واحد احیا «ارفع»؛ بهینه سازی مصرف انرژی و بریکت سازی از نرمه های آهن اسفنجی
واحد احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد ارفع از سال ۱۳۹۱ با تکیه بر فناوری گازمحور MIDREX آغاز به کار کرد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، این واحد در نخستین سال بهرهبرداری، به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال دست یافت؛ ظرفیتی که به گفته سید حسین هاشمی، مدیر واحد احیای مستقیم، مطابق برنامه و بدون تاخیر محقق شد. او در این باره میگوید: «ظرفیت اسمی کارخانه ۸۰۰ هزار تن در سال طراحی شده بود که در همان سال اول به این ظرفیت رسیدیم. پس از آن و با توجه به نیازهای واحد فولادسازی، افزایش ظرفیت به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در دستور کار قرار گرفت.
در سال ۱۴۰۰ و با برنامهریزی های انجامشده، این افزایش ظرفیت اجرا شد. البته بهدلیل محدودیتهای انرژی، نهایتاً موفق شدیم ظرفیت را تا ۱ میلیون و ۵۰ هزار تن محقق کنیم.»
علاوه بر تولید آهن اسفنجی، واحد بریکت سازی کارخانه با ظرفیت سالانه ۶۰ هزار تن فعالیت دارد. در این بخش، نرمههای آهن اسفنجی که در واقع جزء ضایعات است، در فرآیند انتقال از واحد احیا به فولادسازی جداسازی میشود و پس از ترکیب با مقدار کمی آهک و چسب سیلیکات، فشرده و به بریکت تبدیل میشود. بریکت بهدلیل متالیزاسیون بالا و وزن مناسب، مستقیماً در کورههای قوس الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد.
تبدیل نرمههای آهن اسفنجی به بریکت نه تنها مانع هدررفت منابع میشود، بلکه نقش موثری در کاهش انتشار گرد و غبار و بهبود شاخصهای زیستمحیطی واحد ایفا میکند. این رویکرد، چرخه مصرف مواد را در کارخانه کامل کرده و بهرهوری منابع را افزایش داده است.
حدود ۸۵ درصد از شارژ فلزی واحد فولادسازی را آهن اسفنجی تولیدی واحد احیا تشکیل میدهد.
بهواسطه مدار بسته خنککاری، بازیافت کامل آب و نظام کنترل انرژی، واحد احیا موفق به اخذ گواهیهای ISO 14001 (سیستم مدیریت محیطزیست) و ISO 50001 (سیستم مدیریت انرژی) شده است.
گندله مورد نیاز واحد احیا از مجتمع گندلهسازی شرکت چادرملو تأمین میشود.
راهبرد اصلی واحد احیای مستقیم ارفع، تمرکز بر بهینهسازی مصرف انرژی، ارتقای بهرهوری تولید و اجرای راهکارهای کاهش کربن است تا این مجموعه بتواند علاوه بر حفظ جایگاه پیشرو در تولید آهن اسفنجی کشور، پاسخگوی نیازهای روزافزون صنعت فولاد و الزامات محیطزیستی باشد.
سید حسین هاشمی، مدیر واحد احیا مستقیم شرکت آهن و فولاد ارفع
معدن مدیا