ارفع؛ حرکت در مسیری درخشان
شرکت آهن و فولاد ارفع با سرمایه ثبت شده یک هزار و ۲۰۰ میلیاردی و ارزش بازار ۳۱ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی در گزارش منتهی به دیماه خود از تحقق درآمد یک هزار و ۲۱۸ میلیارد تومانی خود خبر داد. “ارفع” در دی ماه با رشد ۷۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است.
درآمد تجمیعی این شرکت نیز با ۳۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به سطح ۱۵.۳۱۶ میلیارد تومانی رسیده است. دو محصول اصلی ارفع شمش فولادی و آهن اسفنجی است که شمش فولادی با اختصاص ۹۷ درصدی سبد درآمدی این شرکت، محصول اصلی ارفع و آهن اسفنجی با درآمد ۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومانی دومین محصول تولیدی شرکت آهن و فولاد ارفع بوده است.
شرکت آهن و فولاد ارفع در رتبه بندی ۱۴۰۲ شرکت های برتر ایران IM100 که بر اساس صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ انجام شده با ۷ پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۷۳ این رتبه بندی قرار گرفت. همچنین فولاد ارفع رتبه ۱۵ در حوزه صنعت گروه فلزات را از آن خود کرد. فولاد ارفع در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب در رتبه های ۸۰ و ۷۶ قرار داشت.
اقدامات ارفع در تمام جوانب
شرکت آهن و فولاد ارفع به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته شمش فولادی و آهن اسفنجی در کشور به شمار میآید که در ۹ ماهه ۱۴۰۲، موفق به رکوردشکنیهای پیاپی در تولید و فروش محصولات خود (آهن اسفنجی و شمش فولادی) همگام با حرکت در مسیر توسعه پایدار و اجرای پروژههای محیط زیستی شده است.
طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذر ماه امسال، ۲۸ میلیون و ۸۸ هزار تن آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم تولید شده که این میزان از محصول اصلی ارفع با افزایش ۶٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تن) همراه بوده است. از طرفی در ۹ ماهه سال جاری، ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن فولاد میانی شامل ۱۵ میلیون و ۳۲۶ هزار تن بیلت و بلوم و ۹ میلیون و ۱۶۶ هزار تن اسلب توسط شرکتهای بزرگ فولادی تولید شده که حاکی از رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۳ میلیون و ۷۸۶ تن) است. در این بازه زمانی، شرکت آهن و فولاد ارفع نیز نقش بسزایی در رشد تولید و همچنین عرضه آهن اسفنجی و شمش فولادی داشته و به علاوه حضوری موفق در بازارهای صادراتی را به ثبت رسانده است.
نکته حائز اهمیت اینکه «ارفع» علاوه بر مسیر رو به رشدی که طی ماههای اخیر در حوزه تولید و صادرات در پیش گرفته، سرمایهگذاریهای قابلتوجهی بر روی پروژههای زیستمحیطی با هدف حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانهای داشته است.
از جمله این پروژهها میتوان به برشکاری اتوماتیک ضایعات فولادی با سیستم غبارگیر مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا با سرمایهگذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات با سرمایهگذاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، توسعه تصفیهخانههای آب و افزایش ضریب بازیافت با سرمایهگذاری سه هزار میلیارد ریال، بهسازی غبارگیرهای واحد احیا مستقیم و افزایش ظرفیت غبارگیری با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد ریال، اصلاح پوشش و سقف سوله فولادسازی جهت جلوگیری از فرار دود با سرمایهگذاری ۱۶۰ میلیارد ریال، درختکاری و آبیاری قطرهای پارک صنایع اردکان به میزان هفت هکتار با سرمایهگذاری ۵۰ میلیارد ریال و اجرای فضای سبز جدید کارخانه به مساحت بیش از پنج هکتار با سرمایهگذاری ۴۰ میلیارد ریال اشاره کرد؛ همچنین «ارفع» با همکاری سایر فولادسازان منطقه همچون شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، راهبری احداث جاده استاندارد آسفالت دسترسی به این شرکتها (به مسافت هفت کیلومتر) که روزانه شاهد تردد بیش از یک هزار کامیون و ماشین سنگین است را بر عهده گرفتند.
بر همین اساس میتوان گفت شرکت آهن و فولاد ارفع همواره پیشقدم در ایفای مسئولیتهای اجتماعی به ویژه در حوزه محیط زیست بوده و اقدامات این شرکت در این حوزه، برکات و نتایج مثبتی برای سایر شرکتهای فولادی منطقه به همراه داشته است.
پیشگامی فولاد ارفع برای ذخیرهسازی گاز طبیعی مایع (پروژه LNG) برای اولین بار در کشور
با حمایت وزارت نفت و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، قرارداد «ارائه خدمات فناورانه طرح تولید و ذخیره سازی LNG با هدف اوج سایی مصرف گاز» بین شرکت آهن و فولاد ارفع و پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید. شرکت آهن و فولاد ارفع برای نخستین بار در کشور نسبت به برنامه ریزی و اجرای پروژه تولید و ذخیره سازی گاز طبیعی مایع (LNG) اقدام نموده است و عملیات اجرایی آن شروع شده است.
کسب تقدیرنامه سه ستاره تعالی سازمانی توسط شرکت آهن و فولاد ارفع
شرکت آهن و فولاد ارفع در اولین حضور خود در بیست و یکمین همایش تعالی سازمانی به عنوان میعادگاه مدیران سازمانهای سرآمد ایرانی، موفق به کسب تقدیرنامه سه ستاره تعالی سازمانی شد. این جشنواره از طریق سازمان مدیریت صنعتی برگزاری شده و این جایزه برای کمک به متعالی شدن هر چه بیشتر شرکت ها بسیار کاربردی است. مدلهای تعالی سازمانی در واقع چهارچوب های منظم و اثبات شده ای هستند که در گام نخست به سازمان کمک می کنند تا با معیارهای شفاف و آنچه که برای بهبود مستمر نیاز است آگاه شوند، تا بدین وسیله تمامی اعضا و کارکنان خود را برای حرکت در مسیر تعالی سازمانی تشویق و ترغیب نمایند و به پیرو آن منافع ذینفعان خود را افزایش دهند. تعالی سازمانی مدل های مختلفی دارد که شرکت ها بر اساس مدلی که انتخاب می کنند وارد این عرصه میشوند.