یادداشتی از فریدونی مدیرحوزه مدیرعامل و روابط عمومی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر،
روابط عمومی بازوی تسهیلکننده ارتباطات درون و برونسازمانی در مسیر پیشبرد اهداف کلان
روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات فرصتی مغتنم برای پرداختن به جایگاه و وظایف روابط عمومی و نقش این بخش در هر بنگاه اقتصادی است.
به گزارش پایگاه خبری معدننامه، از روابط عمومی بهعنوان دستاورد قرن بیستم یاد میشود؛ علمی جدید در میان علوم اجتماعی که در صورت ایفای صحیح وظایف، میتواند نقشی اثرگذار بر سطوح مختلف مدیریتی یک مجموعه ایفا کند و همگرایی درون و برونسازمانی را به ارمغان آورد.
اگرچه روابط عمومی نسبت به بسیاری از حوزههای علوم اجتماعی قدمت تاریخی کمی دارد اما در همین زمان اندک تعاریف متعددی از آن صورت گرفته است؛ تعاریف متعددی که بیانگر گستره عملکردی آن است. دانشی که از آن بهعنوان هنر هشتم نیز یاد میشود. در این میان انجمن جهانی روابط عمومی این بخش را چنین تعریف میکند: «روابط عمومی بخش از وظایف مدیریتی سازمان، علمی ممتد، مداوم و طرحریزی شده است که از طریق آن افراد یک سازمان میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی، افرادی که با آنها در تعامل هستند را جلب کنند.»
وظایف روابط عمومیها در هر سازمانی به دو بخش وظایف درون و برونسازمانی تقسیم میشود؛ بهعبارتی دیگر روابط عمومی نقش میانجیگر میان مدیریت سازمان و مخاطبان درونی و بیرونی آن دارد. عملکرد صحیح این حوزه تاثیری بهسزا در ایجاد همراهی و همگرایی درونسازمانی خواهد داشت. به این ترتیب اگر روابط عمومی در هر سازمانی نقش و وظایف اصولی خود را به درستی ایفا کند میتوان انتظار داشت که بخشهای مختلف در جهت اهداف و اصول تبیین شده گام بردارند و مسیر دستیابی به اهداف هموارتر شود.
در عین حال روابط عمومی گوش و چشم بیرونی هر مجموعهای و آینهای تمامنما از عملکرد آن است. محور اصلی ارتباط یک سازمان با جامعه و مخاطبان عمومی و تخصصی حوزه روابط عمومی است. در صورتی که این حوزه با همراهی سایر بخشهای یک سازمان بتواند از پس وظایف خود به درستی برآید جایگاه آن مجموعه در اذهان مخاطبان تخصصی و عمومی به شکل صحیحی تببین میشود. به این ترتیب روابط عمومیها نقشی تاثیرگذار در برندسازی دارند و با دقت میتوان ادعا کرد که در جهان امروز شرکتی با برندی معتبر یافت نمیشود که روابط عمومی ضعیفی داشته باشد.
تقویت حوزه روابط عمومی با همکاری ارکانی درون یک مجموعه محقق میشود؛ در نهایت نیز داشتن روابط عمومی قوی در یک سازمان، منفعت کل مجموعه را به همراه خواهد داشت. میزان مقبولیت جایگاه روابط عمومی در هر سازمانی وابسته به عملکرد فعالان این حوزه و نگاه سطوح ارشد مدیریتی مجموعه دارد. اما با عملکردی مناسب میتوان نقش و اثرگذاری، این حوزه را به درستی تبیین کرد. در عین حال همراهی روابط عمومی و بخشهای مختلف مدیریتی و تولیدی در یک سازمان باعث میشود تا جایگاه برونسازمانی یک مجموعه به درستی در اذهان عمومی شکل بگیرد و تحقق اهداف کلیدی تسهیل شود.
البته تحقق دستاوردهای یاد شده در هر روابط عمومی نیاز به برنامهریزی بلند مدت دارد. بنابراین لازم است تا از سویی روابط عمومیها زمان مناسبی را برای طرحریزی و اجرای برنامههای تببین شده صرف کنند و از سوی دیگر مخاطبان داخلی و برونسازمانی فرصتی مناسب را در اختیار فعالان این بخش قرار دهند تا کارایی عملکردی این حوزه نمایان شود.
.
.
.
.
.
.