در پنل رویکرد صادراتی گروه مبارکه مطرح شد؛
گسترش تنوع و تولید محصولات ویژه ، رویکرد فولاد هرمزگان برای توسعه صادرات
در پنل رویکرد صادراتی گروه مبارکه در هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه صادرات از طریق گسترش سبد محصولات و تولید محصول ویژه تاکید شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، در هفتمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، پنل رویکرد صادراتی شرکت با توجه به طرحهای توسعه با حضور علیرضا منصوری مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه، مهدی شکریزاده مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان و علیاکبر حدادیان رئیس صادرات شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد.
گسترش کمی و کیفیت محصولات با توجه به مزیتهای صادراتی
در این پنل، شکریزاده با بیان اینکه شرکت فولاد هرمزگان جنوب ایران و سواحل خلیج فارس قرار دارد، عنوان کرد: این شرکت از پتانسیل و فرصت بسیار خوبی برای صادرات برخوردار است. فولاد هرمزگان در نقطه استراتژیک واقع شده است که دسترسی به آبهای آزاد بینالمللی و بنادر صادراتی دارد که این موقعیت میتواند فرصتی را برای عرضه محصولات این شرکت به بازارهای بینالمللی فراهم کند.
وی افزود: در حال حاضر فولاد هرمزگان ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار تن تختال فولادی دارد. استراتژی این شرکت در راستای استراتژیهای گروه فولاد مبارکه این است که ظرفیت تولید خود را به سه میلیون 200 هزار تن تختال افزایش دهد و در کنار آن ظرفیت تولید یک میلیون و 700 هزار تن محصولات ویژه نورد گرم را ایجاد کند.
مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان در پایان گفت: تمرکز بر تمایز و تولید محصولات ویژه و تنوع در تولید محصول از عوامل مهم در توسعه صادرات است و با اتخاذ همین استراتژی، توسعه بازار و صادرات را دنبال خواهیم کرد.
رقابت شدید تولیدکنندگان تختال در بازار
حدادیان نیز در پنل با اشاره به مزیتهای قرارگیری فولاد هرمزگان در کنار دریا بیان کرد: شرکت فولاد هرمزگان در موقعیت ویژهای قرار دارد و ارتباط در برنامههای فولادی و توسعه کشور دارای نقشی بسیار برجسته است. با این حال، فولاد هرمزگان به دلیل اینکه تکمحصولی است، برای فروش محصول خود چالش بزرگی دارد. زیرا به دلیل اینکه تختال فولادی بازار محدود و تقاضای نسبتا کمی میان مشتریان دارد، رقابت در این بازار بسیار شدید است. استراتژی بلند مدت فولاد هرمزگان مطابق با استراتژی فولاد مبارکه بر این است که از تکمحصولی بودن خارج شویم و به دنبال تولید محصولات تخت باشیم.
وی افزود: برنامه ما این است سبد محصولات صادراتی خود را گسترش دهیم و به تولید محصولات جدید برای کاربردهای ویژه در حوزههایی همچون لولههای انتقال سیالات، خودروسازی و…. وارد شویم.
رئیس صادرات شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: ادامه داد: با توجه به بازار محدود تقاضا برای تختال فولادی، فولاد هرمزگان ناچار به ورود به زنجیره بعدی تولید یعنی محصولات تخت و نورد گرم است. این محصول برخلاف تختال فولادی، بازار و متقاضیان صادراتی گستردهتری دارد. نکته قابل توجه این است که بازار جهانی فولاد بسیار سریع عمل میکند و یافتن بازار در میان مصرفکنندگان نهایی جدید دشوار است. از این رو ناچار هستیم هیچ یک از مشتریان خود را در بازار از دست ندهیم.
وی با اشاره به رویکرد فولاد هرمزگان برای افزایش رقابتپذیری در بازارهای جهانی، خاطرنشان کرد: گسترش سبد محصولات و نیز ورود به تولید محصولات جدید میتواند به باقی ماندن ما در بازارهای جهانی کمک کند. بر این اساس، رویکرد ما نیز همین است. چرا که بازاریابی و نگه داشتن مشتری در صنعت فولاد دشوار است. بنابراین فولاد هرمزگان تلاش میکند موقعیت کنونی بازار و نیازهای آتی بازار را شناسایی کند. در وهله نخست باید بازارهای محلی را تامین کنیم، سپس به دنبال بازارهای جهانی باشیم. از این رو بررسی مشتریان یک نکته کلیدی برای ما است. همچنین در برنامهها و استراتژیهای توسعهای و مطابق با برنامه گروه فولاد مبارکه قرار گرفته است.
رئیس صادرات شرکت فولاد هرمزگان در خصوص چالش های صادراتی این شرکت عنوان کرد: محدود بودن تولیدکنندگان تختال در ایران و دنیا به عنوان یک محصول نیمه نهایی، یک چالش عمده است و مشتریان این محصول ممکن است به سادگی تولیدکنندگان را رها کنند. از این رو با توجه به بازار بسیار رقابتی در حوزه تختال و محدود بودن تقاضا، ناچار به تامین نیازهای مشتریان به هر شکل ممکن هستیم.
حدادیان در پایان گفت: کشور ایران پتانسیل بالایی از منظر توسعه و سرمایهگذاری در صنعت فولاد دارد و از سرمایهگذاران تقاضا میکنم برای سرمایهگذاری به ایران و به ویژه شرکت فولاد هرمزگان بیایند و قابلیتهای ما را برای تولید انواع محصولات فولادی ببیند.