بازارهای خارجی تحت تاثیر رشد قیمت دلار و تضعیف اقتصاد چین و اروپا
شیوا نیک وظیفه – اواخر شهریور ماه شاهد بودیم قیمت شمش به علت بهبود قیمت آهن اسفنجی و انتظار بازار بالا رفت ولی در آخر هفته به علت تعطیلات بازار در هفته اول مهرماه متوقف شد.
میلگرد هم با محدودیت عرضه محافظه کارانه عمل کرد ولی در هفته گذشته میلگرد بورسی( اعتباری) به نزدیک کف ۱۵ هزار تومان بازگشت. فعلا در بازار داخل رکود به آرامی در حال نشان دادن اثرات جانبی خود است اکثر کارخانه ها از موجودی کافی برخوردار نیستند چون بازار با ثبات نیست؛ آنها هم ریسک دپو موجودی را نمیپذیرند در نتیجه رقابت روی خرید مواد اولیه و فروش محصول هر چند کاذب بدون موجودی کافی وجود خواهد داشت.
در بازار جهانی هم باید به این نکته توجه کرد که افزایش نرخ بهره، دلار قوی و افزایش فشار روی بازار کامودیتیها را به دنبال دارد. چین هم هنوز درگیر مشکلات بحران مسکن است. روسیه با چالشهایی به واسطه جنگ با اوکراین درگیر است که همه اینها یعنی ادامه فروشی زیر قیمت در حوزه فولاد و نفت.
با وضع فعلی و عدم توافق هسته ای، ریسک فعالیتهای بلند مدت اقتصادی در حال افزایش است و در صورت تداوم وضع فعلی و سرکوب سرمایه های کشور، سرمایه به سمت بازار های امن و غیر مولد و یا خارج از کشور هدایت می شود.
اکثر بازارهای خارجی هم تحت تاثیر رشد قیمت دلار و تضعیف اقتصاد چین و اروپا و به همین نسبت تضعیف ارزهای این کشورها هستند. در داخل وضعیت بازارها به شدت تحت تاثیر قطعی سراسری اینترنت و پیام رسان ها قرار گرفته است. نتبلاکس اعلام کرده، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از یک و نیم میلیون دلار برآورد میشود. نتبلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، با اشاره به قطعی شبکههای اجتماعی جهانی باقیمانده در ایران، این رقم را برای خسارت ناشی از قطعی اینترنت اعلام کرده است. کمترین تاثیر اقتصادی این روند در روزها و ماههای آتی افزایش مشکلات مالی، ورشکستگی و تعطیلی کسب و به خصوص کسب و کارهای اینترنتی، افزایش چکهای برگشتی و دعاوی مالی و خروج سریع سرمایه گذاران این بخش و استارت آپ ها از داخل است.
تورم و گرانی در صنعت فولاد عامل متغیر هزینه و قیمت تمامشده محصولات در سه رسته معدن، ذوب و نورد در طول زنجیرهی فولاد شده است. این تورم از طرفی باعث تشدید افزایش قیمتها و بیکاری و ریزش شدید اشتغال و تولید در مقاطع مختلف و نیز هزینهبر شدن قطعات یدکی برای کارخانه جات اعم از بالادستی و پائیندستی شده است.
.
.
.
.
.
.