شهریور درخشان برای «کچاد»
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) در گزارش فعالیت ماهانه شهریور ۱۴۰۴، عملکردی فراتر از انتظار به ثبت رساند. فروش این شرکت نسبت به مردادماه ۱۴.۰۴ درصد و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۵۴.۳۸ درصد رشد داشته است.
بر اساس این گزارش، فروش شهریور ۱۴۰۴ نسبت به مرداد سال قبل ۱۴.۰۴ درصد افزایش داشته است. همچنین فروش شهریور ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه ۵۴.۳۸ درصد رشد نشان میدهد. از سویی دیگر مجموع فروش شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱.۸۳ درصد افزایش داشته است.
این اعداد در نگاه اول به معنای افزایش قابل توجه ظرفیت عملیاتی، بهبود بازار محصولات و احتمالا مدیریت بهینه فروش است. اما دلایل این جهش باید به صورت دقیقتر بررسی شوند.
افزایش فروش ۱۴ درصدی نسبت به ماه قبل، در شرایطی که بسیاری از شرکت های معدنی و فولادی کشور در مردادماه با افت نسبی تقاضا یا محدودیت عرضه مواجه بودند، نشان میدهد که چادرملو توانسته بخشی از گلوگاههای تولید و فروش را برطرف کند. این افزایش ماهانه، اگرچه به اندازه جهش سالانه نیست، اما نشان دهنده روند صعودی پایدار است و حاکی از آن است که شرکت در حال ورود به نیمه دوم سال با شتاب مثبت قرار دارد.
افزایش ۵۴ درصدی نسبت به شهریور سال گذشته نیز گواهی روشن بر تغییر معادلههای بازار است. اگرچه باید توجه داشت که شهریور ۱۴۰۳ یکی از ماههای نسبتاً کم رمق در فروش فولادیها بود، اما رشد بیش از ۵۰ درصدی یک سال بعد نمیتواند تنها ناشی از «اثر پایه پایین» باشد.
اما یکی از دلایل این رشد فروش، افزایش تولید و تکمیل ظرفیتها بود. چادرملو در سالهای اخیر طرحهای توسعهای متعددی را به بهرهبرداری رسانده است، از جمله افزایش ظرفیت تولید کنسانتره و گندله و همچنین توسعه در بخش فولادسازی. گزارش های میاندورهای شرکت نشان میدهد که در ماههای گذشته نرخ بهرهبرداری از خطوط تولید بالا رفته و ظرفیتهای جدید به تدریج به فروش افزوده شده است. این رشد تولید یکی از اصلیترین دلایل افزایش فروش است.
مساله دیگر تقاضای بازار است. بازار فولاد و محصولات زنجیره سنگ آهن در نیمه اول ۱۴۰۴ با تقاضای قویتر داخلی مواجه بوده است. پروژههای عمرانی و طرحهای صنعتی که پس از دورهای رکود دوباره فعال و سبب افزایش تقاضا برای شمش فولادی و محصولات بالادستی شدهاند. چادرملو به عنوان یکی از عرضهکنندگان اصلی در این بازار، از این فرصت بهرهمند شده است.
اما نباید از بهبود مدیریت فروش و قراردادها نیز غافل ماند. از منظر مدیریتی، شرکت در سال جاری سیاست فروش هوشمندانهتری اتخاذ کرده است. تنظیم قراردادها، زمانبندی بهتر تحویل محصولات و متنوعسازی بازارها عواملی بودند که به رشد فروش کمک کردند.
همچنین مهمترین دلیل رشد چادرملو در سال ۱۴۰۴ را میتوان به افزایش ظرفیت تولید، تقاضای بالاتر داخلی، بازار صادراتی سودآور، مدیریت هوشمندانه فروش اشاره کرد. در عین حال، برای حفظ این روند در نیمه دوم سال، شرکت باید با دقت بیشتری ریسک های جهانی و داخلی را مدیریت کند.می متالز