تعمیرات اساسی ماشین چدن ریزی شماره یك كوره بلند ذوب آهن اصفهان
تعمیرات اساسی ماشین چدنریزی شماره یک کارگاه چدن ریزی کورهبلند ذوب آهن اصفهان با هدف بازسازی بتن سقف و دمونتاژ تجهیزات مکانیکی برای اولین بار از زمان راهاندازی این ماشین از 12 دیماه آغاز شده و طی 28 شبانهروز برنامهریزی شده است تا این ماشین اورهال شود.
وی افزود: در این فرآیند، تمامی تجهیزات مکانیکی شامل نوارها، مفصلها و قالبها دمونتاژ میشوند و پس از تخریب بتن، بالکها، ستونها و تیرهای عرضی موجود مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت لزوم ترمیم یا تعویض خواهند شد.
محمود شفیعی معاون تعمیرات مهندسی نت مکانیک، از آغاز تعمیرات اساسی ماشین چدن ریزی شماره یک خبر داد و گفت: این پروژه با هدف نوسازی تجهیزات و بهبود شرایط کاری ماشینهای چدن ریزی از ۱۹ دیماه آغاز شده و برای مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: این تعمیرات که شامل بازسازی اسکلت فلزی و کف کارگاه است، برای اولین بار از زمان راهاندازی این ماشین اجرا میشود. در ابتدا، اجرای این پروژه برای سال ۱۴۰۲ پیشبینی شده بود، اما به دلیل شرایط تولید چدن کورهبلندها به سال ۱۴۰۳ موکول شد.
معاون تعمیرات مهندسی نت مکانیک با اشاره به فعالیتهای اصلی این پروژه تصریح کرد: تعویض کامل دو مجموعه نوار ماشین، تخریب و بازسازی کف مسیر نوار و اصلاح اسکلت فلزی محوطه از مهمترین اقدامات این تعمیرات است. تجربه موفق تعمیرات ماشین چدنریزی شماره دو در سال ۱۴۰۱، پشتوانه مهمی برای اجرای این پروژه بوده است.
شفیعی در ادامه به اقدامات فنی در حال اجرا اشاره کرد و گفت: سرویس چرخهای ستارهای محرک و متحرک، سرویس قلاب پاتیل برگردان، نصب اینکودر روی گیربکس های پاتیل برگردان، تعویض کاسه ترمز و بارابان جویهای محرک و همچنین تعویض دیسکهای آب آهک، از دیگر فعالیتهایی است که با دقت و برنامهریزی شده و در حال انجام است.
وی در پایان تاکید کرد: این پروژه بهعنوان بخشی از برنامههای کلان شرکت برای افزایش بهرهوری و بهینهسازی عملکرد ماشین آلات در دستور کار قرار گرفته و پیشبینی میشود با اتمام آن، شاهد بهبود چشمگیری در عملکرد ماشین چدنریزی شماره یک باشیم.
محمدحسن کتانی سرپرست کارگاه چدنریزی، با اشاره به اهمیت این تعمیرات گفت: این کارگاه بنابر سفارش مشتریان و یا بر اساس نیاز مازاد چدن درخواستی بخش فولادسازی را به شمش های چدن تبدیل میکند و در حال حاضر، با توجه به تعمیرات ماشین شماره یک، ظرفیت تولید کارگاه به 1200 تن در شبانهروز رسیده است. با هماهنگی های انجامشده، در هر شیفت کاری 20 تا 25 گروه مشغول اجرای مراحل تعمیرات هستند.
علیرضا اصفهانی مهندس عمران مناطق عملیاتی، درباره روند عملیات بازسازی توضیح داد: بعد از دمونتاژ تجهیزات مکانیکی، تخریب بتن سقف از 14 دیماه آغاز شده و در سه مرحله انجام میشود. پس از اتمام تخریب، قالببندی، آرماتوربندی و بتنریزی توسط همکاران نت راه و ساختمان انجام خواهد شد تا کارگاه برای نصب مجدد تجهیزات مکانیکی آماده شود.
گفتنی است این پروژه با همکاری مدیریت های: نت مکانیک ، نت ساختمان ،راه آهن ، امور فنی و سایر مدیریت های مربوطه در حال اجراست و پیشبینی میشود در زمان مقرر به پایان برسد.