قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
باید قدرت نه گفتن به تصمیمهایی که موجب هدر رفت منابع میشود را داشته باشیم/ حملونقل کشور نیازمند تحول است
به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی باید به اصلاح شبکه حملونقل و نوسازی این ناوگان بهعنوان موضوعی ملی و برجسته نگاه کنیم.
دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سالیان سال است که در نشستها و جلسات متعدد در بخش دولتی و خصوصی، مشکلاتی مطرح و راهکارهایی در مواجه به آن ارائه میگردد و همین موضوعات هر سال تکرار میگردد این بدین معناست که این مشکلات همچنان پابرجا است.
وی افزود: در این خصوص باید چارهاندیشی شود چراکه موضوع ملی و مدیریتی است. این بحثها در محافل مختلفی مطرح شده اما گامی به سمت آن برداشته نشده است، بلکه پسرفت هم کردهایم، هیچ ربطی هم به بحثهای سیاسی ندارد و موضوعات مدیریتی و ملی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش خصوصی و دولتی باید به یک زبان مشترک برسد. اگر کاری زمین مانده است از دو حال خارج نیست یا اراده آن وجود ندارد و یا فهم آن وجود ندارد. همه ما میدانیم که استهلاکمان بیشتر از سرمایهگذاریمان است. هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی میداند که در سال چندین میلیارد دلار از کشور خارج میشود. این موضوع یا به علت ندانمکاری دولت به معنی عام آن است یا اشکال در بخش خصوصی است و غیر از این دو حالت نمیتواند باشد.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید بر اساس سیاستها پیش برویم و تورم را تکرقمی کنیم. به دوستانمان هم در دولت و هم به شورای نگهبان در بررسی برنامه هفتم این نکته را اشاره کردم که رشد ۸ درصدی حتماً یک سقف سرمایهگذاری دارد که باید سرمایهگذاری کنیم تا به مباحث پوچ گرفتار نشویم.
قالیباف در ادامه مشخصاً در خصوص بحث حملونقل خاطرنشان کرد: ترانزیت قبل از اینکه جنبۀ اقتصادی داشته باشد، جنبۀ امنیت ملی و قدرت بازدارندگی دارد و فرصتهای بزرگ برای کشور تولید میکند. گاهی اوقات سیاستگذاری ما غلط است.
هماکنون از هرکسی بپرسید ریل مهم است یا جاده، همه میگویند ریل اما اگر نگاهی به دهههای گذشته بیاندازیم بین ریل و جاده، سرمایه را به جاده سوق دادهایم. حالا هم که در ریل سرمایهگذاری کردیم، امروز حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریلی داریم که قطار روی آن حرکت میکند اما در جاهایی گره ترافیکی داریم و در برخی از مسیرها نیز هرچند روز یکبار شاید یک قطار حرکت کند. بررسیها نشان میدهد از این ۱۴ هزار کیلومتر حدود ۴ هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در حوزۀ بهرهوری در کشور ندارد و احداث آن ضرورتی نداشته است. سرمایه را جایی بردیم که برگشت سرمایه ندارد. اگر این ۴ هزار کیلومتر را درست هزینه کرده بودیم، آیا امروز در کریدور شمال تا جنوب میماندیم؟
امروز در برنامۀ هفتم متمرکز شدیم ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر در حوزۀ کریدور شمالجنوب و شرقغرب سرمایهگذاری کنیم. ما قبلاً سرمایهگذاری کردیم، ولی خطآهن را اشتباه میبردیم و در همۀ شهرها اینقدر قطار میایستند که سرعت قطار باری ما از سرعت حرکت دوچرخه هم کمتر است.
رئیس قوه مقننه تأکید کرد: ما امکانات و سرمایه داریم اما درست استفاده نکردن از آنها مشکل اساسی ماست. با کاغذبازی، جلسات تکراری و فرصت گذاری بیدلیل آن را از دست میدهیم. امروز نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم، باید قدرت نه گفتن به تصمیمهایی که موجب هدررفت منابع میشود را داشته باشیم. با کنار هم بودن و تنظیم یک برنامه جامع میتوان موجب رشد اقتصاد شد ولی به شرطی که بخش خصوصی و دولتی به یک فهم مشترک برسند و برای آن تلاش کنند.