مواهب اتصال شرکت آهن و فولاد ارفع به ریل سراسری
شرکت آهن و فولاد ارفع با اتصال به ریل سراسری موفق به کاهش قیمت تمام شده خود میشود. البته این مجموعه با استفاده از این موضوع توان رقابتی خود در بازارهای صادراتی را افزایش میدهد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، آن طور که پیداست باید میزان فروش داخلی و صادراتی این مجموعه با بهرهبرداری از فاز اول آن در سال ۱۴۰۳ با تغییرات مثبتی همراه شود و میزان سوددهی این مجموعه را افزایش دهد. اما بی شک بهرهبرداری از این پروژه مزایای دیگری به همراه دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار است در افق ۱۴۰۴ با رشد ۷ درصدی به میزان ۷۰۰ میلیون تن تولید داشته باشد درنتیجه سرمایهگذاری در توسعه حملونقل ریلی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار دولت و شرکتهای معدنی قرار بگیرد.
در بخش ریل تا افق ۱۴۰۴ نیاز به رشد سالانه ۲۲ درصدی برای تحقق حمل ۲۰۰ میلیون تن مواد معدنی و در بخش جاده نیاز به رشد سالانه ۸ درصدی برای تحقق حمل ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی داریم. درواقع افزایش حجم تولید در معادن و شرکتهای صنایع معدنی باید حملونقل ریلی توسعه پیدا کند.
انتظار بخش معدن کشور این است که سهم ۷درصدی حمل مواد معدنی توسط ریل در افق ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد (۲۰۰ میلیون تن) و سهم حمل جادهای به ۷۰ درصد (۵۰۰ میلیون تن) برسد.
صنعت فولاد کشور برای افق ۱۴۰۴ که حالا کمتر از یک سال با آن فاصله داریم باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسد که نیازمند تامین مواد اولیه از معدن تا واحدهای تولیدی فولاد است.
این در حالی است که امروز جادهها و ناوگان حملونقل جادهای چنین ظرفیتی در اختیار ندارند و تنها هزینههای تمام شده شرکتها را افزایش میدهد.
از سویی دیگر دولت باید برای بهرهبرداری از ظرفیتهای معدن و صنایع معدنی برای توسعه حمل ریلی سرمایهگذاری کرده و این زیرساخت را گسترش دهد.
در غیر این صورت هزینه بهرهبرداری از ظرفیتهای معدنی بالا میرود. امروز فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه حملونقل مانند حوزه انرژی دست به کار شده و برای توسعه سرمایهگذاری کردهاند.
شرکت آهن و فولاد ارفع نیز با سرمایهگذاری در حوزه حملونقل ریلی حالا به خط آهن سراسری متصل شده است که مزایای بسیاری به همراه دارد.
طول کل خطوط ریلی ۲۱ کیلومتر است که در فاز اول ۹ کیلومتر آن افتتاح شده است. ظرفیت بار در این خط به میزان ۵.۵ میلیون تن در سال است. ارزش ریالی این پروژه ۸۵۰۰ میلیارد ریال است.
بهرهبرداری از این پروژه دستاوردهای زیادی برای شرکت آهن و فولاد ارفع به همراه دارد.
افزایش ایمنی و کاهش هزینههای حملونقل
حملونقل ریلی را باید یکی از ایمنترین روشهای جا به جای کالا دانست. شرکت آهن و فولاد ارفع با بهرهبرداری از این پروژه میزان ایمنی در حمل کالای خود را افزایش میدهد. فرسوده بودن ناوگان حملونقل جادهای در کنار شرایط موجود در جاده میتواند بر افزایش آمارهای تصادف موثر باشد، اما حالا این مجموعه با تمرکز بر پروژه حمل ریلی، ایمنی حملونقل خود را افزایش میدهد و میتواند در کاهش ترافیک و تصادفات جادهای موثر باشد.
بخش دیگر از این مزیت را باید در کاهش هزینههای حملونقل دانست که علاوه بر افزایش بهره وری زمان باربری را کاهش میدهد. این اتفاق بر میزان حاشیه سود آهن و فولاد ارفع تاثیر دارد و با کاهش قیمت تمام شده باعث میشود تا سوددهی در این مجموعه افزایش پیدا کند.
افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی
همانطور که اشاره شد استفاده از حمل ریلی بر کاهش هزینههای تمام شده اثر داشته و در ادامه باعث میشود تا شرکت آهن و فولاد ارفع با قیمتی رقابتی در بازارهای صادراتی حضور پیدا کند. حضور مداوم در کنار قیمت مقطوع دو فاکتور اصلی برای رقابت در بازارهای صادراتی است.
در کنار این موضوع باید به شرایط تحریمی نیز توجه داشت. وضع تحریمها باعث شده تا ورود به بازارهای صادراتی سخت باشد و رقابت دشوار شود، اما با کاهش قیمت تمام شده آهن و فولاد ارفع توان رقابتی خود را برای حضور در بازارهای صادراتی افزایش میدهد و میتواند از برخی رقبا پیشی بگیرد.
حفاظت از محیط زیست
اما نکته بسیار مهم در توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی حفظ محیط زیست است. محیط زیست یکی از رکنهای اصلی توسعه پایدار است و شرکتهای فولادی در سالهای اخیر تلاش کردهاند تا با اقداماتی حفاظت از محیط زیست را در کنار توسعه صنعتی محقق کنند. استفاده از حمل ریلی نقش مهمی در کاهش آلایندگیهای زیست محیطی دارد. شرکت آهن و فولاد ارفع با اتصال به خط آهن سراسری میتواند با حفظ محیط زیست گامی مهم در راستای توسعه پایدار بردارد.
همانطور که مزیتهای یاد شده نشان میدهد استفاده از حمل ریلی برای شرکت آهن و فولاد ارفع نقش مهمی در افزایش توان این مجموعه دارد، زیرا تامین مواد اولیه با سرعت و ایمنی بیشتر و هزینه کمتری انجام میشود و در نهایت محصول نهایی تولید شده نیز به موقع و با قیمتی مقطعوع به بازارهای صادراتی میرسد.
امروز توسعه واحدهای فولادی تنها شامل توسعه خطوط تولید نمیشود بلکه این مجموعهها با ورود به بخش زیرساختها و سرمایهگذاری در آن، حضور خود در زنجیره ارزش فولاد را پررنگتر میکند. آهن و فولاد ارفع در سال گذشته از تولید ۸۵۴،۰۶۸ تن شمش فولادی با رشد ۲.۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، تولید ۱،۰۴۱،۶۲۲ تن آهن اسفنجی با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، فروش ۸۵۲،۹۶۵ تن محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی، صادرات محصولات نهایی بالغ بر ۲۹۷،۲۴۸ تن، دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور دست پیدا کرد.
حال با بهرهبرداری از فاز اول این پروژه میتوان رشد در عملیات تولیدی، فروش و صادرات این مجموعه را پیش بینی کرد که در کارنامه ۱۴۰۳ محقق میشود.
تیتر ۲۰