عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با معدن نامه مطرح کرد؛
تقویت تولید با توسعه حملونقل ریلی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مواردی که به بخش تولید کمک میکند کاهش هزینهها و افزایش سرعت تأمین و حمل مواد اولیه و محصولات نهایی است و ریل در این زمینه میتواند بسیار کمککننده و کارگشا باشد، بهطوریکه هزینههای تولید را کاهش دهد و زنجیره تأمین و توزیع را تقویت کند.
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «معدن نامه» بیان کرد: در حوزه حملونقل ریلی ظرفیت خوبی داریم، اما این ظرفیت ناقص مانده است، راهآهن بندرعباس به تهران، چابهار به تهران، رشت آستارا را باید تکمیل کنیم، اینها زنجیره را در مبادی تکمیل میکند و به ریل ما این امکان را میدهد که بتواند از ظرفیتهایش استفاده کند.
مرحبا افزود: باوجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، درزمینه ترانزیت هم خوب عملنکردهایم و نتوانستهایم ظرفیتهای ترانزیتی خودمان را افزایش دهیم و از آن استفاده کنیم.
وی در ادامه افزود: آنچه مسلم است احداث کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب میتواند مزیتهای ترانزیتی بالایی را برای کشور به ارمغان آورد . این در حالی است که عدم سرمایهگذاری مناسب و تأخیر در اجرای این کریدورها باعث شده تا اقتصاد کشور از درامدهای حاصل از آن بینصیب بماند.
وی ادامه داد: بعضی از زیرساختهای کشور قدیمی هستند، باید مواردی را مانند برقی کردن خطوط را اجرا کنیم تا بتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از مواردی که به بخش تولید کمک میکند کاهش هزینهها و افزایش سرعت تأمین و حمل مواد اولیه و محصولات نهایی است. درواقع حملونقل بیش از 30 درصد از هزینههای تولید را به خود اختصاص میدهد این در حالی است که بخش عمدهای از حمل کالا از طریق جاده صورت میگیرد که در صورت تغییر رویکرد به سمت ریلی میتواند زمینهساز بخش زیادی از هزینههای تولید باشد.
و ریل در این زمینه میتواند بسیار کمککننده و کارگشا باشد، بهطوریکه هزینههای تولید را کاهش دهد و زنجیره تأمین و توزیع را تقویت کند.
نماینده آستارا در مجلس در خصوص نیاز کشور به واردات ناوگان نیز گفت: تا آنجایی که ظرفیت تولید داخلی وجود دارد باید از آن استفاده شود، اما زمانی که این نیاز در داخل قابل تأمین نیست، سیستم نباید معطل بماند و باید از واردات استفاده شود.
وی تأکید کرد باید اجازه داد نیازهای ناوگان ریلی از طریق واردات تأمین شود و صرفاً برای حمایت از تولید داخلی سیستم حملونقل مغفول نماند.