امیدواری روسیه به فرار از تحریم ها با استفاده از مسیر کریدور شمال-جنوب
به گفته اندیشکده بنیاد جیمزتاون مستقر در آمریکا، روسیه امیدوار است از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب (INSTC) به عنوان مسیری برای فرار از تحریم های غرب استفاده کند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، توسعه این کریدور به روسیه اجازه می دهد تا دسترسی آزادتری به بازارهای غیر غربی داشته باشد.همچنین این اجازه را به روسیه می دهد تا کالاهای مورد نیاز روسیه را فراهم کند.
اختلال در زنجیره تامین جهانی و تغییرات ژئوپلیتیکی به استفاده از INSTC انگیزه جدیدی داده است. کشورهایی که در امتداد کریدور قرار دارند، مانند قزاقستان و قرقیزستان، اخیراً خواستار سرمایهگذاری در زیرساختهای ریلی در طول مسیر شدهاند. در سال 2023، 2.1 میلیون تن کالا از طریق راه آهن از این کریدور عبور کرده است که تا سال 2027، قرار است این ظرفیت به 10 میلیون تن در سال افزایش یابد.
تحریم های غرب منجر به کمبود کالاهای حیاتی مانند نیمه هادی ها در روسیه شده است. برای کاهش این مسائل، روسیه به اصطلاح “واردات موازی” را برای انواع خاصی از کالاها در سال 2022 قانونی کرد. این قانون به شرکت های روسی اجازه می داد کالاهای تحریم شده را از طریق کشورهای ثالث بدون تایید قبلی توسط تولید کنندگان خود وارد کنند.
کریدور INSTC یک کریدور است که در امتداد و یا از طریق دریای خزر عبور می کند و از کشورهایی مانند قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و ایران عبور می کند. کشورهای دیگر مانند ازبکستان و قرقیزستان نیز در پروژه های زیربنایی مرتبط شرکت دارند. این کریدور روسیه را به سواحل جنوبی ایران و اقیانوس هند متصل می کند.
بازارهای این کشورها نقشی حیاتی به واردات موازی ایفا می کنند زیرا این بازارها به سختی توسط غرب نظارت می شوند. علاوه بر این، توسعه INSTC ظرفیت تجاری روسیه با این کشورها را افزایش می دهد.
در نتیجه، تحلیلگران کشورهای قفقاز و کشورهای آسیای مرکزی قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان را با صادرات مجدد کالاهای غربی تحریم شده به روسیه در دو سال گذشته مرتبط دانسته اند. در حال حاضر، واردات موازی به حجم زیادی افزایش یافته است. در دسامبر 2023، روسیه در مجموع بیش از 70 میلیارد دلار واردات موازی را از زمان اولین تحریم ها پس از حمله به اوکراین گزارش کرد.