عضو کمیسیون عمران مجلس:
راهآهن سریعتر در حوزه ریلی تأمین مالی کند
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم مدیران راهآهن به خودشان بیایند، سریعاً تأمین مالی کنند و منتظر جیب دولت نمانند. تأمین مالی و جذب سرمایهگذار به روشهای مختلف ممکن است و سبب رشد و نونوار کردن زیرساختهای ریلی، ایجاد حاشیه امنیت و تغییر در این حوزه خواهد شد.
کمال علی پور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «معدن نامه» بیان کرد: حملونقل ریلی یکی از پیشرانهای اقتصادی دنیا در دو بخش کالا و مسافر است. وضعیت زیرساختهای ریلی در کشور خوب نیست و باید هم مجلس و هم دولت تلاش کنند تا وضعیت زیرساخت ریلی تغییرات جدی داشته باشد. سرعت لکوموتیوها بهخصوص برای حمل کالا بسیار پایین است و صاحبان کالا راغب نیستند که بار خود را با قطار حمل کنند به دلیل اینکه در فضای رقابتی باید مواد اولیه سریعاً به تولیدکننده و کالا به دست مصرفکننده برسد.
علی پور افزود: بههرحال وضعیت خوب نیست، نسبت به کشورهای دیگر عقب هستیم و راهآهن خیلی اثرگذار نیست. اگر بخواهیم رقابت کنیم و رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم حملونقل ریلی میتواند در رشد ۸ درصدی که هدفگذاری شده است تأثیرگذار باشد. متأسفانه در حال حاضر بیشتر کالا از طریق حملونقل جادهای انجام میشود که آنهم نمیتواند چندان در رشد اقتصادی مؤثر باشد.
وی بابیان اینکه در حوزه حملونقل ریلی در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، گفت: امیدواریم مدیران راهآهن به خودشان بیایند، سریعاً تأمین مالی کنند و منتظر جیب دولت نمانند. تأمین مالی و جذب سرمایهگذار به روشهای مختلف ممکن است و سبب رشد و نونوار کردن زیرساختهای ریلی، ایجاد حاشیه امنیت و تغییر در این حوزه خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: نیازمند سرمایهگذار داخلی و خارجی هستیم تا بسیاری از مسیرهای ریلی که یکطرفه است را دوطرفه کنیم، با برقی کردن سرعت قطارها را افزایش دهیم و دسترسیها را راحت کنیم. ناوگان ضعیف و سرعت قطار پایین است، اگر فاصله تهران تا مشهد ۱۲ ساعت طول میکشد میتوان این را با تجهیز ناوگان به ۵ ساعت رساند و حتی از حملونقل ریلی برای انتقال مسافر و ترانزیت به خطوط مرزی نیز استفاده کرد.
علی پور با اشاره به اینکه ناوگان کشور فرسوده است و حتی اگر زیرساختها را درست کنیم اتاقک و لکوموتیوهای ما مشکلدارند گفت: در این زمینه میتوان کارخانههای داخلی را با ارائه تسهیلات و تأمین مالی فعال کرد و یا قرارداد تنظیم کرد و از واردات از کشورهای دیگر بهره گرفت.
وی تصریح کرد: راهآهن امسال برای انتقال مسافران به خطوط مرزی در اربعین و همچنین به مشهد مقدس در ۲۸ صفر تأثیر زیادی داشت و به جابجایی زائران کمک کرد. اگر زیرساختها درست شود و بتوانیم ناوگان را گسترده کنیم، مردم حتماً استقبال خواهند کرد چون حملونقل ریلی مطمئنترین روش برای جابجایی مسافر و کالا است و قطار بار و مسافر بیشتری را نیز میتواند جابجا کند کاری که با اتوبوس و هواپیما ممکن نیست.
این نماینده مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی باید با جدیت خطوط کریدوری را فعال کند تا حمل کالا از جنوب به شمال ممکن شود. بهبود وضعیت حملونقل ریلی هم رشد اقتصادی را به دنبال دارد و هم خاطر فعالان اقتصادی را برای واردات و صادرات آسوده میکند.