواستار حمایت سیاسی برای بهبود وضعیت صادرات شد.
چالشهای صنعت فولاد و ضرورت سرمایهگذاری در این بخش
شجاعی در پایان تصریح کرد که صنعت فولاد کشور میتواند به راحتی نیازهای بازار داخلی و خارجی را تأمین کند، اما لازم است که سرمایهگذاریهای بیشتری در بخش انرژی و تکنولوژی صورت گیرد. وی همچنین از سیاستگذاران خواست که سیاستهای کلان اشتغال و تولید داخل را به دقت مدیریت کنند.