علتیابی مشکلات موجود در زنجیره محصولات سنگآهن
شیوا نیک وظیفه – روز گذشته پنلی با محوریت «علتیابی مشکلات موجود در زنجیره محصولات سنگآهن» در نهمین کنفرانس بینالمللی استیل پرایس، با موضوع فرصتها و تهدیدهای بازار جهانی برگزار شد که در این پنل با حضور متخصصین این حوزه مشکلات این زنجیره بررسی شد.
محجوبنژاد، معاون شرکت فولاد تکنیک: سنگ آهن برای کشور از فرصت به تهدید تبدیل شد
محجوبنژاد، معاون شرکت فولاد تکنیک در این پنل عنوان کرد: در برههای سنگ آهن یک مزیت و فرصت برای کشور محسوب میشد اما در حال حاضر این فرصت به یکی از مهمترین تهدیدها تبدیل شده است؛ چراکه عمر معادن ما کم شده و عیار محصولات کاهش یافته است.
وی افزود: در این راستا باید بر روی معادن فراسرزمینی بیشتر کار کنیم همچنین باید در بحث قراضه ورود جدی داشته باشیم و در این زمینه برنامهریزی منسجمی صورت پذیرد.
معاون شرکت فولاد تکنیک اشاره کرد: متاسفانه تاکنون بیشتر نگاهها بیش از ملی بودن بنگاهی بوده و تصمیمگیریها به صورت منطقهای لحاظ شده است.
محجوبنژاد تاکید کرد: شرایط و وضعیت صنعت فولاد برای تمامی فعالان حوزه مشخص است و باید با کیفیت بیشتری در این حوزه اقدام شود.
شاهمرادی، معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گلگهر: نیازمند انقلابی در بحث اکتشافات کشور هستیم
در ادامه شاهمرادی، معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در این پنل عنوان کرد:قیمتگذاری دستوری یکی از چالشهای موجود در زنجیره است و بیشترین ضربه را به معدنکاران کشور وارد کرده است.
وی افزود: تامین سنگآهن خام به عنوان خوراک فولادسازان از دیگر چالشهای ما در این صنعت خواهد بود و علت آن عدم توسعه معادن و سرمایهگذاری مناسب در این بخش است که باید برای توسعه فعالیت در آن برنامه ریزی شود.
معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گلگهر اشاره کرد: کشور ما در ذخایر سنگآهن دارای رتبه دهم است. این درحالیست که ۴۲ درصد از ذخایر سنگآهن گلگهر هنوز تعیین تکلیف نشده است و این شرکت باید سنگآهن مورد نیازش را از جای دیگری تامین نماید.
شاهمرادی تاکید کرد: با توجه به اینکه تامین سنگ آهن خام برای فولادسازان به یک چالش جدی تبدیل خواهد شد نیازمند انقلابی در بحث اکتشافات کشور هستیم و باید در این زمینه راهکاری اتخاذ شود.
وی در ادامه با اشاره به بحث قیمت تمام شده و تاثیر آن در زنجیره به عنوان عاملی دیگر، خاطرنشان کرد: با کاهش عیار و افزایش باطلهبرداری قیمت تمام شده افزایش پیدا میکند که در کل زنجیره تاثیرگذار خواهد بود.
معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گلگهر دیر چالش را موضوع حملونقل دانست و گفت: دنیا به سمت حملونقل هوشمند میرود اما متاسفانه ما در کشور در بحث نوسازی ماشینآلات معدنی دچار مشکل هستیم.
.
.
.
.
.
.