با همت تلاشگران شرکت با موفقیت انجام شد؛
تعمیرات اساسی کارگاه سرباره کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان
تعمیرات اساسی کارگاه سرباره کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان با موفقیت انجام شد .
به گزارش پایگاه خبری معدننامه به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه های ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: در این تعمیرات که برای اولین بار و پس از سیزده سال از تاریخ راه اندازی کوره بلند شماره ۳ انجام شده است، تجهیزات مهم کارگاه دانه بندی و انتقال سرباره، با وجود چالش های گسترده تداخل فعالیت های مکانیک، برق، انرژی و تکنولوژ تحت تعمیرات اساسی سنگین و به نوعی ریومپینگ قرار گرفته است.
وی افزود: فرایند اجرایی این تعمیرات که بر اساس سه جبهه کاری اصلی و مهم و همچنین گالری های CB۱ و CB۲ برنامه ریزی شده و از سال ها قبل در دستور کار کارشناسان مدیریت های مهندسی نت و بخش کوره بلند قرار گرفته بود.
یزدان پناه با بیان این که ۱۰ روز قبل از آغاز رسمی تعمیرات نیز، گروه های اجرایی لازم جهت شناسایی، بررسی، چیدمان و اجرای پیش مونتاژهای حداکثری قطعات، برنامه ریزی شده بودند، گفت: از مهم ترین و سنگین ترین فعالیت های این تعمیرات با تناژ بیش از ۵۰۰ تن عملیات دمونتاژ و مونتاژ قطعات و تجهیزات، می توان به تعویض درام گردشی سرباره با وزن دمونتاژ ۸۴ تن، تعویض دودکش سرباره با وزن دمونتاژ ۶۴ تن، تعمیر و اصلاح گالری CB۱ با وزن دمونتاژ ۹۶ تن طی ۳ مرحله با توجه به ابعاد قطعات، تعویض کامل اسکلت فلزی نوار نقاله CB۲ و فعالیت های انرژیتیک مانند ترمیم و تعویض لوله های کولینگ تاور سرباره، پمپ های PCC، PGR و PRC اشاره کرد.
وی در ارتباط با فعالیت های معاونت ساخت و معاونت بازرسی فنی این مدیریت برای تعمیرات فوق نیز اشاره نمود و گفت: گراف اصلی در مردادماه ۱۳۹۴ به تعداد۴۳ ردیف و تعداد هفت گراف متمم از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۵۶ ردیف مشتمل بر ۱۵۴۰۰۰ کیلوگرم عملیات اسکلت فلزی و۲۱۰۰۰ کیلوگرم عملیات آهنگری و۷۴۰۰۰ کیلوگرم عملیات ریخته گری و ۶۰۰۰ ماشین ساعت عملیات ماشینکاری اجرا گردیده است.
سعید مصلح مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت در گزارشی به اقدامات این مدیریت در زمینه تعمیرات اساسی و ریومپینگ کارگاه سرباره کوره بلند شماره ۳ پرداخت و گفت: تغییر طرح، طراحی، ساخت و نصب اتاقک دانه بندی به صورت پانل های پیش ساخته بتنی به مساحت m۲۳۰، اجرای عملیات زنگ زدایی و سند بلاست و رنگ آمیزی کلیه تجهیزات و قطعات مورد نیاز به مقدار m۲۱۰۰۰۰ و اجرای عملیات داربست بندی و تخته ریزی در طول تعمیرات ۶۰۰۰ مترمکعب از اقدامات تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت در این تعمیرات بود.
وی، اجرای عملیات تخریب بتن پیکور کاری و آزادسازی اطراف لوله ها و پمپ خانه PCC و محل های مورد نیاز را ۴۰۰۰ نفر ساعت اعلام کرد و افزود: اجرای عملیات سوراخکاری و کاشت بولت در اتاقک دانه بندی و مسیر جوی مذاب، اجرای عملیات آببندی و پوشش اپوکسی و عایق کاری اطراف لوله ها و عملیات گروت ریزی در پمپ خانه PCC و اتاقک دانه بندی، اجرای عملیات خاکبرداری، تسطیح، ریگلاژ و خاکریزی در گود جدید سرباره به مقدار m۳ ۵۰۰، اجرای عملیات نیوجرسی گذاری مسیر خیابان اصلی به مقدار ۲۰۰ متر، در اختیار قراردادن کمپرسور جهت عملیات تخریب ۱۷۲ ساعت و اجرای عملیات سند بلاست، زنگ زدایی و رنگ آمیزی کلیه مسیر نوار نقاله ، نرده ها و حفاظ ها و بونکر های سرباره به مقدار m۲ ۱۲۰۰۰ از سایر اقدامات این مدیریت بود.
محسن عسکری معاون تجهیزات مدیریت کوره بلند و سرپرست تعمیرات سرباره کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار آتشکار گفت: تعمیرات اساسی کارگاه سرباره کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان با موفقیت به اتمام رسید.
وی گفت: کوره بلند شماره ۳ ذوب آهن اصفهان از سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. با توجه به رطوبت بالا و سایش تجهیزات در کارگاه سرباره این کوره، از ۷ خرداد ماه سال جاری برنامه تعمیرات اساسی این کارگاه بر اساس گراف مربوطه آغاز شد و بعد از یک ماه با موفقیت به اتمام رسید.
معاون تجهیزات مدیریت کوره بلند گفت: از آن جا که تعمیرات فعلی در حین فعالیت نرمال کوره و بدون توقف آن انجام شد، تا حدی سخت و از اهمیت خاصی برخوردار بود. بنابراین برای انجام آن تمهیدات خاصی لازم بود و قبل از هرچیز درخواست ساخت قطعات و پیش نیازهای تعمیرات بایستی فراهم می شد.
محمد روشن ضمیر فورمن کارگاه سرباره کارگاه کوره بلند شماره ۳ نیز در این رابطه گفت: کوره بلند شماره ۳ با تولید متوسط روزانه ۴۰۰۰ تن چدن در روز حدود ۱۵۰۰ تن سرباره تولید می کند . این کوره برای دفع و دانه بندی سرباره یک سیستم دانه بندی سرباره دارد.
وی افزود: در این مورد دو وان در مجرا های ۱و ۲ کارگاه نصب شد که شروع ساخت آن ها از ۳ سال قبل و از سال ۹۸ شروع شده بود. همچنین با توجه به محدودیت های موجود یک کارگاه موقت برای تخلیه سرباره حین تعمیرات در ضلع غربی کارخانه احداث شد.