غلامرضایی مدیر زیرساخت ایمیدرو تشریح کرد:
مهمترین اقدام امسال ایمیدرو
یکی از ماموریتهای ایمیدرو برنامهریزی بلندمدت در تامین نیازهای زیرساختی بخش معدن و صنایع معدنی است. این سازمان در تعامل با وزارتخانههای دیگر و با کمکگرفتن از شرکتهای خصوصی بخش در ایجاد این زیرساختها گام برمیدارد. این سازمان در ایجاد زیرساختها در سالجاری به اهداف تعیینشده خود دست یافته است.
به گزارش پایگاه خبری معدننامه، درباره عملکرد 9 ماهه سالجاری بخش مدیریت زیرساخت در ایمیدرو، با منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو گفتوگویی انجام شده که در ادامه میآید.
تامین 13هزار مگاوات برق برای صنایع و معادن
منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به عملکرد این سازمان در 9 ماه سالجاری عنوان کرد: مهمترین موضوع در دست اقدام سازمان ایمیدرو، تامین برق برای واحدهای صنایع معدنی است که بر اساس تفاهمنامه منعقدشده 10هزار مگاوات تا پایان سال 1403 لازم است ایجاد شود که در سالجاری این ظرفیت به 13هزار و 500 مگاوات افزایش یافته و تعداد ساختگاهها از 14 ساختگاه اولیه به 30 ساختگاه رسیده است. در این زمینه واحد نخست نیروگاه سمنان به ظرفیت 183 مگاوات سنکرون شد و واحد دوم بهمنماه سنکرون میشود. در ابتدای سال آینده نخستین واحد گازی نیروگاه هزار مگاواتی فولادمبارکه با ظرفیت 307 مگاوات وارد مدار میشود که هماکنون پیشرفت عملیاتی این نیروگاه حدود 69درصد است.
غلامرضایی در ادامه با اشاره به اقداماتی که برای سایر نیروگاهها انجام شده است، عنوان کرد: چالش اصلی اخذ مجوزهای سوخت و محیطزیست است. از ابتدای سالجاری تنها یک مجوز زیستمحیطی و یک مجوز سوخت برای نیروگاهها اخذ شده است. برای باقیمانده نیروگاهها در تلاش هستیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم. امیدواریم با همکاری نهادهای مسوول این مجوز نهایی شود. در خصوص مجوز سوخت پیشنهاد کردهایم بخشی از تخصیص از محل خروج نیروگاههای کمراندمان کشور تامین شود، در ضمن 2هزار مگاوات نیز به صورت تجدیدپذیر احداث شود تا در راستای متنوع کردن سبد انرژی صنعت تنها به گاز وابسته نباشیم.
تامین آب بخش معدن و صنایع
وی در ادامه به موضوع آب اشاره کرد و گفت: درخصوص بحث آب مهمترین اقدامات انجام شده، مربوط به کلنگزنی و آغاز عملیات اجرایی خطسوم انتقال آب از دریای عمان تا اصفهان است. طول این خط حدود 1200 کیلومتر است که از سیریک آغاز میشود و تا اصفهان ادامه دارد. این خط در فاز اول در سیرجان و از محل خط یک تغذیه و در فاز 2 از محل آبشیرینکن سیریک و تکمیل خط انتقال تغذیه میشود.
مدیر زیرساخت ایمیدرو ادامه داد: در حال حاضر طراحی «سیمای طرح» در 5 قطعه در نظر گرفته شده و عملیات مسیرسازی و لولهگذاری نیز آغاز شده است. درخصوص آبگیر نیز زمین در فرآیند تملیک و اخذ مجوزات در دست اقدام است. در مورد خط دوم و چهارم، این دو خط در سالجاری بهصورت کریدور شرق تجمیع شدند، کریدور شرق از چابهار آغاز میشود و آب در انتها به سنگان و مشهد منتقل میشود. طول این پروژه حدود 1340 کیلومتر خط اصلی و 450کیلومتر انشعابات است که حدود 1800 کیلومتر میشود. در این پروژه آبگیر در حال اجراست. در زمینه آبشیرینکن نیز 4 واحد 200 هزارمترمکعب در روز پیشبینی شده است. مسیرسازی خط در بخشهای مختلف بخش تربت حیدریه – شریفآباد، قائن – سنگان و زاهدان -ایرانشهر چابهار تا نیکشهر در حال انجام است. این پروژه با پیشرفت خوبی همراه بوده است. مهمترین مسیرسازیها در بخشهای مختلف که بالای 58درصد پیشرفت دارد شامل تربت حیدریه تا شریفآباد میشود. سایر مسیرسازی نیز در حال برگزاری مناقصه است. در مجموع 1170 کیلومتر مسیرسازی در حال انجام یا برگزاری مناقصه است. در این خط در راستای تامین انرژی، هزار مگاوات نیروگاه در قالب همان تفاهمنامه عنوانشده پیشبینی شده که در مرحله پیشبرد و اخذ مجوزهاست.
چالش گاز، در دست بررسی است
غلامرضایی به موضوع گاز نیز اشاره کرد و گفت: در بحث تامین گاز چالشهای بسیاری وجود دارد و بیشتر اقدامات انجامشده در زمینه گاز در مرحله مطالعاتی قرار دارد، به عبارت دیگر، روشهای تامین مختلف گاز از جمله استخراج از طریق یک مخزن گازی یا مینیالانجی یا فلرهای گازی و سایر روشها با این رویکرد که کدام یک از این روشها برای صنعت مناسبتر است.
پساب بندرعباس؛ مهمترین اقدام ایمیدرو
مدیر زیرساخت ایمیدرو در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در 9 ماه سالجاری در زمینه پساب عنوان کرد: در 9 ماه گذشته موضوع استفاده از پساب برای صنعت مورد توجه سازمان ایمیدرو بوده است، مهمترین پروژهای که در این راستا در دست اقدام قرار دارد، تصفیه تکمیلی پساب شهر بندرعباس، انتقال آن به منطقه ویژه خلیجفارس و استفاده از پساب برای صنایع مستقر در منطقه است. کل پروژه در حال حاضر 22درصد پیشرفت دارد، علاوه بر این استفاده از پساب شهری در مناطق معدنی نیز در دست بررسی است.
سرمایهگذاری در مناطق ویژه اقتصادی
غلامرضایی درباره سرمایهگذاریهای انجامشده در مناطق ویژه اقتصادی نیز عنوان کرد: طی 9ماه سالجاری در مناطق ویژه اقتصادی، سرمایهگذاران جدیدی ورود پیدا کردهاند که در منطقه ویژه خلیجفارس 9 سرمایهگذار جدید و در منطقه ویژه لامرد یک سرمایهگذار جدید با حجم سرمایهگذاری 200 میلیون دلار و در منطقه ویژه کاشان سهسرمایهگذار جذب شدهاند.
وی با اشاره به دستاوردهای ایمیدرو در زمینه ماشینآلات خاطرنشان کرد: در زمینه ماشینآلات معدنی با مساعدت معاونت امور معادن و فرآوری وزارت صمت مقرر شد ماشینآلاتی که در داخل تولید نمیشوند، واردات آن آزاد شود. در زمینه استفاده از توان داخل نیز سازمان ایمیدرو از طریق صندوق سرمایهگذاری فعالیتهای معدنی، اقدام به برگزاری فراخوان جهت کمک به تامین مالی برای پیمانکاران و معدنکاران کرده است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو به اقدامات انجامشده در زمینه حملونقل نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه حملونقل ریلی، مهمترین دستاورد ایمیدرو، مدیریت در تامین لکوموتیو موردنیاز بخش معدن است. در این راستا به قراردادهایی که مربوط به سالهای گذشته بوده اما مجوز واردات آن صادر نشدند، اجازه واردات داده شد که هماکنون فرآیندهای آن در حال پیگیری است. در کنار آن انتقال فناوری ساخت لکوموتیوهایی که قدرت آنها بالاتر از سابقه ساخت داخل است؛ مدنظر است. اگر این لکوموتیوها و دانش فنی وارد شوند، مشکلات حملونقل ریلی بخش تا حدودی برطرف میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا به اهداف کلی برنامهریزیشده در 9 ماه سالجاری دست پیدا کردهاید، گفت: در زمینه آب اهداف محقق شدهاند، در زمینه پساب پیشرفتهای خوبی صورت گرفته و در زمینه ماشینآلات و لکوموتیو گشایش روی داده است. نگرانیها عمدتا در زمینه تامین گاز است. با توجه به کمبودهایی که وجود دارد باید به تنوع سبد انرژی اقدام کنیم تا بتوانیم امنیت انرژی را برای صنایع برقرار کنیم. در زمینه نیروگاهها نیز پیشرفتها خوب بوده فقط در زمینه مجوزها حدود چند ماه است که با مشکل روبهرو شدهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه نیروگاهها با چه مشکلی روبهرو هستید، گفت: در زمینه نیروگاهها با مشکل مجوز سوخت و محیطزیست مواجه هستیم که در این راستا پیشنهاد دادهایم نیروگاههای با راندمان بالای صنایع جایگزین نیروگاههای با راندمان پایین شبکه برق کشور شوند، چراکه نیروگاههای با راندمان بالا با همان میزان سوخت حداقل سه برابر تولید برق بیشتری دارند. احداث حداقل 2هزار مگاوات نیز بهصورت تجدیدپذیر در دست اقدام است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو ادامه داد: پیشنهاد دیگر این بود که با تکمیل سوخت نیروگاههای گازی، بدون مصرف سوخت امکان تولید برق بیشتر فراهم شود؛ به این صورت که نیروگاه گازی با راندمان 37درصد با سرمایهگذاری بخش صنعت در احداث واحد بخار (تکمیل سیکل) راندمان را به 48 تا 50درصد ارتقا دهد. هماکنون این راهکار برای اخذ مجوز پیشنهاد شده که امیدواریم با همکاری دستگاههای متولی این مهم فراهم شود.
غلامرضایی در ادامه تاکید کرد: در زمینه تامین انرژی، تاکید ما بر تامین سبد انرژی متنوعتر است، البته روشهای مختلفی مطرح شده، برخی در حد ایده است که نیاز به بررسی بیشتر تجارت جهانی و امکانسنجی دارند. بخشی از انرژی لازم است از محل تجدیدپذیر تامین شود. گزینهها ممکن است برای بنگاههای مختلف متفاوت باشد. بر گزینههایی که امکان تامین انرژی از منابع داخلی، مستقل و اقتصادیتر با امنیت بیشتر وجود داشته باشد، تاکید داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان سال برنامه خاصی دارید یا تکمیل همین پروژههاست، گفت: تا پایان سال برنامه جدیدی نخواهیم داشت به غیر از اینکه همین برنامههای عنوانشده را تکمیل کنیم. اگر برنامههای هدفگذاریشده را به پایان برسانیم، به اهداف خود در این سال دست یافتهایم. برنامههای ما در سالجاری، برنامههای فشردهای بوده است.
مدیر زیرساخت ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که برای سال آینده چه برنامههایی دارید، گفت: برای سال آینده موضوع گاز اولویت بیشتری خواهد داشت که گاز صنعت از چه طریقی تامین شود. امیدواریم مطالعات ما به یک نتایج مشخصی برسد تا وارد فاز جدیدی شویم.
غلامرضایی در پایان خاطرنشان کرد: تامین سوخت و انرژی برای صنایع نیاز به یک همافزایی بین سازمانهای متولی و وزارتخانههای مختلف همچون وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمانهای برنامه و بودجه و حتی نهاد قانونگذار دارد، چراکه منابع چه مالی و چه انرژی محدود است، از این رو نیازمند این امر هستیم که این مسائل را به بهترین نحو مدیریت کنیم و منابع مالی و انرژی را به پروژههایی تخصیص دهیم که به نتیجه مطلوب برسد.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.