مدیر خط نورد گرم فولاد مبارکه خبر داد:
اجرای موفقیتآمیز تعمیرات سالانه ناحیه نورد گرم
توقف سالانه نورد گرم، یکی از بزرگترین توقفات تعمیراتی در مجتمع فولاد مبارکه، با برنامهریزی دقیق و صرف حدود 44 هزار نفر ساعت در مدت 12 روز با تحقق تمامی اهداف از پیش تعیینشده انجام شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، مسعود نصیری، مدیر خط نورد گرم فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر گفت: در توقف سالانه امسال، همکاران ناحیه نورد گرم با تلاش، همدلی و همکاری صمیمانه پیمانکاران و سایر واحدهای پشتیبانی سازمان، موفق به اجرای کامل فعالیتهای برنامهریزیشده طبق زمانبندی صورتگرفته در خط نورد گرم شدند. در این توقف که با توجه به محدودیتهای انرژی، زمانبندی و برنامهریزی شده بود، پروژههای توسعه متعدد و فعالیتهای تعمیراتی بزرگ و متعددی در ناحیه نورد گرم با موفقیت اجرا شد؛ بهطوریکه این فعالیتها تضمینکننده تداوم تولید کمّی و کیفی خط نورد گرم خواهد بود.
وی تحقق این دستاورد بزرگ را به تمامی همکاران و ذینفعان گروه فولاد مبارکه تبریک گفت و از حمایتهای مدیریت عالی شرکت و سایر مدیریتهای سازمان که در برنامهریزی و اجرای این توقف همکاری کردند و همچنین از زحمات بیدریغ کلیه همکاران ناحیه نورد گرم، پشتیبانی خوب واحدهای تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، واحدهای خدمات جنبی و عمومی، توسعه و پشتیبانی سایر نواحی و شرکتهای پیمانکار همکار نورد گرم صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.
مرتضی رمضانی، رئیس دفتر فنی تعمیرات نورد گرم گفت: اجرای تعمیرات سالانه ناحیه نورد گرم با صرف بیش از 44 هزار نفر ساعت از توان تعمیرات مرکزی و همکاری مستقیم شرکتهای پیمانکاری و مشارکت کارکنان ناحیه نورد گرم و توسعه، طی مدت 12 روز با موفقیت انجام گرفت. از افتخارات این تعمیرات میتوان به دستیابی به تمام اهداف برنامهریزیشده و انجام فعالیتهای برنامهریزی و انجام پروژههای توسعه اشاره کرد.
وی افزود: فعالیتهای تعمیرات اساسی در تمام قسمتهای نورد گرم نیز در این برنامه قرار گرفت که بهصورت فهرستوار میتوان به این فعالیتها اشاره کرد: 1-ماشینکاری لاین شافت سکشن 1 و 2 شارژ کورههای نورد گرم برای اولین بار؛ 2-تعویض بیس میزهای دشارژ کوره 4؛ 3-اصلاح و ماشینکاری بیس رولهای دشارژ کوره 1؛ 4-انجام نسوز کاری کورههای نورد گرم و شات دان سالیانه کورههای 2 و 3؛ 5-تعویض یوک های VSB,E1,E3؛ 6-تعویض اسپیندل های قفسههای رافینگ؛ 7-تعویض پینیون اسکرودان قفسه R1 برای اولین بار؛ 8-تعویض پیچ و مهره اسکرودان R3؛ 9-ماشینکاری بیس سکشن 6DC، 5 و 6AC؛ 10- تعویض و نصب درایوهای جدید رافینگ؛ 11-تعویض پینیون استند قفسه 5؛ 12-تعویض لوله فیوم اگزاس؛ 13-تعویض لوله اصلی آب 4 بار نورد گرم؛ 14-تعویض تابلوی PLC قفسه 7؛ 15-تعویض ساپورت اصلی زیر سایدگاید استریپر 1 و 2؛ 16-ماشینکاری پینهای ساپورت سوم کویلر 1؛ 17-تعویض لولر رپرول 1 کویلر 3؛ 18-اصلاح بیس کویلر پیت ونصب درب جدید منهول؛ 19-تعویض ریل و لاینر خطوط جرثقیلهای سقفی انبار تختال، انبار خام، انبار L و آچارکشی شینهای برق جرثقیلهای سقفی؛ 20- انجام فعالیتهای توسعه شامل تعویض و نصب درایوهای جدید G4R، مین درایو E3، اصلاح کف و بتونریزی محوطه VSB و اصلاح کف و بتونریزی محدوده قفسههای فینیشینگ؛ 21-تعمیرات اساسی زنجیرهای C2/1,2, C3, C4/1, C5 (تعویض زنجیر، پولی و…) واحد تکمیل؛ 22-تکمیل پروژه بازسازی فونداسیونهای خط نورد گرم.
مهدی طالب، رئیس تعمیرات خط نورد گرم نیز عنوان کرد: علیرغم حجم زیاد فعالیتهای برنامهریزیشده در این شاتدان و همچنین ادامه تعویض درایوهای خط نورد گرم، خوشبختانه با تلاش و پشتکار کلیه همکاران تعمیرات خط نورد گرم و پشتیبانی دیگر واحدها، تمام فعالیتها با موفقیت به اتمام رسید.
به گفتهی طالب مهمترین فعالیتهای انجامشده خط نورد گرم در این شاتدان عبارت بودند از: تعمیر گیربکس اسکرودان قفسه R1 برای اولین بار پس از راهاندازی فولاد مبارکه؛ تعویض درایو اسکرودان قفسه R3 به همراه درایو اصلی و رول اجست قفسه E3؛ تعویض ترانس موتور پاینی قفسه R3 برای اولین بار؛ تعویض سیستم کنترل گریس اسپیندلهای نورد مقدماتی از رله لاجیک به PLC؛ ماشینکاری و اصلاح بیس سکشنهای 6AC و 6DC؛ تعویض بیس سکشن 15DC؛ دیتابرداری و اسکن دهانههای استند اجرهای نورد مقدماتی؛ تعویض اسپیندل های عمودی VSB؛ فعالیت اصلاح سازه و کف قفسههای نورد مقدماتی و نهایی؛ ماشینکاری محل بلوککاری قفسه F4؛ اصلاح دیوارحوضچه قیچی؛ اصلاح شوت بالایی قیچی؛ تعویض کلمپهای کاری قفسههای F5,F6,F7؛ تعویض پینیون استند قفسه F5؛ نظافت کامل مخزن هد تانک؛ اصلاح مسیر و تعویض قسمتی از آب چهار بار خط نورد گرم؛ تعویض کوپل موتور اصلی قفسه F5؛ تعویض PLC قفسه F7؛ تعویض نود عدد رول و موتور میز غلتکی همراه با اصلاح و سنگزنی بیس رولها؛ تعویض لاینرها و بهینهسازی بستر رولها؛ ماشینکاری و اصلاح محل پین ساپورت سوم کویلر یک برای اولین بار؛ تعویض فک سایدگایدهای کویلر 2 و 3؛ تعمیر و بهینهسازی بستر ساید گایدها و مونتاژ و دمونتاژ بلوک سیلندر تسمه زنی برای اولین بار.
علی شامرادی، سرپرست تعمیرات واحد خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم اظهار داشت: عملیات اورهال اساسی تجهیزات خط کانوایر 52 – 51 این واحد با هدف ارتقای قابلیت اطمینان، افزایش بهرهوری و بهروزرسانی زیرساختهای فنی و تعویض قطعات کلیدی تجهیزات فرایندی بدون حادثه و با موفقیت به پایان رسید. در این عملیات، تحلیل دادههای عملکردی تجهیزات، استفاده از روشهای پیشرفته مهندسی نگهداری و بهرهگیری از تیمهای تخصصی تعمیرات محلی، تعمیرات مرکزی و تعمیرگاه مرکزی در حوزههای مکانیک با 4400 نفرساعت و برق-ابزاردقیق با 560 نفرساعت نقش کلیدی در کاهش ریسک خرابیهای پیشبینینشده ایفا کرد.
وی افزود: تعمیر اساسی سازه دوتکه 40 تنی واکینگ بیم 11 با طول 40 متر برای اولین بار از زمان بهرهبرداری و اورهال اساسی موتورهای C4/1,2 در این دوره انجام گرفت که به افزایش پایداری عملیات در انتقال کلاف گرم منجر شد و تغییر مسیر لولهکشی آب مبدلهای حرارتی با طول 100 متر (رفتوبرگشت) سیستم هیدرولیک C نیز با هدف بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش دمای کاری آن، نتایج مؤثر و چشمگیری به دنبال داشت.
اتمام این فعالیت جهادگونه نمادی از رویکرد پیشرفته در تعمیرات پیشگیرانه و حرکت به سمت بهرهوری فرایندها است؛ ازاینرو از تمامی متخصصان، کارکنان و پیمانکاران قدردانی میکنیم و امیدواریم حاصل این اقدامات زمینه تولید پایدار و تحقق اهداف بلندمدت فولاد مبارکه را بیشازپیش فراهم سازد.
مسعود یحییآبادی، کارشناس و مشاور ایمنی نورد گرم بیان کرد: در این توقف برنامهریزیشده، جهت کنترل هرچه بهتر مسائل ایمنی مرتبط به توقف سالانه ناحیه نورد گرم، پس از هماهنگی با واحد IT و پیگیری مدیریت ناحیه نورد گرم، بستر ایجاد «گروه ایمنی توقف سالانه ناحیه نورد گرم» در نرمافزار «فولاد من» با قابلیت دسترسی کارکنان ایمنی و مسئولین شرکتها، همانند سال گذشته ایجاد شد.
این سامانه امکان کنترل شبانهروزی فعالیتها در حوزه ایمنی را فراهم کرد؛ بهطوریکه بهمحض ایجاد شرایط یا بروز رفتار ناایمن سریعاً در گروه اطلاعرسانی میشد و بدون اتلاف وقت مسئولین مرتبط دستورات لازم صادر و مخاطرات رفع میگردید. همچنین در این سامانه علاوهبر جلوگیری از بروز حوادث، میتوان از تصاویر و مستندات بهدستآمده جهت برگزاری کلاسهای آموزشی نیز استفاده کرد و شرایط را برای رشد و ارتقای فرهنگ ایمنی فراهم کرد.