سیامک شجاعی ، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه:
نقطه عطفی در نقشه راه فولاد سبز؛ از گواهی نامه تا راهبرد کلان
مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه ضمن بیان اینکه دریافت نخستین گواهینامه های بین المللی مدیریت انتشار گازهای گلخانهای و رد پای كربن محصولات در ایران نقطه عطفی در نقشه راه فولاد سبز؛ از گواهی نامه تا راهبرد کلان است تصریح کرد: این اقدام همسو با چشم انداز فولاد سبز و گذار به سمت اقتصاد کمکربن است که در سطح جهان بهعنوان یک مزیت رقابتی کلیدی شناخته میشود.
به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، سیامک شجاعی، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور و بازیگر منطقهای با فشارهای بسیاری در حوزه کاهش انتشار کربن و مسئولیت پذیری زیست محیطی روبرو است افزود: کسب این دو گواهینامه فولاد مبارکه را در صف اول شرکتهای پایبند به استانداردهای بینالمللی در حوزه پایداری قرار میدهد و زمینه تسهیل ورود به بازارهای جهانی را فراهم میکند وی در ادامه افزود: این اقدام همسو با چشم انداز فولاد سبز و گذار به سمت اقتصاد کم کربن است که در سطح جهان بهعنوان یک مزیت رقابتی کلیدی شناخته میشود
برند بینالمللی فولاد مبارکه در مدار ESG
با دریافت رسمی گواهی نامههای ISO 14064-1 و ISO 14067 از نهاد معتبر SGS سنگاپور، فولاد مبارکه بهعنوان یک شرکت متعالی با دریافت این گواهینامهها تصویر برند مسئولیت پذیر و پیشرو در حوزه ESG را تثبیت میکند. این امر اعتماد ذینفعان داخلی (دولت، نهادهای محیطزیستی و جامعه) و خارجی (مشتریان بینالمللی) را افزایش میدهد.
ارزش استراتژیک این اقدام برای آینده فولاد مبارکه
آثار کلان استقرار این دو سیستم، از سطح محیط زیست فراتر رفته و به لایههای اصلی مدل کسبوکار، رقابتپذیری، سرمایهپذیری و تحول فناوری تسری پیدا میکند برخی از این آثار عبارتاند از؛ 1- ایجاد زیرساخت محاسبه گازهای گلخانه ای و ردپای دقیق کربن تولیدشده ناشی از تولید محصولات مختلف تولیدی برای کلیه محصولات فولاد مبارکه و شرکت فولاد و نورد سبا، شامل تختال، کلاف گرم، کلاف سرد و پوششدار؛ 2- افزایش آمادگی برای ورود به بازارهای مشروط به استانداردهای زیستمحیطی، بهویژه اروپا، با توجه به اجرای CBAM از سال ۲۰۲۶ 3- تقویت ابزارهای گزارشدهی غیرمالی شرکت در گزارشهای پایداری، ESG، رتبهبندیهای اعتباری و بازاریابی جهانی.
برنامههای آینده:
در ادامه این مسیر با راهبردهای مدیریت ارشد سازمان، کسب گواهینامه رد پای کربن محصولات گرم و سرد، توسعه سیستم ثبت و گزارشدهی انتشار کربن در فولاد مبارکه و کسب گواهینامه رد پای کربن محصول کربن در شرکت فولاد و نورد سبا در دستور کار است. بدون شک در دنیای فردا، شرکت هایی باقی میمانند که نهتنها محصولاتشان، بلکه ردپایشان نیز پاسخ گو باشد و امروز، فولاد مبارکه با شجاعت این مسیر را آغاز کرده است.