فولاد مبارکه در مسیر صعود: رشد فروش ورق گرم و بازگشت رونق به صنایع پاییندستی
در حالی که بازار جهانی فولاد با نوسان قیمت و افت تقاضا روبهروست، فولاد مبارکه اصفهان با رشد ۳۰ درصدی درآمد مهرماه و پیشتازی فروش ورق گرم، بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان پیشران صنعت فولاد کشور تثبیت کرد.
به گزارش پایگاه خبری «معدن نامه»، بررسی عملکرد مهرماه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان میدهد این شرکت فولادی با ثبت درآمد ۲۶ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان و رشد ۳۰ درصدی نسبت به مهر سال گذشته، بار دیگر در مدار صعود قرار گرفته است. پیشتازی فروش ورق گرم در سبد محصولات و افزایش محسوس تقاضا از سوی صنایع پاییندستی، مهمترین دلایل این رشد محسوب میشوند که نشانهای از بازگشت تدریجی رونق به زنجیره صنعتی کشور در نیمه دوم سال است.
بر اساس دادههای منتشر شده در سامانه کدال، فولاد مبارکه طی هفتماهه منتهی به مهر ۱۴۰۴ از محل فروش محصولات و خدمات خود بیش از ۱۷۹ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۶۵ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان) رشد ۹ درصدی را نشان میدهد. این ارقام گویای ثبات نسبی در بازار داخلی و شکلگیری تقاضایی پایدار، هم در بخش صادرات و هم در فروش داخلی است.
در میان گروههای محصولی، ورق گرم با درآمد ۹ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان، بیشترین سهم را از فروش مهرماه به خود اختصاص داده است. این بخش همواره یکی از پایههای اصلی سودآوری فولاد مبارکه بوده و افزایش سهم آن در ترکیب فروش، بازتابی از تحرک دوباره صنایع پاییندستی مانند خودروسازی، لوازم خانگی، ساختوساز و لولهسازی است. تحلیلها نشان میدهد رشد مصرف ورق گرم معمولاً همزمان با دورههای افزایش تولید صنعتی رخ میدهد که میتواند نشانهای از تغییر جهت بازار از رکود به رونق باشد.
از سوی دیگر جهش درآمد فولاد مبارکه در شرایطی رقم خورده که بازار جهانی فولاد در ماههای اخیر با نوسان قیمت و افت تقاضا روبهرو بوده است. حفظ روند صعودی در چنین شرایطی حاکی از مدیریت متوازن فروش داخلی و صادراتی و نقش مؤثر شرکت در تثبیت بازار فولاد کشور است. استمرار عرضه منظم محصولات و سیاستهای حمایتی وزارت صمت در حوزه صادرات نیز به تقویت این روند کمک کرده است.
تداوم رشد فروش فولاد مبارکه در ماههای آینده میتواند نشانهای از احیای تقاضای واقعی در زنجیره فولاد و بازگشت بخشی از ظرفیتهای مصرف صنعتی کشور باشد.
 
 
                                          
 
 
