یادداشتی از سعادتی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین،
افزایش اطمینان درون و برونسازمانی دستاورد روابط عمومی قوی
روابط عمومی در هر سازمانی وظیفه ایجاد ارتباط صحیح و موثر میان ارکان درون و بیرون از سازمان را برعهده دارد؛ ارتباطی صحیح بهنحوی که از سویی حرکت درونسازمانی به سمت اهداف کلی مجموعه تسهیل شود و از سوی دیگر چهره درستی از عملکرد سازمان به مخاطبان بیرونی ارائه شود.
به گزارش پایگاه خبری معدننامه، ایفای درست وظایف روابط عمومی در یک سازمان همگرایی درون و برونسازمانی را به همراه خواهد داشت.
مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود حداقل فایده فعالیت واحدهای روابط عمومی در سازمانها را ایجاد همگونی و همنوایی و ایجاد بستری برای بهرهگیری از تجربیاین یکدیگر عنوان میکنند و میافزایند: روابط عمومیها میدانند کارشان چیست و چه توقعی از آنها میرود. بخشی از کار روابط عمومیها را میتوان ایجاد ارتباط میان دستگاهها و مردم ملاحظه کرد.
سخنان مقام معظم رهبری درخصوص وظایف روابط عمومیها، بار مسئولیت فعالان در این بخش را سنگین کرده و باعث میشود تا ما و همکارانمان با دقت نظر بیشتری در جهت تحقق وظایف محوله قدم برداریم.
همانگونه که اشاره شد، وظایف کلی روابط عمومیها را میتوان به دو بخش وظایف درون و برونسازمانی تقسیم کرد. روابط عمومی چشم و گوش مدیریت ارشد در هر سازمانی است. این واحد از سویی وظیفه دارد تا اهداف کلی مجموعه را برای کارکنان آن مجموعه به درستی تبیین کرده تا حرکت در مسیر اهداف مجموعه تسهیل شود و از سوی دیگر وظیفه دارد تا نقطه نظرات کارکنان مجموعه در هر سطوحی را به گوش مدیران مجموعه رسانده و به این ترتیب با تسهیل ارتباط درونسازمانی زمینه رشد و تعالی سازمانی را فراهم کند. درواقع اگر روابط عمومی در هر سازمانی نقش و وظایف اصولی خود را به درستی ایفا کند میتوان انتظار داشت که بخشهای مختلف در جهت اهداف و اصول تبیین شده گام بردارند.
بخش دیگری از وظیفه روابط عمومیها مربوط به ارتباطات برونسازمانی میشود. روابط عمومی میتواند آینه تمامنمای هر سازمان باشد. هر سازمانی بسته به نوع فعالیت دارای ذینفعان خارجی است که این ذینفعان شامل حال سرمایهگذاران عمده و خرد، مردم جامعه بومی، متقاضیان مصرفی محصول تولیدی و… میشوند.
در چنین شرایطی فعالان عرصه روابط عمومی و ارتباطات باید زمینه ارتباط صحیح و موثر میان ذینفعان خارجی و مسئولان داخلی شرکت را فراهم کنند. برقراری صحیح این ارتباط نقشی مهم و موثر در افزایش رضایتمندی متقاضیان خارجی دارد.
مقام معظم رهبری در جای دیگر میگویند: بعضی معتقدند که روابط عمومیها بایستی حقیقت مطلب در مورد دستگاهها را بیان کنند زیرا مردم انتظار و توقع دارند که همه واقعیتها را بشنوند اما عدهای میگویند تنها چیزهای امیدبخش را باید به مردم گفت و مطالب یاسآفرین را نباید ارائه داد. در عین حال برخی عقیده دارند علاوه بر گفتن حقیقت باید نظر مردم نسبت به آن وزارتخانه نیز مشخص و منعکس شود. به عقیده من روابط عمومی باید روش خود را از بین سلیقهها انتخاب کنند. به نظر من شما باید مشخص کنید انتظار مردم و دستگاه ها از شما چیست؟ باید با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فریب با آنها رفتار نشود.
مهمترین ممیزه جمهوری اسلامی ایران در بخش تشکیلات این است که مردم، مسئولان را از خود دانسته و توقع غیرواقعی شنیدن و حرف سست شنیدن را ندارند، آنان حرف صادقانه میخواهند.
سخنان مقام معظم رهبری در خصوص وظایف روابط عمومی در ارتباط با مخاطبان بیرونی یک سازمان به خوبی وظایف فعالان این عرصه را در ارتباطات برونسازمانی تبیین میکند. فعالان این عرصه علاوه بر انتقال انتظارات ذینفعان خارجی به مسئولان یک مجموعه، وظیفه دارند تا نسبت به عملکرد داخلی و دستاوردهای یک مجموعه نیز اطلاعرسانی شفاف و واقعی داشته باشند، البته این انتقال اطلاعات باید بهنحوی باشد که به ایجاد یاس در جامعه منجر نشود. واقعیت آن است که ایجاد ارتباط برونسازمانی به شکلی صحیح، مبتنی بر صداقت و تلاش برای افزایش روحیه عمومی کاری حساس و دشوار بوده که تنها از افراد زبده و با تجربه در این حوزه برمیآید.
بنابراین اگر سازمانی میخواهد در تمامی جنبههای عملکردی موفق باشد، باید از پتانسیل حوزه روابط عمومی برای جلب نظر و همراهی مخاطبان درون و برونسازمانی استفاده کند. به این ترتیب تحقق سازمانی موفق بدون حضور روابط عمومی پرتلاش و مبتنی بر علم و دانش روز به سادگی میسر نمیشود.
حال فرا رسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی مغتنم است تا از سویی نسبت به پتانسیلهای این حوزه بازنگری انجام شود و از طرف دیگر فعالان این عرصه درصدد افزیاش توانمندیهای خود برای ایفای هر چه بهتر وظایف برآیند.
.
.
.
.
.
.
.
.