طبق آمار شركت توسعه و ساخت زیربناهای كشور در طي دولت یازدهم و دوازدهم تا پایان 1399، درمجموع بيش از 1869 كيلومتر ریلگذاری صورت گرفته و در حال حاضر كل خطوط ریلي دردست بهرهبرداری در حدود 13000 كيلومتر است.
حملونقل ریلي براي رسيدن به اهداف سند چشمانداز (25000 کیلومتر) در حوزه حملونقل بار، باید سهم خود را به 30 درصد ارتقا دهد كه با امكانات و تجهيزات موجود غيرممكن است. این سهم مطابق آخرین آمار سال 1399 تنها به عدد 14 رسیده است براي اینكه طي چهار سال این سهم به 30 درصد افزایش یابد، میبایست بهطور متوسط هرسال حدود 4 درصد این سهم افزایش یابد.
احداث 12 هزار کیلومتر در سند چشمانداز افق 1404
در سند چشمانداز طول شبكه ریلي كشور 25 هزار كيلومتر برآورد شده است. كه در حال حاضر كل خطوط ریلي دردست بهرهبرداری در حدود 13000 كيلومتراست؛ بنابراین براي رسيدن به سند چشم انداز احداث 12 هزار كيلومتر از ضروریات لازم است.
105 ميليون تن سهم مواد معدني و فولادي در سند چشمانداز
پیشبینی دولت براي حملونقل بار از طریق شبكه ریلي در چشمانداز سال 1404 برابر با 202 ميليون تن است كه از این ميزان بار 105 ميليون تن براي مواد معدني و فولادي است که در حال حاضر این عدد معادل 35 میلیون تن میباشد.
حملونقل فولاد در چشمانداز 1404
براي دستيابي به حملونقل فولاد در چشمانداز 1404 (به ميزان 55 ميليون تن) از مجموع 12 هزار كيلومتر خطوط توسعه تا پایان سال 1404، سهم فولاد به ميزان 1795 كيلومتر است كه علاوه بر این 1255 كيلومتر از خطوط راهآهن نيز باید دوخطه بشود تا بتوان به اهداف سند چشمانداز در حملونقل ریلي دستیافت.
پیشرفت فیزیکی نامتناسب با افق 1404
از ميزان 1795 كيلومتر خط جدید، در حدود 700 كيلومتر آن از پيشرفت فيزیكي بالاي 70 درصد برخوردار است و از ميزان 1255 كيلومتر خط دوم، در حدود 900 کیلومتر آن در دست اجرا است و داراي پيشرفت فيزیكي میباشد؛ بااینوجود نسبت به سال 1398 خط جدیدي كه در مسير حركتي حملونقل مواد معدني و محصولات فولادي باشد به خطوط ریلي كشور اضافه نگردیده است
منبع خبر «آیلین سیروس» است و معدن نامه در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد ( 73519 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره 00989121302339 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه معدن نامه مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.