مهدی کرباسیان در گفتگو با معدن نامه مطرح کرد؛
ایمیدرو از وظیفه اصلیاش یعنی توسعه به دورافتاده است
سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران بانام اختصاری ایمیدرو متولی نظارت بر تولید صنایع معدنی و فرآوردههای معدنی، بهرهبرداری از ذخایر معدنی و واگذاری معادن است.
آیلین سیروس: با توجه به نقش مهم سازمان ایمیدرو در گسترش حوزه معدنی کشور با هر تغییر مدیریت انتظار بخش خصوصی از این حوزه افزایشیافته و خواستار هر چهبهتر شدن شرایط هستند. این سازمان از گذشته تاکنون طی مدیریتهای مختلف فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته و در برخی موارد با انتقادات فراوانی هم مواجه گشته است.
با توجه به تغییر مدیریتی که طی ماههای گذشته شاهد آن بودیم با مهدی کرباسیان از مدیران اسبق و خوشنام ایمیدرو به گفتگو پرداختیم.
وی در پاسخ به اینکه سازمان ایمیدرو در دوره مدیریت جدید چه مواردی را باید اولویت خود قرار دهد؟ گفت: به نظر من سازمان ایمیدرو باید به سمت توسعه حرکت کند. با توجه به منابع عظیم زیرزمینی معدنی کشور (که هنوز بسیاری از آن کشف نشده و حتی اطلاعاتی هم از آن نداریم)، نقشه بسیار ارزندهای در توسعه کشور و اشتغال در دست است که عزمی جدی برای انجام آن میطلبد.
وی افزود: ایمیدرو بهعنوان محوریترین سازمان حوزه معدن در دولت با اساسنامه ویژه خود که توسط مجلس به تصویب رسیده، دارای اختیاراتی است و خوشبختانه باوجود درآمد نسبتاً مطلوب این روزهای این سازمان (و حتی چند سال گذشتهاش) میتواند طرحهای توسعه بسیاری را در کشور ایجاد کند و با اصلاح تحریمها با مشارکت شرکتهای خارجی اقدامات وسیعی را انجام بدهد.
ایمیدرو از سال 97 رو به افول رفت
کرباسیان با اشاره به اینکه در دوره دولت یازدهم، سازمان ایمیدرو توانست در حوزه فولاد،آلومینیوم و پروژههای دیگر بیش از ۴ میلیارد یورو فاینال از کشور چین جذب کند گفت: لذا به نظر میرسد که سازمان ایمیدرو سازمان توانمند و قدرتمندی میتواند باشد اما متأسفانه از سال ۱۳۹۷ به بعد این سازمان هرسال در حال تضعیف شدن است.
وی افزود: فشارهای واردشده به این سازمان از سمت سازمان خصوصیسازی و یا روانه شدن سرمایههایش به سمت خزانه دولت و مواردی ازایندست باعث از بین رفتن سرمایهگذاریهای آن و از طرفی دخالتهای سیستم نظارتی هم بیش از بیش باعث تضعیف آن شده است.
رئیس اسبق ایمیدرو معتقد است: ایمیدرو از وظیفه اصلیاش یعنی سازمان توسعهای به دورافتاده لذا مدیریت جدید که از کارشناسان باسواد و متخصص و جزو کسانی است که از سربازی به سرداری رسیده میتواند که در احیای این سازمان نقش بسزایی داشته و بسیار مؤثر باشد.
پیشنهادهایی برای توسعه ایمیدرو
مهدی کرباسیان در ادامه به نکاتی برای تقویت سازمان ایمیدرو اشاره کرد و گفت: اول اینکه باید مدیران و دستاندرکاران در حوزههای خودرو همدل شده و با مدیریت جدید همسو و همراه شوند.
دوم اینکه وزارت صمت و شخص وزیر با تقویت سازمان ایمیدرو، یک خطکشی بسیار ارزشمند بین معاونت معدنی سازمان زمینشناسی و سازمان ایمیدرو برقرار کند که هم از تداخل وظایف جلوگیری شود و هم ایمیدرو بتواند باقدرت به وظایف خود عمل کند.
وی افزود: سوم اجازه دهند سازمان ایمیدرو طبق اساسنامه خود حرکت کند و بتواند در جهت طرحهای توسعهای گام بردارد. چهارم اینکه دولت، مجلس و بانک مرکزی با حمایت ویژه از ایمیدرو بستری فراهم کنند تا بتواند این منابع خدادادی زیرزمینی در حوزه معدن را دارای ارزشافزوده و تقویت کند.
در حوزه اکتشاف عقبماندگی تاریخی دارم
وی در ادامه در پاسخ به اینکه ایمیدرو در حوزه اکتشافات باید به چه سمت و سویی رود گفت: در حوزه اکتشافات بایستی قبول کنیم که دارای یک عقبماندگی تاریخی هستیم و دلیل اصلی آنهم بیتوجهی به این حوزه چه قبل و چه بعد از انقلاب است.
کرباسیان افزود: اگر ما در حوزه اکتشافات بهاندازه یکدهم شرکت ملی نفت سرمایهگذاری میکردیم اکنون اوضاع اطلاعات ما در این حوزه و شناسایی منابع زیرزمینیمان بهمراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.
وی بیان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم سازمان ایمیدرو تلاشهای خوبی در این زمینه انجام داد ازجمله انجام نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومترمربع ژئوفیزیک هوایی، همچنین تلاشهای بسیاری در حوزه سیستم اکتشاف و ازجمله انجام پروژه همکاری با سازمان زمینشناسی.
کرباسیان علت اصلی عقبماندگی کشور در حوزه اکتشاف را اینطور بیان میکند: دلیل عقبماندگی ما در حوزه اکتشاف، معضلات سازمان زمینشناسی است که مسئول اصلی این کار است. زیرا این سازمان یک شرکت دولتی است و متأسفانه هیچگاه بهاندازه کافی بودجه مناسب بدان اختصاص نیافته و همواره در انتهای لیست بودجهای قرار میگیرد. به همین خاطر نتوانسته وظایفش را انجام دهد. از طرف دیگر به دلیل ذات دولتی بودن، قدرت تحرک نداشته و نمیتواند به شکل صحیح وظیفهاش را انجام دهد. لذا در حوزه اکتشاف اولین کار بازنگری در اقتدار و مسائل سازمان زمینشناسی است؛ دوم سازمان ایمیدرو در حقیقت بهعنوان یک سازمان توسعهای در حوزه اکتشاف ورود کرده و به نظر میرسد که میتواند بهعنوان یکی از وظایف اصلیاش در دولت با سازمان زمینشناسی یک کار وسیع ملی را شروع کند.
موانع اصلی، بروکراسی کشنده
رئیس اسبق ایمیدرو معتقد است در این حوزه حمایت صندوق بیمه معدن امری بسیار مهم بوده و مهمتر از آن افزایش سرمایه آن است.
وی افزود: دولت درنهایت باید بودجه مناسبی برای یک دوره 4 تا 5 ساله برای این بخش قرار داده و با استفاده از فناوریها، علم روز و ماشینآلات مدرن، حوزه اکتشاف را بهروز کند.
بهعنوانمثال حوزه اکتشاف عمقی یکی از مواردی است که حتماً سرمایهگذاری نیاز دارد و بایستی به آن توجه ویژه شود.
کرباسیان موانع اصلی این حوزه را بروکراسی بسیار کشندهای دانسته و افزود: اگر شخصی بخواهد برای اکتشاف گامی بردارد حداقل یک سال با بروکراسی بین سازمانهای مختلف، وزارت خانه و ادارات کل در گردش و سرگردانی است؛ این تازه حداقل زمان است.
سرمایهگذار که درگیر بین ادارات معدن، تجارت، معاونت معدنی ادارات، خود وزارتخانه، سازمان محیطزیست، سازمان منابع ملی، سازمان آب، سازمان گاز، شهرداری و بعضاً بخشداری، فرمانداری و یک فهرستی از سازمانهای دیگر برای اخذ مجوزهای متعدد است دیگر رمقی برای ادامه کار نخواهد داشت. در حال حاضر شاهد مواردی هستیم که مثلاً سازمان محیطزیست موافقت کرده و شخص اقدام به شروع کارکرده اما در حین کار، مثلاً محیطزیست مزاجش عوضشده و کار را متوقف کرده است. اینها تمامی آسیبهای این حوزه است.
لذا بایستی این بروکراسی برداشته بشود، پنجره واحدی ایجادشده و حداکثر یک ماه مجوزها صادر شود.