اوکراین علیه روسیه می تواند نرخ حمل و نقل دریایی را سه برابر کند
اوکراین علیه روسیه می تواند نرخ حمل و نقل دریایی را سه برابر کرده و به 30,000 دلار برای هر کانتیتر برساند.
به گزارش پایگاه خبری معدننامه، نشریه INSIDER: تهاجم روسیه به اوکراین احتمالا باعث افزایش سرسام آور نرخ حمل ونقل هوایی و دریایی در زمانی می شود که زنجیره تامین جهانی هنوز از پاندمی انواع سویه کرونا سردرگم است و در شوک به سر می برد.
گلن کوپکه مدیر کل همکاری شبکه حمل و نقل در شرکت مشاوره زنجیره تامین FourKites گفت: نرخ حمل دریایی ممکن است به دلیل حمله روسیه به اوکراین دو یا سه برابر شود. Koepke به نیویورک تایمز گفت: نرخ حمل و نقل ممکن است از 10,000 دلار به ازای هر کانتینر 40 فوتی به 30,000 دلار افزایش یابد درحالی که نرخ حمل و نقل هوایی حتی بیشتر می شود.
از زمان شروع پاندمی نرخ حمل و نقل دریایی به بالاترین سطح خود رسیده است و کوپکه هشدار داد این جنگ می تواند ضربه دیگری به زنجیره تامین جهانی بزند.
کوپکه اعلام کرد که اگرچه صنعت کشتیرانی هنوز به فصل اوج خود نرسیده است، اما شرکت ها در حال افزایش ظرفیت حمل و نقل خود هستند و این تاثیر زیادی بر زنجیره تامین ما خواهد گذاشت.
تهاجم روسیه به اوکراین به شدت بر فعالیت های کشتیهای باری که از دریای سیاه عبور میکنند تأثیر گذاشته است که یک مسیر کلیدی برای صادرات نفت و مواد غذایی فله می باشد. این در حالیست که از روز پنج شنبه هفته گذشته، چندین کشتی مورد تیراندازی یا توقیف قرار گرفته اند.
روز دوشنبه، بریتانیا ورود تمامی کشتی های روسی به بنادر خود را ممنوع کرد. در همین حال، مدیران کشتیرانی و مقامات بندری در بلژیک، هلند و آلمان اعلام کرده اند کشتی های باری که به مقصد روسیه هستند متوقف و بازرسی خواهند شد.
این درگیری باعث شده است که بسیاری از کشتی ها مسیر خود را تغییر دهند و به دلیل تعطیلی بزرگترین بندر اوکراین در روز پنجشنبه، ازدحام در سایر بنادر اروپا افزایش یافته است. بر اساس داده های لیست Lloyd، بیش از 200 کشتی از روز دوشنبه در انتظار عبور از تنگه Kerch هستند. این کانال دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می کند.
وینسنت کلرک، رئیس خدمات لجستیکی و اقیانوسی در «مرسک» به وال استریت ژورنال گفت: همه مراکز کشتیرانی در شمال اروپا در حال حاضر بسیار شلوغ هستند و هر چیز کوچکی که جریان محموله را به تاخیر بیندازد، مشکل را تشدید می کند.
روز سه شنبه، یکی از بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان، مرسک، اعلام کرد که به طور موقت حمل و نقل به روسیه و اوکراین را متوقف می کند. این شرکت حمل و نقل با این تصمیم به شرکت هایی مانند ONE، MSC و Hapag-Lloyd پیوست، حرکتی که حداقل 47 درصد از حمل و نقل کانتینری جهانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
حمل و نقل هوایی جهانی نیز در بحبوحه این تهاجم با مشکلات متعددی مواجه است. روسیه تا به امروز حریم هوایی خود را به روی 36 کشور بسته است و هواپیماهای Cargo را مجبور به یافتن مسیرهای جدید کرده است.
کریس راجرز، اقتصاددان اصلی زنجیره تامین «فلکس پورت»، روز پنجشنبه (دیروز) اظهار داشت که این درگیری تأثیر منفی بر ظرفیت حمل و نقل هوایی جهان خواهد داشت و قیمت محموله های هوایی را افزایش می دهد زیرا شرکت های حمل و نقل مجبور می شوند مسیرهای طولانی تری را طی کنند و پول بیشتری برای سوخت هزینه کنند. این درگیری می تواند قیمت گاز و مواد غذایی را در زمانی که تورم در آمریکا در بالاترین سطح خود از دهه 1980 قرار دارد افزایش دهد.
لازم به ذکر است حمله روسیه به اوکراین بر روی حمل و نقل دریایی محموله های صادراتی ایران نیز تاثیر سؤ گذاشته و علاوه بر افزایش قیمت بیش از 5 دلاری (تا کنون) بر نرخ محموله های فله، باعث کاهش شدید کانتینر جهت بارگیری در بنادر ایران شده است.
منبع: کانال دکتر جعفری طهرانی
–
–
–
–
–
–