مهندس زینلی، فعال حوزه معدن و صنایع معدنی مطرح کرد: سهم ما از بازارهای بینالمللی در خطر است
شیوا نیک وظیفه – بخش معدن و صنایع معدنی کشور در سالی که گذشت مانند سایر بخشهای اقتصادی کشور از یکسو با تورم بالای 40 درصدی و از سوی دیگر افزایش 29 درصدی قیمت ارز در طول سال مواجه بود و همچنین رکود نسبی شاخص بورس با رشد شاخص کل زیر 10 درصد، رشد اقتصادی 4.5 درصدی در 9 ماه نخست سال در نهایت رشد 3.9 درصدی صنایع و معادن را محقق ساخت.
مهندس زینلی فعال حوزه معدن و صنایع معدنی در این خصوص گفت: صنعت مس یکی از مهمترین صنایع در بخش صنایع معدنی کشور محسوب می شود که در بحث صادرات معدن و صنایع معدنی همیشه جایگاه اول را از آن خود کرده است اما فعالان این حوزه سال 1402 را با مشکلات زیادی به پایان رساندند مشکلاتی که عمدتا فعالیت معادن کوچک و متوسط مقیاس مس را تحت تاثیر قرار می دهد. وضع عوارض صادراتی در این سال یکی از چالش هایی بود که فعالان مسی با آن مواجه بودند.
به گفته سید حجت زینلی عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران، فعالان این بخش نه تنها در بحث صادرات بلکه در بازار داخلی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند.
مهندس زینلی بیان کرد: یکی از چالشهای اصلی حوزه بحث عوارض صادراتی بود که با صدور مصوبه وضع عوارض صادراتی از سوی دولت پیگیری هایی در دستور کار قرار گرفت و در 23 مرداد با دستور موقت دیوان عدالت اداری، این حکم جهت بررسی های بعدی متوقف شد.
به گفته وی اما در آبان ماه مجدد این دستور لغو شد و عوارض به مسیر اجرا برگشت که فعالان بخش معدن با نگرانی هایی مواجه بودند.در نهایت در اواسط اسفند ماه این مصوبه برای اجرا به گمرک ها ابلاغ شد.
مهندس زینلی می گوید در این مصوبه عوارض صادراتی کنسانتره مس از 0.5 درصد به 10 درصد افزایش یافت که نشان می دهد در بخشنامه های دولتی تدبیر وجود ندارد. دولت باید از فعالان بخش خصوصی نظر خواهی کند تا شاهد آسیب زدن به بخش های اقتصادی نباشیم. از طرفی صادرکنندگان موظفاند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ به مراتب پایینتری نسبت به بازار آزاد و به نرخ نیمایی در سامانه مربوطه عرضه نمایند. باید اذعان کرد که راه تنفس تولیدکننده بسته است و در چنین شرایطی صنایع یا به تعطیلی و توقف تولید میرسند یا در مرز روزمرگی و گذران شرایط، فعالیت خواهند کرد.
وی اظهار کرد: برای حضور در عرصه بین الملل باید سال ها تلاش کرد و بازارسازی صورت بگیرد.
مهندس زینلی معتقد است: زمانی که در عرصه بین الملل با افراد مختلف مذاکره می کنیم و متوجه می شوند ایران فروشنده محصول است رغبتی به معامله ندارند که ناشی از مصوبات و بخشنامه هایی است که بر این موضوع اثر گذار است. حال یک فعال بخش تولید در شرایط تحریمی بازارسازی می کند و مشتری پیدا می کند اما به ناگاه عوارض صادراتی وضع می شود و بازار از بین می رود؛ متاسفانه چنین موضوعاتی صادرات را عقیم کرده است.