برخی ریشه های ارزان فروشی فولاد ایران
ارزان فروشی در صادرات یکی از چالشهای عمده صنعت فولاد ایران بوده که در سال جاری تشدید می شود .
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، ارزان فروشی در صادرات یکی از چالشهای عمده صنعت فولاد ایران بوده که با افزایش 6 میلیون تنی ظرفیت فولاد کشور در سال جاری تشدید می شود .
1- بدلایل تحریم فولادسازان ایران متمرکز بر فروش فوب بصورت نقدی بوده و علاقه ای به انبارسازی و بازاریابی در کشور هدف ندارند … بعلاوه دسترسی به بازارهای اروپا و آمریکا که قیمت فولاد بالایی دارند بدلیل تحریم و عدم توافق تجاری دوجانبه، محدود است
2- مشتریان محدود صادراتی (عموما شرکتهای بازرگانی متوسط مقیاس که بعضا با هم هماهنگ هستند)
3- حاشیه سود بالای فولادسازان ایران که مرتبط با هزینه های پایین انرژی و دستمزد و خدمات بوده و امکان ارایه تخفیفهای غیرمنطقی به مشتریان را فراهم می اورد
4- تعداد بسیار بالای واحد تولیدی فولاد (بالای 100 واحد) و دشواری هماهنگی بین آنها که عامل تشدید رقابت منفی در بازارهای هدف صادراتی است (ساختار عرضه)
5- تمرکز صادرات فولاد بروی محصولات میانی که سطح رقابت جهانی در آن بسیار بالا بوده و فروش اعتباری در آن مرسوم است (بازار جهانی اسلب تنها 20 میلیون تن است)
6- تجربه و محدودیت دسترسی فولادسازان ایران در بکارگیری ابزارهای نوین مالی و هجینگ قیمتها در بازارهای جهانی
7- هدف صادرات= کسب دلار بجای سود: صادرات تبدیل به یک ابزار تامین ارز فولادسازان در تولید و طرحهای توسعه شده و از حساسیت هیات مدیره شرکتها کاسته است! … صنعت فولاد کشور امروز بیش از 20 میلیارد دلار طرح توسعه داشته که ارز آن بایستی توسط خود فولادساز به هر قیمتی تامین شود.
.
.
.
.
.