رشد خیرهکننده ۱۶ برابری پروژه «هیمکو»؛ شتاب توسعه در مسیر لجستیک ملی
در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، پروژه عظیم «هیمکو» با رشد ۱۶ برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گام بلندی در توسعه زیرساخت های صنعتی و لجستیکی کشور برداشت.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه،محمدجواد خلیلی، مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، با اعلام این خبر گفت: با وجود چالش هایی همچون حادثه انفجار بندر شهید رجایی در اردیبهشت ماه که منجر به تعطیلی چندروزه سایت شد و نیز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در خرداد و تیرماه، فعالیت های پروژه با کمترین وقفه ادامه یافت و شرکت مسیر رشد خود را با تمرکز کامل دنبال کرد.
وی افزود: در نیمه نخست سال جاری، پیشرفت فیزیکی پروژه از ۱۳.۱ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافت که معادل رشد ۴.۸ واحد درصدی در شش ماه نخست است. این میزان رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۶ برابر بیشتر بوده است؛ چراکه سال گذشته میزان پیشرفت پروژه کمتر از ۰.۳ درصد بود. این جهش چشمگیر نشان دهنده حرکت هیمکو بر مدار رشد و توسعه پایدار است.
جهش بزرگ در طراحی و مطالعات فنی
به گفته خلیلی، در بخش مطالعات و طراحی نیز رشد چشمگیری رقم خورده است؛ پیشرفت این حوزه از ۴۹ درصد به ۸۰ درصد رسیده و طراحیهای پایه پروژه بهطور کامل تکمیل شده است. طراحی فاز دوم و دیتیل دیزاین نیز در چند دیسیپلین در حال انجام است و طبق برنامهریزیها، امیدواریم مطالعات پروژه را تا پایان آذرماه بهطور کامل به پایان برسانیم.
توسعه اجرایی و عمرانی با سرعت بالا
مدیرعامل هیمکو در توضیح اقدامات اجرایی گفت: پس از تحویل زمین و رفع معارضین، عملیات دیوارکشی، ساخت دفاتر کارفرمایی، تجهیز کارگاه، بسترسازی، خاک ریزی و بتنریزی محل انبارهای روباز بهطور کامل انجام شده است. همچنین، برای بهرهبرداری از اسکله های شهید رجایی، جاده دسترسی احداث و خطوط ریلی پس از رفع معارض، خاک برداری، تسطیح و بتن ریزی شدهاند.
پروژهای ملی در خدمت اقتصاد و تجارت پایدار
خلیلی با تأکید بر نقش هیمکو در توسعه زیرساخت های صنعتی و لجستیکی کشور گفت: این پروژه عظیم با احداث اسکله، پایانه صادراتی و زیرساخت پشتیبان صنایع فولادی و معدنی، ضمن افزایش بهرهوری و راندمان صنایع کشور، زمینه گسترش تجارت و صادرات پایدار را فراهم میسازد. رویکرد هیمکو فراتر از اجرای پروژه عمرانی صرف است و هدف ما خلق ارزش پایدار و توازن میان توسعه صنعتی، منافع ملی و بهرهوری اقتصادی است.
وی در پایان تصریح کرد: هیمکو با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و حمایت سهام داران اصلی، مصمم است به الگوی موفق مدیریت پروژه های ملی و زیرساختی کشور تبدیل شود.
یادآور میشود؛ شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در سال ۱۳۹۶ با هدف توسعه و بهبود لجستیک در حمل و نقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی تأسیس شد.
سهام داران اصلی این شرکت شامل گل گهر، چادرملو، گهرزمین ، سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، تجلی توسعه معادن و فلزات و گروه مدیریت سرمایهگذاری امید هستند.
پروژه هیمکو شامل احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی در زمینی به وسعت ۷۱ هکتار و با ظرفیت ۱۰ میلیون تن مواد معدنی و یک میلیون تن گوگرد در سال است؛ همچنین سرمایه گذاری این پروژه بالغ بر ۲۳۲ میلیون یورو برآورد میشود و هدف آن ایجاد نخستین پایانه تخصصی مکانیزه، ریلپایه و دوستدار محیط زیست در کشور است.