با همت دولت در دو ماه آینده ۱۰ پروژه بزرگ ریلی افتتاح میشود
آخرین افتتاحیههای دولت در بخش ریلی در ماههای خرداد، تیر و مرداد سال ۱۴۰۰ عملیاتی میشود و با افتتاح پنج مسیر ریلی جدید سوت قطار در استانهای جدیدی شنیده شود.
به گزارش پایگاه خبری معدننامه؛ قرار است در روزهای آخر ماههای خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ پروژههای ریلی زاهدان- خاش، یزد- اقلید، راهآهن بستانآباد- تبریز، خط دوم ریلی بافق- زرینشهر و خط دوم ریلی قزوین- زنجان افتتاح شود.
همچنین پروژههای جادهای آزادراه اراک- خرمآباد، راه اصلی سنندج- مریوان، راه اصلی پاتاوه- دهدشت، باند رفت آزادراه تهران- شمال و آزادراه اصفهان- شیراز به بهرهبرداری خواهند رسید.
* جزییات پروژههای ریلی در آستانه افتتاح
راهآهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر آخرین بار فروردین سال ۱۴۰۰ مورد بازدید هوایی معاون رییس جمهوری قرار گرفت.
جابهجایی سالیانه ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲.۸ میلیون تن بار در سال نخست بهرهبرداری از اهداف افتتاح این پروژه است.
همه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی آن تا پایان فروردین سال جاری ۷۰ درصد بود.
راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر که هدف مهم آن جابهجایی سالیانه چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال نخست بهرهبرداری است، به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده و با تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی قرار است تا خردادماه به بهرهبرداری برسد.
راه آهن بستانآباد- تبریز به طول ۴۴ کیلومتر پروژه بعدی است که به منظور جابهجایی سالیانه یک میلیون نفر مسافر و ۲ میلیون تن بار در سال نخست، بهبود شبکه ریلی و کریدور شرق به غرب کشور، تسهیل ترانزیت و جابهجایی کالا و مسافر و کمک به فرآیند تولید در منطقه ساخته میشود.
پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۴ درصد و اعتبار باقیمانده آن ۳۰۰ میلیارد تومان است.
خط دوم ریلی بافق- زرینشهر نیز با هدف رفاه حال مسافران، ارتقای ایمنی، کاهش مدت زمان توقف قطارها و تسهیل برنامهریزی به منظور تعمیر و بهینهسازی شبکه ریلی به طول ۲۳۷ کیلومتر مراحل نهایی آمادهسازی خود را طی میکند.
مهمترین مشکل خطوط ریلی در این محور به نهایت رسیدن ظرفیت آن است و با اضافه شدن خط دوم امکان اعزام قطار بیشتری در خطوط ریلی استان ایجاد خواهد شد.
اکنون به دلیل یکخطه بودن خطوط ریلی در این استان قطارها به صورت رفت و برگشتی روی یک خط در حال حرکت هستند و پیشبینی میشود با دو خطه کردن خطوط ۲۰ درصد به ظرفیت موجود اضافه شود.
دو خطه کردن خط ریلی تهران- قزوین- زنجان نیز پروژه دیگر وزارت راه و شهرسازی است که اکنون در حال گسترش بوده و دولت از ابتدا به دنبال آن بود تا هرچه زودتر خط دوم آن افتتاح شود.
اجرای این پروژه ظرفیت حمل بار در مسیر کریدور شرق به غرب کشور را بیش از هفت میلیون تن افزایش خواهد داد.
این خط ریلی همچنین ۱.۵ ساعت زمان سفر در مسیر ریلی زنجان – قزوین را تقلیل خواهد داد.
۸۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور برای اتمام این پروژه در نظر گرفته شده است.
ساخت خطوط دوم ریلی به واسطه اینکه بهرهوری راه آهن توسعه یافته و با افزایش ظرفیت بار و مسافر، زمان سفر کاهش پیدا کند در اولویت دولت است.
–
–
–