عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با معدن نامه؛
تمرکزگرایی راهآهن مانع از بهرهمندی ظرفیتهای بخش خصوصی شده است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد تمرکزگرایی راهآهن گفت: بسیاری از سرمایهگذاران داخل کشور که در زمینه تولید واگن و لکوموتیو فعال هستند مراجعات مکرر به کمیسیون عمران دارند و از وضعیت فعلی شکایت دارند.
عادل نجف زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «معدن نامه» گفت: لجستیک ریلی با توجه به موقعیت کشور مایکی از برترین فرصتها است که میتواند در انتقال بار و صادرات در کشور بهعنوان یک مسیر و همچنین کریدور بینالمللی در اتصال قارهها به یکدیگر ایفای نقش کند. ما هنوز در شاخص توسعه ریلی و سرعت بخشی به فرآیند حملونقل دچار مشکل هستیم و از شاخصهای دنیا بسیار فاصلهداریم.
موقعیت کریدورهای ایران توجیهکننده سرمایهگذاری است
نجف زاده تصریح کرد: موقعیت اختصاصی ما در حدفاصل نقطه اتصال کریدورهای بینالمللی میتواند توجیهکننده سرمایهگذاری عمده الزامآور در حوزه ریل باشد و امروز باید بخش عظیمی از حملونقل از محل کریدورهای ریلی انجام میدادیم که تا به این لحظه توجهی به آن نشده و اقدامات راهبردی برای ارتقای زیرساختها و حذف ایستگاههای زائد انجام نگرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه هم در جنوب و هم در شمال کشور به دریاهای آزادراه داریم میتوانیم بهعنوان یک کریدور برای حملونقل ارزانقیمت ریلی در دنیا مطرح شویم. متأسفانه از شاخصهای جهانی و حتی رقابتهای منطقهای با کشورهای همجوار عقب هستیم و باید هدر رفت توسعهنیافتگی مزمن چندین ده سال را جبران کنیم.
وی تأکید کرد: متأسفانه مهمترین چالش صنعت ریلی عدم تأمین بودجه لازم از سوی دولت و تصدیگری راهآهن است . این در حالی است که راهآهن نیز از پتانسیل لازم برای پرداخت مطالبات شرکتها برخوردار نبوده و این موضوع باعث کاهش سرمایهگذاری بخش خصوصی و عقبماندگی در این حوزه شده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: بسیاری از سرمایهگذاران داخل کشور که در زمینه تولید واگن و لکوموتیو فعال هستند مراجعات مکرر به کمیسیون عمران دارند و از وضعیت فعلی شکایت دارند. نگاه تمرکزگرایی راهآهن کشور باعث شده تا کمتر از ظرفیتهای بخش خصوصی بهرهمند شویم.
نجف زاده گفت: در یک سال گذشته اتفاقاتی در حوزه افزایش حملونقل ریلی در کشور در حال رخ دادن است که کافی نیست و ما از شاخصهای ریلی جهانی و حتی منطقهای بسیار عقب هستیم.