ورود دولت ترامپ به پروژه لیتیوم آمریکا با درخواست سهام در ازای تخصیص وام
دولت ترامپ در تلاش است با بازنگری در وام ۲.۲۶ میلیارد دلاری وزارت انرژی برای پروژه لیتیوم «تاکر پس» نوادا، سهمی تا ۱۰ درصد از شرکت Lithium Americas به دست آورد، اقدامی که همزمان با فشار برای کاهش وابستگی آمریکا به چین در زنجیره تأمین لیتیوم و تضمین منافع مالیاتدهندگان دنبال میشود.
به گزارش پایگاه خبری «معدن نامه»، دولت ترامپ در حال بررسی دریافت سهمی تا ۱۰ درصد از شرکت Lithium Americas است، اقدامی که همزمان با مذاکره مجدد درباره شرایط وام ۲.۲۶ میلیارد دلاری وزارت انرژی آمریکا برای پروژه لیتیوم «تاکر پس» در نوادا و همکاری با جنرال موتورز صورت میگیرد. دو منبع آگاه این موضوع را به خبرگزاری رویترز اعلام کردهاند.
این اقدام تازهترین نمونه از مداخله مستقیم دولت ترامپ در اقتصاد آمریکا محسوب میشود، مشابه سهامگیری در شرکتهایی چون اینتل و MP Materials که بهمنظور تقویت صنایع حیاتی و مرتبط با امنیت ملی انجام شده است.
تاکر پس: محور زنجیره تأمین لیتیوم آمریکا
معدن تاکر پس که در ۴۰ کیلومتری جنوب مرز نوادا با اورگان قرار دارد، از یک سال پیش وارد فاز ساختوساز شده و بیش از ۶۰۰ پیمانکار در آن مشغول فعالیت هستند. این پروژه که قرار است در سال ۲۰۲۸ به بهرهبرداری برسد، بزرگترین منبع لیتیوم در نیمکره غربی خواهد بود و نقشی کلیدی در توسعه زنجیره تأمین داخلی این فلز استراتژیک دارد. لیتیوم فلزی است که برای تولید باتری خودروهای برقی و تجهیزات الکترونیکی حیاتی است.
یک مقام کاخ سفید در گفتوگو با رویترز گفت: «رئیسجمهور ترامپ از این پروژه حمایت میکند. او میخواهد این طرح موفق شود و درعینحال منصفانه برای مالیاتدهندگان باشد. در واقع هیچ کمکی رایگان نیست.»
پس از انتشار خبر این مذاکرات، ارزش سهام Lithium Americas حدود ۸۰ درصد افزایش یافت و از سه دلار به ۵.۵۴ دلار در معاملات پس از ساعات رسمی صعود کرد.
نگرانی از سلطه چین بر بازار لیتیوم
پروژه تاکر پس در حالی پیش میرود که آمریکا هماکنون کمتر از ۵ هزار تن لیتیوم در سال تولید میکند (از تأسیسات شرکت Albemarle در نوادا). این در حالی است که تنها فاز نخست تاکر پس ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن کربنات لیتیوم در سال را دارد که رقمی معادل نیاز ۸۰۰ هزار خودروی برقی است.
چین در این بازار نقش مسلطی ایفا میکند: سالانه بیش از ۴۰ هزار تن لیتیوم استخراج میکند و حدود ۷۵ درصد فرآوری جهانی این فلز به مواد مورد نیاز برای باتری را در اختیار دارد. همین موضوع یکی از دلایل فشار دولت آمریکا برای تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به پکن است.
نقش جنرال موتورز و مذاکرات جدید
جنرال موتورز سال گذشته با سرمایهگذاری ۶۲۵ میلیون دلاری، ۳۸ درصد از سهام پروژه تاکر پس را خریداری کرد و حق خرید تمام لیتیوم تولیدی فاز نخست و بخشی از فاز دوم را به مدت ۲۰ سال به دست آورد. اما منابع آگاه میگویند دولت ترامپ اکنون خواستار تضمین رسمی خرید از سوی GM و حتی انتقال بخشی از کنترل پروژه به واشنگتن است.
در همین راستا، Lithium Americas پیشنهاد داده است که بدون دریافت هزینه، اوراق اختیار خریدی معادل ۵ تا ۱۰ درصد سهام عادی خود را در اختیار دولت قرار دهد و همچنین هزینههای ناشی از تغییر در برنامه بازپرداخت وام را تقبل کند.
آینده پروژه
با وجود مذاکرات پرچالش، هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات طی سالهای گذشته از پروژه تاکر پس بهعنوان راهبردی برای تقویت تولید مواد معدنی حیاتی آمریکا حمایت کردهاند. بااینحال افت قیمت جهانی لیتیوم به دلیل عرضه مازاد چین، تردیدهایی درباره توان بازپرداخت وام از سوی شرکت ایجاد کرده است.
Lithium Americas با ارزش بازار حدود ۷۵۰ میلیون دلار، تنها یکی از چندین شرکت درگیر پروژههای لیتیوم آمریکا در کنار شرکتهایی مانند ioneer، Exxon Mobil و Standard Lithium است که همگی به دنبال توسعه ظرفیت تولید داخلی این فلز استراتژیک هستند.