توجه به ایجاد بازار صادراتی لازمه تعادل بازار فولاد در افق 1404
شیوا نیک وظیفه- صنعت فولاد ایران در بلندمدت ریسکهای متعددی را پیشرو دارد، از موضوعاتی مانند کاهش گازهای گلخانهای تا اعمال مالیات بر تولید کربن که هم اکنون شاهد هستیم در دنیا وضع شده است.
فولادسازان ایرانی نیز با توجه به مصرف بالای گاز آلایندگی زیادی دارند که دیر یا زود، هدف تعرفههای محدودکننده صادرات چین و اروپا قرار خواهند گرفت و طبعا باید مقررات و ساختارهای خود را متناسب با تحولات بینالمللی بهروز نماییم تا بتوان روی صادرات کشور برنامه ریزی و هدفگذاری کرد. چراکه با تولید 55 میلیون تن فولاد و میزان مصرف داخلی کشور، موضوع صادرات از اهمیت خاصی در افق 1404 برخوردار است. ضمن اینکه در بحث تامین انرژی ریسک زیادی پیشروی واحدهای فولادی قرار دارد و لازمه آن برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت روی این حوزه است تا تامین پایدار زیرساخت صنعت فولاد و صنایع بزرگ بهخصوص انرژیبرها، ریل و آب در برنامههای پنجساله موردبازنگری قرار گیرد؛ بهگونهای که بتوانیم سرمایهگذاری را تقویت و راه توسعه پایدار را برای صنعت فولاد هموار کنیم البته در حوزههای دیگر هم مشکلاتی وجود دارد که دامنه آن، از تکمیل زنجیره ارزش تا تامین سنگآهن و مشکلات حملی و اسکله ها کشیده شده که در افق میانمدت و بلندمدت، صنعت فولاد را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
بر این اساس تداوم رشد تولید و در ادامه توسعه پایدار مستلزم این است که تمام عواملی که محرک تولید هستند، همراستا حرکت نمایند. ما نمیتوانیم شاهد محدودیت در فرآیند تولید باشیم و همزمان انتظار رشد تولید داشته باشیم چراکه عدم استمرار تولید، رشد و توسعه آن را زیر سوال می برد.
بر اساس طرح جامع فولاد، بناست در سال ۱۴۰۴ میزان صادرات فولاد کشور حدود ۲۱ میلیون تن باشد. ۲۱ میلیون تن صادرات در افق ۱۴۰۴، بدین معنی است که حدود ۴۰ درصد از تولیدات باید با کیفیتی تولید شود که قابل عرضه و رقابت در بازارهای جهانی باشند و این حقیقت انکارناشدنی است که اصولا برای ورود و استمرار حضور در بازارهای جهانی، به سازوکارهایی در تراز بینالمللی و جهانی نیاز است. در این زمینه، میتوان تولید باکیفیت و قابل عرضه در بازارهای هدف، کنترل هزینه تمامشده به طوری که قدرت رقابت و بقا در مصاف با رقبا افزایش یابد و نیز بهبود مستمر تولید و تکنولوژی برای تنوعبخشی به محصولات و عمقبخشی به بازارهای عرضه محصولات را مثال زد؛ البته قدرت سازمانها در جوابگویی به مشتریان و پشتیبانیهای مناسب پس از فروش میتواند برگ برنده دیگری در دستان هر صادرکننده باشد.
توجه خاص به اقتصاد کشور و به خصوص وضعیت موجود و پرداختن به تولید و اشتغال که از اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی است ایجاب می کند که برای توسعه و رشد زیر ساخت ها اقدامات جدی به عمل آید. هرچند که شرایط فعلی نیز ما را هم در تامین نیاز داخلی و هم در عرضه محصول به متقاضیان خارجی فعال نگه داشته است اما بایستی برای حفظ و توسعه بازارهای صادرات و نفوذ در بازارهای جدید امکانات بهتری نیز به وجود آوریم.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.