برندهای جهانی یا ماشینهای چینی؟
سن بالای ماشینآلات صدای پیمانکاران معدنی را درآورده است. اگر شرکتهای معدنی نگاه سوداندوزانه به پیمانکاران نداشته باشند، شاید بتوان با اصلاح قیمتها و نزدیک شدن به عرف قیمت پیمانکاری در جهان، مشکلات ماشینآلات را در معادن حل کرد و بهره وری را به این صنعت حیاتی کشور بازگرداند.
به گزارش پایگاه خبری معدننامه، مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین دربارهی پیمانکاری معدنی گفت: ما پیمانکاران چندین سال است با موضوع سن بالای ناوگان ماشینآلات معدنی دست و پنجه نرم میکنیم و فقط به صورت موردی بعضی شرکتها دست به نوسازی زدهاند.
علی خطیبی با اشاره به نوسازی شماری از ماشین آلات و افزایش ناوگان ماشین آلات معدنی افزود: شمار ماشینآلاتی بازسازی و نوسازی شده با توجه به فرسایشی بودن فعالیتهای معدنی و معدنکاری زیاد نیست.
وی اظهارداشت : پیمانکاری عملیات معدنی فعالیتی با فرکانس بسیار بالاست به همین دلیل استهلاک هم بسیار زیاد است و هر سال هم که میگذرد استهلاک سال قبل به سال بعد آن اضافه میشود و همین امر دلیل ترجیح اغلب معدنکاران برای خرید ماشین آلات معدنی از کمپانیهای معتبراست.
این فعال معدنی ادامه داد: برندهای معروف تعداد مشخصی دارند؛ اما تنگناهای ارزی ،عدم تعادل قیمتی و نا متعادل بودن قیمتهایی که پیمانکاران میگیرند، خرید ماشینآلات معدنی با برندهای معروف و شناخته شده را دشوار کرده و تمایل معدن کاران را به خرید ماشینآلات دست دوم از برندهای معروف افزایش داده است.
خطیبی با اشاره به تولید و کپی سازی شرکتهای چینی در ساخت ماشین آلات معدنی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود اگر در زمینه خرید ماشین آلات معدنی اقدامی صورت نگیرد، به زودی به مشکلات بسیار حادی دچار خواهیم شد.
برندهای جهانی یا ماشینهای چینی؟
مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین به بهرهبرداران بزرگ معدنی و معدنکاران که کارفرمای پیمانکاران هستند،توصیه کرد:به تلاش پیمانکاران برای خرید ماشین آلات با زاویهی مثبت نگاه کنند تا قیمت تمام شده کار پیمانکاری قیمت واقعی بشود.
خطیبی افزود: اگر ما قیمت واقعی کار را دریافت کنیم، هر سال هر پیمانکار عمده معدنی باید بخشی از سود خودش را معطوف به نوسازی ناوگان کند،درحالیکه با قیمتهای تمامشدهای که پیمانکاران در قراردادها میگیرند این امکان فراهم نیست و بهزحمت شرکتها بتوانند وضع موجود را حفظ کنند،بنابراین ترجیح اولیه پیمانکاران این است که قیمت واقعی شود و بهرهبرداران حرف ما را از زاویهی سود اندوزی بیشتر نگاه نکنند.
وی درباره مشکلات عدیدهی واردات ماشینآلات دست دوم و مستعمل و قوانین جدید در حوزهی استاندارد ماشین وارداتی گفت: موانع متفاوتی جلوی پای پیمانکارانی که میخواستند ماشینآلات وارد کنند گذاشته شده بود اما درعین حال با در نظر گرفتن استانداردهای سوخت، اگر ماشین دستدوم با شرایط نسبتا خوب با سن کارکرد کم و قیمت مناسب پیدا کنیم، به ماشینآلات چینی ترجیح دارد زیرا برندهای چینی در ایران هنوز جا نیفتاده و این برندهای معتبر سابقهای بسیار طولانی در زمینهی ماشینآلات دارند و نگهداری، خدمات پس از فروش و تأمین قطعه آنها بسیار راحتتر از ماشینآلات چینی است.
قطعهسازان داخلی ضمانت بدهند
این فعال معدنی با اشاره به مشکلات و محدودیت های متعدد گمرک برای واردات ماشین آلات معدنی گفت: به علت حضور افراد و شرکتهای مختلف، ورود قطعات و لوازم یدکی ماشین آلات معدنی مشکلات زیادی را در این حوزه به وجود آورده است.
خطیبی به توان تولید برخی تولیدکنندگان داخلی برای لوازم مصرفی ماشین آلات اشاره کرد وافزود: برای تولیدات شرکتها و بنگاههای تولید داخلی باید تضامین خوب وجود داشته باشد تا اگر قرار بر استفاده از ماشین آلات داخلی باشد،کیفیتهای لازم را داشته باشد تا مشتری یا مصرف کننده به آن اطمینان کند.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.