یادداشت مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه؛
خود تأمینی ؛ زمینهساز موفقیت صادراتی فولاد مبارکه
سیاست راهبردی اقتصاد بدون نفت، تفکری متعالی برای دستیابی به استقلال اقتصادی و سیاسی و خودکفایی و خوداتکایی بود که تحریمهای ظالمانه و ممنوعیت فروش نفت در بازارهای بینالمللی، راه را برای تحقق این امر همراه کرد
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، در این مسیر، تأمین نیاز داخلی از طریق افزایش تولید و تولید محصولات جدید با استانداردهای جهانی و صادرات محصولات به کشورهای دیگر، رویکردی صحیح برای دستیابی به این راهبرد بود و صنعت فولاد کشور بیش از سایر صنایع پیشران توسعه و در مسیر خودکفایی بوده و با توسعه کمّی و کیفی و توسعه تجارت خارجی و صدور محصولات به بازارهای بینالمللی، نقش مؤثری در صادرات غیرنفتی کشور ایفا کرده است.
توسعه روابط و تجارت خارجی و صادرات محصولات به کشورهای مختلف راهبردی اصولی برای تحقق اهداف توسعه و ترسیم چشمانداز اصولی برای تأمین منافع ملی است و در شرایطی که کشور با تحریمهای دشوار در حوزههای مختلف دستبه گریبان بوده و در سالهای اخیر که فروش نفت و فراوردههای آن با محدودیت مواجه شده، صنعت فولاد بهعنوان صنعتی پیشران و پیشتاز، مولد و جریانساز توسعه و تحول صنعتی و اقتصادی بوده و خوشبختانه با درایت وهمت و تلاش صنعتگران کشور، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی کشور، شاهد ارتقای جایگاه ایران در بازارهای صادراتی فولاد و کسب جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد جهان بودهایم.
صنعت فولاد کشور در حال حاضر ۴.۵ درصد از سهم اقتصاد ملی را در اختیار دارد که این سهم معادل ۱۶.۵ درصد از صادرات غیرنفتی است و صادرات زنجیره فولاد به ۸ میلیارد دلار میرسد و این رقم، رقم قابلتوجهی است و امید آن میرود با رفع چالشهای صادراتی، سهم فولاد ایران در بازارهای بینالمللی ارتقا یابد.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته نخستین صادرکننده غیرنفتی کشور بوده که بالغبر یکمیلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار به بازارهای بینالمللی صادر کرد که این رقم ازنظر وزنی معادل ۱۶ درصد و ازنظر دلاری معادل ۱۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشت؛ این در حالی است که در ششماهه نخست سال جاری نیز این شرکت رشد ۱۷ درصدی داشته که ۳ درصد از برنامه پیشبینیشده بیشتر بوده است.
این در حالی است که ناترازی انرژی و عدم تأمین برق موردنیاز، فولاد مبارکه را با کاهش توان بهرهبرداری مواجه ساخت که البته تدابیر صورت گرفته از سالهای گذشته برای خودتأمینی و تأمین نیازهای زیرساختی و سرمایهگذاری گسترده درزمینه احداث نیروگاههای سیکل ترکیبی و خورشیدی، تا حد زیادی از زیان حاصل از ناترازی انرژی کاست و این شرکت را در مقایسه با رکود ناشی از فقدان انرژی برق، با چالش کمتری مواجه ساخت.
باوجودآنکه شرکتهای داخلی، توان تأمین نیازهای داخلی صنعت فولاد را دارند، متأسفانه در شرایط فعلی که تولیدکنندگان با محدودیتهایی در تأمین برق و گاز مواجهاند، همچنان شاهد واردات بیرویه محصولات فولادی به کشور هستیم که این مسئله در مقایسه با سالهای گذشته افزایشیافته و بهطورقطع این رویه، با مشی کلی سیاستهای اقتصادی نظام و نامگذاری سال به نام سال جهش تولید مغایر است و ضرورت دارد در این خصوص، بهجای ایجاد مانع برای تولید، برای ممانعت از واردات محصولات چارهاندیشی و قانون وضع شود.
فولاد مبارکه هماکنون بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه خاورمیانه است که در وهله اول همت خود را معطوف تأمین همهجانبه مواد اولیه موردنیاز صنایع مختلف ساخته و برای صنایع استراتژیک عرضههای اختصاصی داشته است. این شرکت در سال ۲۰۲۳، ۸۴ درصد تولیدات خود را در بازارهای داخلی عرضه کرده و با عرضه ۱۶ درصد محصولات خود در بازار جهانی، بازیگری موفق در عرصه صادرات محصولات فولادی شناخته میشود که نهتنها محصولاتی تولید میکند که زمینهساز آیندهای پایدار است، بلکه با ایجاد نظام و رویکردهای اثربخش، تلاش کرده پیشران رشد و توسعه کشور و صنعت باشد.
محمد جواد براتی
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه