مهدی رویین اهلی، رئیس خانه معدن هرمزگان، در مصاحبه با روزنامه “دنیای اقتصاد”تأکید کرد
ضرورت اصلاح هزینه های بندری در بندر شهید رجایی به منظور بهبود بهرهوری و کاهش هزینهها
مهدی رویین اهلی ، رئیس خانه معدن هرمزگان گفت:توسعه دریا محور و اقتصاد دریا به تازگی در ایران عزیز و سایر کشورها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است چرا که سهمی موثر در بهبود وضعیت معیشت ، ایجاد اشتغال پایدار ، توسعه و افزایش تولید ناخالص داخلی دارند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان سهم عمده ای از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تامین می کنند، در این میان ویتنام و سپس چین با بیش از50 % در صدر قرار دارند،ایران نیز حدود 10% از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تامین می کند که با توجه به پتانسیل های موجود در کشور رقمی بسیار پایین است.
اقتصاد دریا محور به عنوان یکی از ابتکارات اصلی برنامه هفتم توسعه پس از ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریا محورتوسط رهبرمعظم انقلاب است.وی ادامه داد:طبق اولویت های برنامه هفتم توسعه اقتصاد دریامحور، باید سالی یک درصد به سهم اقتصاد دریا از اقتصاد ملی اضافه شود.
آنچه مشخص است غفلت ما از بنادر جنوبی کشور خصوصاً بندر بزرگ شهید رجایی سبب شده تا بازارهای دیگر نظیر بنادر عمان بوجود آید و بنادر دیگر کشورهای همسایه بتوانند خود را جایگزین بنادر ایرانی کنند،موضوعی که بدون شک با استفاده از ظرفیت سواحل جنوبی و ایجاد بنادر پیشرفته و رقابتی می تواند به گونه ای جالب توجه،ورق را به سمت ایران برگرداند و صادرات را بهبود بخشد.
رقابت با بندر صلاله عمان
رئیس خانه معدن هرمزگان در ادامه با اشاره به رقابت بندر شهید رجایی با بندرصلاله عمان گفت: ایران یکی از تامین کنندگان سنگ گچ مورد نیاز صنعت سیمان در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا است.رقیب اصلی ما در منطقه عمان می باشد.بندر صلاله عمان نسبت به بندر شهید رجایی مزیت های رقابتی متنوعی دارد که در ذیل به تفصیل به آن اشاره می شود.
در بیش از 20 معادن فعال و سرمایه گذاری شده گچ استان هرمزگان که در فاصله 100 کیلومتری بندر شهید رجایی واقع شده اند بیش از 2000 نفر اشتغال و ظرفیت تولید اسمی 9 میلیون تن ایجاد شده است.دراینجا به مقایسه بندرشهید رجایی وبندرصلاله کشور عمان با فرض صادرات 72000 تن سنگ گچ دانه بندی و تصفیه شده می پردازیم.
در جدول شماره 1 و 2 هزینه های اعمال شده بر کالا در دو بندر به جزء مقایسه شده است که پر واضح است در بندر شهید رجایی حقوق،عوارض و هزینه های بندری بر کالا برای 72000 تن کالای فوق مساوی 67881 دلار و دربندرصلاله عمان 24669 دلار می باشد یعنی هزینه صادرات کالا در بندر ایران 75/2 برابر بندر صلاله عمان می باشد.
هزینه های بالای بندرشهیدرجایی
درجدول شماره 3 و 4 حقوق عوارض وهزینه های بندری بر کشتی در 2 بندر مقایسه شده است که نشان می دهد هزینه فوق در بندر شهید رجایی مساوی 67795 دلار و در بندر صلاله عمان مساوی 19112 دلار می باشد یعنی هزینه مترتب بر کشتی در بندر ایران5/3 برابر بندر صلاله عمان می باشد.
ازطرفی در صدرجدول شماره 3 و 4 ذکر شده است که زمان مورد نیاز برای بارگیری یک کشتی 72000 تنی در بندر ما 8 روز و در بندر صلاله عمان 4 روز می باشد که این تفاوت، نشان دهنده وجود زیرساختهای به روز وپیشرفته وهمچنین متفاوت بندری برای بارگیری کشتی دربندر صلاله عمان است. که به کاهش هزینهها و زمان تحویل کالا کمک میکند. در حالی که بندر شهید رجایی با ظرفیتهای موجود، میتواند با بهبود زیرساختها و کاهش هزینهها، به یکی از رقابتیترین بنادر منطقه تبدیل شود.
آمادگی خانه معدن هرمزگان
مهندس رویین اهلی درپایان تاکید کرد: صنایع معدنی ایران، بهویژه صنعت گچ استان هرمزگان که یکی ازمهمترین و استراتژیکترین صنایع معدنی کشوراست، انتظار دارند بندر بزرگ شهید رجایی،حقوق،عوارض و هزینه های بندری بر کالا و کشتی را با بندر کشور همسایه عمان،رقابتی،تعدیل و اصلاح نمایند.
رئیس خانه معدن هرمزگان افزود: برای تحقق این هدف، لازم است که کارگروههای تعرفه و مشورتی با همکاری بخش خصوصی تشکیل شود.خانه معدن هرمزگان آمادگی کامل خود را برای ارائه مشاورههای فنی و کارشناسی به سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص این موضوع اعلام میکند.دنیای اقتصاد