شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:
رقبا به دنبال حذف مزیت اقتصادی ما هستند
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، حملونقل ریلی را بهعنوان یک محور اساسی در برنامه هفتم توسعه میداند که بهشدت هم موردتوجه است.
اقبال شاکری معتقد است مطابق با این برنامه برای ۷ سال آینده قطعات باقیمانده از کریدورهای شمال، جنوب و شرق، غرب تکمیل خواهد شد تا هرچه زودتر یک خط اقتصادی و ریلی قوی برای ارتباط کشورهای شمال ایران به دریای آزاد جنوب ایران ایجاد شود و همچنین کشورهایی که میخواهند از شرق و غرب کالا و مسافر را از مسیر ایران که نزدیکترین مسیر در منطقه میشود انتقال بدهند فراهم شود.
شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رقبای ما بهشدت در تلاش و در حال ایجاد طرحهای ثانویهای هستند که شاید بتوانند مسیرهای دیگری را جایگزین کنند که این موضوع یک مقداری هم با خباثت آمریکا همراه است با این هدف که بتواند مزیت اقتصادی کشور ما را کم کند، البته این طرح تابهحال موفق نبوده، اما تلاشهای مذبوحانهای از سوی آنها همچنان صورت میگیرد.
اقبال شاکری در خصوص اهمیت صنعت حملونقل ریلی بر میزان توسعه اقتصادی کشور بیان کرد: حملونقل ریلی بهعنوان یک محور اساسی در برنامه هفتم توسعه دیده شده و بهشدت هم موردتوجه است. بهگونهای برنامهریزی کردهایم که برای پنج تا هفت سال آینده قطعات باقیمانده از کریدورهای شمال، جنوب و شرق، غرب تکمیل شود تا هرچه زودتر بتوانیم یک خط اقتصادی و ریلی قوی را برای ارتباط کشورهای شمال ایران به دریای آزاد جنوب ایران و همچنین کشورهایی که میخواهند از شرق و غرب کالاهایشان و مسافرانشان را از مسیر ایران که نزدیکترین مسیر در منطقه میشود انتقال بدهند را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که هر چه زودتر بتوانیم خطوط ریلی اصلی کشور و همینطور کریدور شمال، جنوب و شرقی و غربی را که قطعاتی از آنها انجام شده و قطعاتی باقیمانده را طی برنامه ۵ ساله به سرانجام برسانیم و بهخصوص برای حمل کالا استفاده کنیم. ضمن اینکه با کمبودهایی هم در این بخش مواجهیم، اتصالات مرزی برقرار شده و باید قطعات میانی را هرچه زودتر تکمیل کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر استقبال بسیار زیادی از طرف کشورهای مختلف حتی کشورهایی که گاهی مواقع با رقبای ما همکاری میکردند ایجاد شده و تمایلشان به سمت ایران بیشتر شده، باید از این موقعیت استفاده کنیم و از ظرفیت ترانزیتی کشورمان حداکثر بهرهبرداری را داشته باشیم.
شاکری در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت فعلی راهآهن و میزان مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی گفت: در کلیه برنامههای عملیاتی حملونقل قطعاً باید بخش خصوصی وارد شود و حداکثر استفاده را از ظرفیت این بخش داشته باشیم، در بخش حاکمیتی هم دولت باید خودش را نشان بدهد، چه در بخش هوایی، چه زمینی و ریلی بخش حاکمیتی دست دولت است و این دو باید از هم تفکیک شوند.
این نماینده مجلس درباره اختصاص بودجه ناکافی به شرکت راهآهن نیز گفت: در این رابطه علاوه بر بودجههای سنواتی بحثهایی مانند تهاتر نفت را هم پیشبینی کردهایم.