نشستهای خبری مدیران فولاد خوزستان در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران(2)
در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، چندین نشست خبری و تفاهم نامه با شرکتهای مختلف از سوی شرکت معدنی فولاد خوزستان برگزار شد.
آیلین سیروس: در دومین روز از برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران، نشستهای خبری عطا تفضلی، معاون خرید و مهران پاکبین معاون بهره برداری شرکت فولاد خوزستان با اصحاب رسانه، همچنین امضای دو تفاهم نامه از برنامه های غرفه فولاد خوزستان بود.
بر اساس این گزارش در ابتدا عطا تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه گفت: قطعا حضور اصحاب رسانه به ما کمک میکند تا تلاشهای همکاران در شرکت فولاد خوزستان به خوبی منعکس شود و به طبع موجب اعتلای فرهنگ بومیسازی در کشور میشود. وی در ادامه در خصوص فعالیت شرکتهای دانشبنیان گفت: چند سالی است که این کلمه را زیاد میشنویم و در حال حاضر ۹۶۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور ثبت شده است و هدف از ایجاد این شرکتها، گره زدن علم و ثروت و در واقع جهتدهی به یافتههای علمی دانشگاهی است.
تفضلی با اشاره به اینکه در این شرکتها افراد نخبه جذب میشوند گفت: به کارگیری این افراد در بخشهای مختلف صنعت، موجب جلوگیری از فرار مغزها به خارج از کشور میشود. وی همچنین به موضوع گسترش نوآوری و اختراعات اشاره کرد و عنوان کرد: لازم است که این اختراعات عملیاتی شود و در حقیقت پلی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود و با توجه به سابقه ناموفق قبل، دانشگاه نمیتواند بهطور مستقیم به صنعت متصل شود، بنابراین شرکتهای دانشبنیان این بستر را فراهم کردند که به صنعت متصل شوند که در این زمینه حمایت دولت و مجلس و مصوبات آن زمینه فعالیت این شرکتها را فراهم کرد.
معاون خرید شرکت فولاد خوزستان یادآور شد: در سالهای گذشته شرکتهای دانشبنیان بهصرف اینکه یک محصول آزمایشگاهی با خاصیت تکنولوژیک داشتهاند و این شرکتها دارای واحد R&D هستند، میتوانستند بهعنوان یک شرکت دانشبنیان ثبت شود. ولی در حال حاضر فضا محدودتر شده است. وی در ادامه توضیح داد: دولت در سال جاری، شرکتهای دانشبنیان را به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناوری تقسیمبندی کرده است. شرکتهای نوپا، شرکتهای هستند که تازه میخواهند کار را شروع کنند. یعنی شرکتهایی که یک محصول تکنولوژی دارند، ولی ابعاد آنها کوچک است و سالانه زیر مبلغ ۵ میلیارد تومان درآمد دارند. شرکتهای فناوری در یکمرتبه بالاتر قرار دارند و محصولاتشان استراتژیک و تکنولوژیک است ولی درآمد سالانه آنها بالای ۵ میلیارد تومان است. منتها این شرکتها بخشی از محصولاتشان دانشبنیان است. مرحله بالاتر، شرکتهای فناوری هستند که این شرکتها هم فروش سالانه بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند و هم محصولاتشان تکنولوژیک و بالای ۵۰ درصد دانشبنیان است. یعنی این شرکتها عملاً ساختار و فرآیند تولید و درآمدشان بر اساس محصول تکنولوژیک است. در این دستهبندیها، معاونت علمی ریاست جمهوری حوزههای فعالیت آنها را تعریف کرده است که میتواند در حوزه فناوری و آیتی، ماشینآلات، تجارت، کشاورزی، دارو و درمان، صنعت، فرهنگ و علوم اجتماعی باشد.
معاون خرید فولاد خوزستان افزود: آنچه ما در حال حاضر میبینیم، بیشترین این شرکتها در حوزههای تجهیزات، فناوری و برق فعالیت میکنند که تعداد ۸۰۰۰ هزار شرکت نوپا و ۱۰۰۰ شرکت در گروه نوآور و کمتر از ۱۰۰۰ شرکت نیز در گروه فناوری قرار دارند.
بر اساس آمارهای موجود عملکرد شرکتهای دانشبنیان طی این چند سال حدود ۱۰ میلیون دلار، فروش داشتهاند که مبلغ ۵ میلیون آن در حوزه صادرات بوده است و در صادرات این مورد حائز اهمیت است و این شرکتها نهتنها توانستهاند مشکل ارزی ما را حل کنند بلکه بخشی از صادرات ما را پوشش دادهاند و برای کشور ارزی آوری کردهاند.
تفضلی افزود: با توجه به اینکه فعالیت شرکت در استان خوزستان است، در این استان در حال حاضر ۱۴۷ شرکت دانشبنیان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰۰ شرکت نوپا و ۴۰ شرکت نوآور و ۷ شرکت هم فناوری هستند.
وی ادامه داد: با توجه به بحث تحریمها در این چند سال گذشته و اینکه بسیاری از قطعات، تجهیزات و تکنولوژیها وارداتی هستند و ما بهمرور بتوانیم این تکنولوژیها را در اختیار داشته باشیم برای واردات قطعات و تجهیزات با شرکتهای خارجی دچار مشکل بودیم و آنها گاها با ما کار میکردند و کشور دیگری هم حاضر نبود که این قطعات را به ما تحویل دهد و برای تهیه آنها مجبور میشدیم مبدأ کالا را عوض کنیم و فرآیندهای پیچیدهای طی میکردیم و چون این مجاری قانونی نبود ما مجبور به انجام آن بودیم تا یک قطعه به دست ما برسد و حتی شرکتهای بودند که به دلیل نرسیدن قطعات و یا دیر رسیدن آن، مدتها دچار توقف تولید میشدند و از طرفی بهای تمامشده کالا نیز بالا میرفت و از طرفی دیگر پرداخت هزینههای قطعات و تجهیزات بهواسطه تحریمها دچار مشکل بود و مجبور به پرداخت از کانالهای غیرمستقیم باواسطههای دیگر بودیم و خیلی وقتها ممکن بود این پولها سوخت شود. بنابراین بهترین راه این بود که ما بتوانیم خودمان این قطعات و تجهیزات را تولید کنیم و هرچند به این راحتی نبود ولی تحریمها باعث شد هم دولت و هم مجلس و همچنین شرکتها به این فکر بیندیشند که کاری اساسی در این زمینه صورت بگیرد و این شد که بحث شرکتهای دانشبنیان پررنگ شد و این شرکتها وارد کار شدند و انگیزههای بالای داشته باشند که نیازیهای داخل را برطرف کنند. شرکت فولاد خوزستان نیز بنا به نیازهایش به سراغ این شرکتها رفت.
معاون خرید فولاد خوزستان در ادامه افزود: درنهایت خروجی فعالیت شرکتهای دانشبنیان ۲ حرکت مهم بود. اولی بحث بومیسازی قطعات موردنیاز داخلی بود که تا دیروز دسترسی به آنها نداشتیم و امروز در داخل کشور تولید میشوند و دوم اینکه با توجه به فعالیت این شرکتها و جسارت آنها در تولید قطعات، به این فکر کردیم چرا نیازیهای که روزمره ما نبوده است و قبلاً وارد نمیکردیم را در برنامههای شرکت قرار ندهیم. بنابراین دستگاه تصفیه گاز سولفیدی که در همین سالن وجود دارد و بنا نبود آن را از خارج وارد نماییم، ایده ساخت آن توسط شرکتهای دانشبنیان داده و تولید شد و کارش این است که در محیطهای اداری و همچنین در برخی از قسمتهای سایت صنعتی ما که در محیط آن سولفور وجود دارد و گاها موجب اذیت همکاران ما میشود، نصب و سولفور محیط را جذب و فضا را آرام تر میکند که موجب رضایت همکاران و درواقع رضایتمندی شغلی آنها را افزایش داده است.
ارزش ارزی ۱۳ میلیون دلاری از بومی سازی
تفضلی با اشاره به مزایای بومیسازی گفت: اول اینکه چالش تأمین قطعات برطرف شد. دوم اینکه اشتغالزایی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به وجود آمد سوم اینکه هدفی که ما از ایجاد شرکتهای دانشبنیان داشتیم، محقق شد. چهارم اینکه بخشی از واردات ما منتفی و کم شد و پنجم اینکه نیازهای اولیه شرکتهای تولیدکننده برطرف شود و سرانه مصرف فلز و فولاد در کشور افزایش یافت. معادن ما در این چند سال اخیر فعال شدند و علت آنهم نیاز به مواد اولیه در کشور است که درآمدزایی و اشتغالزایی را به همراه داشته است و وقتیکه معادن ما توسعه پیدا کنند، صادرات بیشتر را هم به دنبال خواهد داشت. درنتیجه، این بومیسازی برکاتی برای کشور به همراه داشته است و این امر ناشی از فعال شدن شرکتهای دانشبنیان است.
وی در خصوص همکاری شرکت فولاد خوزستان با شرکتهای دانشبنیان گفت: در این چند سال اخیر بنا به شرایط و نیازها و دستور دولت وارد این قضیه شدهایم. این شرکت در سال ۱۳۹۶ مادهای شیمیایی به نام کاتالیست که در تولید آهن اسفنجی به کار میرود و از خارج وارد میشد و یک کالای استراتژیک محسوب میشود و فقط در انحصار چند کشور خارجی بود را در داخل کشور توسط ۴ شرکت دانشبنیان تولید کرد که در حال حاضر صادرات هم دارد و این اتفاق بسیار بزرگی برای شرکت فولاد خوزستان و کشور است. همچنین فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۸ پودر ایزوترم را بومیسازی کرد و این هم از مواردی بود که ما نیاز داشتیم از خارج کشور وارد کنیم. وقتی کالای در داخل تولید میشود این مزیت را دارد که شرکت ما در حین تولید از قطعه بازرسی داشته باشد و چنانچه لازم باشد کالا برگشت و اصلاح شود. ولی در موضوع واردات کالا ما مشکلات فراوانی داشتیم و امکان عودت و اصلاح قطعه وجود نداشت.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از بومیسازیهای شرکت فولاد خوزستان پودر ریختهگری و فلوسدیم منگنز در سال ۱۴۰۰ بود که حدود ۱۳ هزار تن مصرف داشتیم و ارزش ارزی آن حدود ۱۳ میلیون دلار است که در حال حاضر یک شرکت داخلی برای ما تأمین میکند. همچنین یکی از آیتمهای مصرفی ما پرو منگنز است که بسیار دارای اهمیت است و ۱۰۰ درصد در داخل تولید میشود و دیگر واردات آن را نداریم.
صرفهجویی به حدود 22 میلیون یوریی فولاد در 1402
در ادامه نشستهای خبری روز دوم پنجمین جشنواره ملی فولاد ایران، نشست خبری معاون بهرهبرداری شرکت فولاد خوزستان در غرفه این شرکت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
مهران پاکبین معاون بهرهبرداری شرکت فولاد خوزستان در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در نشست خبری گفت: این شرکت برای اولین بار در کشور کارخانه تولید آهن اسفنجی را با استفاده از دانش بومی، توانمندیهای ایرانی و تلاشهای کارشناسان بومیسازی کرده است. و راهبرد اصلی شرکت برای صنعت فولاد، بومیسازی و حمایت از تولیدکنندگان و تأمینکنندگان داخلی است.
معاون بهرهبرداری شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: این پروژه در سال ۱۳۷۹ توسط کارشناسان ایرانی آغاز شد و در اوایل سال ۱۳۸۰ زمزم یک به مرحله بهرهبرداری رسید. این اقدام نهتنها نمونهای از پیشرفت و توانمندیهای داخلی درزمینهٔ صنعت و تولید است، بلکه نشاندهنده استقلال و استفاده از دانش بومی در توسعه صنعت کشور است.
پاکبین ادامه داد: با بومیسازی ما توانستیم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در کشور ایجاد کنیم و بخش قابلتوجهی ارز برای تأمین نیازهای فولاد خوزستان را فراهم آوریم. همچنین با بومیسازی محصولات میتوانیم با توانمندیهای خود در بازارهای بینالمللی حضور یافته و به صادرات اقدام کنیم که این امر به ارزآوری در کشور منجر خواهد شد.
وی اعلام کرد: که این گام بزرگ نشان از تصمیم جدی این شرکت برای توسعه صنعت فولاد و پیشبرد راهبرد بومیسازی است. این اقدام بهعنوان یک واکنش مثبت به تحریمها به شمار میآید و باعث تقویت اقتصاد داخلی و افزایش قدرت صادرات ایران درزمینهٔ فولاد میگردد.
معاون بهرهبرداری شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: که از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، این شرکت توفیق بومیسازی حدود شش هزار و هفتصد و چهار کالا را به دست آورده است.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ شرکت فولاد خوزستان با بومیسازی هشتصد و بیستودو کالا بهعنوان قدم اول گام برداشت. همچنین در سال ۱۴۰۱ به هفتصد و سیوچهار کالا افزایش یافت و در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از چهارصد کالا بومیسازی افزوده شد.
پاکبین تأکید کرد: که فعالیتهای بومیسازی به صرفهجویی فراوانی منجر شده است. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ میزان صرفهجویی به حدود 22 میلیون یورو رسیده است که نشاندهنده عملکرد برجسته این شرکت در بهرهبرداری از منابع و توانمندیهای داخلی است. این عدد در سال ۱۴۰۱ برابر با بیست میلیون یورو بوده است.
همکاری ۴۸۸ شرکت دانشبنیان با شرکت فولاد خوزستان
بر اساس این گزارش دومین روز از پنجمین جشنواره ملی فولاد ایران با امضای دو تفاهمنامه میان فولاد خوزستان و شرکت تافکو به ارزش دو میلیون یورو و شرکت فرآوردههای نسوز مهرگداز به ارزش یکمیلیون یورو همراه بود.
در تفاهمنامه با شرکت تافکو که با حضور خلیفهسلطان دبیر انجمن فولاد ایران به امضای امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان و سعید قاسمزاده مدیرعامل شرکت تافکو رسید مقرر شد، گسترش همکاریهای پژوهشی، فنی و بومیسازی ساخت قطعات و تجهیزات از سوی شرکت تافکو انجام شود.
در تفاهمنامه دوم که با شرکت فرآوردههای نسوز مهرگداز به امضا رسید، بر گسترش همکاریهای پژوهشی، فنی و بومیسازی تأمین اقلام نسوز موردنیاز فولاد خوزستان در حوزه ساخت و بومیسازی ست و توپی پروسپلاگ و نازلهای تاندیش و ریختهگری بیلت تأکید شد.
در ادامه نیز از شرکتهای بینظیران، مازینور پتروسامان به پاس همکاریهای مستمر با شرکت فولاد خوزستان تقدیر شد.