عضو اتاق بازرگانی ایران؛
قیمتگذاری دستوری بلای جان اقتصاد کشور است
عضو کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: قیمتگذاری دستوری بلای جان اقتصاد کشور است و سبب شده تا با افت کیفیت خدمات و کالا مواجه شویم. اگر این روند ادامه پیدا کند به فرسودگی و افت شدید و از بین رفتن زیرساختها در حوزه حملونقل ریل منجر خواهد شد که ایجاد مجدد آن نیازمند سرمایهگذاریهای بسیار گرانقیمتی است که در وضعیت فعلی درآمدهای دولت تأمین آن کار دشواری است.
حسین وثوقی ایرانی، عضو کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار «معدن نامه» بیان کرد: مشاهدات میدانی نشان میدهد ایران یکی از کشورهای عقبمانده در حوزه حملونقل ریلی است. علیرغم اینکه ما حضور بهموقع در این حوزه داشتهایم، در سالهای اخیر سرعت توسعه حملونقل ریلی پایین آمده است.
وثوقی ایرانی افزود: امروزه در دنیا بعد از حملونقل دریایی، حملونقل ریلی ازنظر قیمت و همینطور ایمنی در درجه بالای اهمیت قرار دارد. اصولاً راهآهن را برای توسعه تجارت، جابجایی و حملونقل کالاهای بازرگانی میسازند، بنابراین عقبماندگی کشور در این بخش باعث افزایش قیمت تمامشده کالا میشود و تبعاتی را در سایر حوزههای اقتصادی برجای میگذارد.
وی ادامه داد: یکی از جدیترین موضوعاتی که در سیاستگذاری در حوزه حملونقل ریلی باید به آن پرداخت قیمتگذاری دستوری است، همانطور که در سایر حوزههای اقتصادی دچار عقبماندگی شدهایم و من دلیل اصلیاش را قیمتگذاری دستوری میدانم در حوزه حملونقل ریلی هم متأسفانه این اتفاق افتاده است. اینکه یک قیمت دستوری برای کالا و خدمات تعیین کنید انگیزهبخش خصوصی را برای حضور در این بازار بهشدت مخدوش میکند.
عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در بازار رقابتی افراد به دنبال سود کردن هستند، هر فضایی را ببینند که کمبود وجود دارد و آن کمبود به شکل افزایش قیمت خودش را نشان میدهد بخش خصوصی و سرمایهگذاران باهدف سود کردن وارد میشوند و نیت مصرفکننده و سیاستگذار هم تأمین میشود.
وثوقی ایرانی تأکید کرد: با قیمتگذاری دستوری که در حوزه حملونقل رخداده شاهد گرفتاریهایی حتی در حوزه اتوبوس بینشهری هستیم و در حال آسیب دیدن از ناوگان فرسوده بینشهری هستیم. همچنین میتوان به چالشهایی که اخیراً در حوزه حملونقل هوایی ایجادشده اشاره کرد، دوستانی که به دنبال خرید هواپیما بودند ولی با تشدید قیمت دستوری توجیه لازم را از دست دادند و وارد این حوزه نشدند. با اصرار دولتها بر تثبیت قیمتها و از آنطرف باوجود تورم کمرشکن که در کشور حاکم است دیگر توجیهی برای انجام خیلی از کارها باقی نمیماند.
وی اظهار کرد: در دهه ۸۰ بخش خصوصی وارد حوزه حملونقل ریلی شد، اما متأسفانه قیمتگذاری دستوری باعث شد بخش خصوصی از بازار خارج شود و امروزه هم میبینیم که این بخش تمایل و رغبتی برای حضور در این بازار ندارند و ما از این موضوع ضربه میخوریم.
این فعال اقتصادی بیان کرد: کشوری مانند آلمان پیشرفتهترین و گستردهترین شبکه ریلی را در دنیا دارد و برخی کشورهای درحالتوسعه مانند ترکیه در سالهای اخیر اقدامات بسیار خوبی را در حوزه حملونقل ریلی انجام دادهاند، همچنین چین خیلی رشد خوبی داشته است.
وثوقی ایرانی گفت: متأسفانه ما در این بخش عقبماندهایم یک نمونه هم راهآهن اردبیل است که بیش از ۳۰ سال از آغاز عملیات آن میگذرد، اما هنوز سوت قطار را نشنیدهایم. بهجز اردبیل که به خطوط ریلی متصل نیست، حدود ۱۰ استان دیگر هم وضعیت رادارند.
وی با اشاره به تصدیگری راهآهن در حوزه حملونقل ریلی گفت: دولتها باید در حفظ و حراست از زیرساختها فعالیت کنند و بهرهبرداری از زیرساختها مانند تجهیزات، اتصالات مخابراتی و شبکههای توزیع برق را به بخش خصوصی واگذار کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: قیمتگذاری دستوری بلای جان اقتصاد کشور است و سبب شده تا با افت کیفیت خدمات و کالا مواجه شویم. اگر این روند ادامه پیدا کند به فرسودگی و افت شدید و از بین رفتن زیرساختها در حوزه حملونقل ریل منجر خواهد شد که ایجاد مجدد آن نیازمند سرمایهگذاریهای بسیار گرانقیمتی است که در وضعیت فعلی درآمدهای دولت تأمین آن کار دشواری است.