وی درخصوص نقش این تجهیز در فرایند تولید شرکت افزود: کوپلینگ هیدرولیکی به وسیلهای اطلاق میشود که مانع از اتصال مکانیکی و فیزیکی بین دو بخش محرک و متحرک یا موتور گردان و بخش گردنده یا گیربکس میشود. انتقال نیرو بین این دو بخش از طریق روغن هیدرولیک انجام میگیرد. در نتیجه هر دو این قسمتها یعنی موتور و گیربکس در مقابل وارد شدن بارها و فشارهای ناگهانی مانند ضربه یا بروز شوکهای شدید محافظت میشوند.
به گفته سرپرست واحد بومیسازی و مهندسی قطعات فولاد هرمزگان، استفاده از کوپلینگ هیدرولیکی اجازه وارد کردن نیروی مقاوم تا 2 برابر حد مجاز را به موتور میدهد. بکسوات کردن (درجا زدن) روغن هیدرولیک درون کوپلینگ از وارد شدن بار اضافه به موتور پیشگیری کرده و از سوختن موتور و بریده شدن شافت جلوگیری میکند. این مورد بزرگترین مزیت کاربرد کوپلینگ هیدرولیکی محسوب میشود.
وی تأکید کرد: با توجه به حساسیت عملکردی، این تجهیز قبل از بومیسازی از محل واردات تأمین میشد که با توجه به مشکلات تحریم و عدم تأمین و دسترسی بهموقع، بومیسازی آن در دستور کار قرار گرفت.
رفیعزاده با اشاره به رویکردها و دستاوردهای فولاد هرمزگان در بومیسازی طی چند سال اخیر، عنوان کرد: خوشبختانه به همت و تلاش مهندسان و متخصصان شرکت فولاد هرمزگان در بخش بومیسازی، موفق شدیم تجهیز هیدروکوپلینگ نوار نقاله را با استفاده از ظرفیت و توان فنی یکی از شرکتهای داخلی در فولاد هرمزگان بومیسازی کنیم.
وی درباره بینیازی از واردات و دستیابی به تکنولوژی ساخت این تجهیز تصریح کرد: بومیسازی هریک از این کوپلینگها تقریباً معادل نیمی از قیمت خرید خارجی برای شرکت تمام شده است؛ ضمن اینکه از واردات و خروج مبالغ قابلتوجهی ارز نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.