خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادی خلیجفارس مطرح کرد:
اقدامات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در حوزه بومی سازی در سال گذشته و سال جاری
منطقه ویژه اقتصادی خلیجفارس با اعتماد بر دانش و توان متخصصین داخلی اقدام به ساخت، تعمیر و بهسازی قطعات کرده است تا این منطقه در حوزههای مختلف ضمن کاهش ارزبری، به خودکفایی برسد.
شیوا نیک وظیفه
خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادی خلیجفارس در این خصوص عنوان کرد: سال گذشته نوارهای ep تولید داخل کشور، جایگزین نوارهای steel cord موردنیاز شد که پیشازاین میبایست از خارج کشور خریداری میگردید و همچنین ساخت کامل مجموعه WHEEL دستگاههای برداشت مواد توسط یکی از شرکتهای داخلی به انجام رسید که سازنده اصلی آن شرکت گروپ آلمان بوده است.
خلج طهرانی افزود: در سال گذشته یک WHEEL دستگاههای برداشت مواد توسط پرسنل منطقه بهصورت کامل نوسازی شد که کاهش هزینه قابلتوجهی را ایجاد کرد. همچنین درامهای مورداستفاده در خطوط بهجای خرید خارجی شامل روکش زنی و اصلاح شافتهای آن بازسازی گردید.
مدیرعامل منطقه ویژه خلیجفارس گفت: یکی دیگر از پروژههای انجام شده طراحی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت محل اتصال) نوار نقاله بود که جایگزینی بهتر و ایمنتر بجای پرشربگ ساخت آلمان شده است. با توجه به پارگیهای متعدد پرشربگ که سطح ایمنی را بهشدت کاهش داده بود و با توجه به اینکه این تجهیز تولید داخلی نداشته و تأمین آن از خارج در شرایط کنونی بسیار دشوار بود همکاران متخصص و فنی ما که سابقه و تجربهی خوبی در زمینه اسپلایس نوار نقاله داشتند اقدام به طراحی و ساخت صفحه پرشر پلیت کردند که این صفحه با صرف کمترین هزینه با بالاترین سطح کیفیت ممکن، طـراحی و تولید گردید و پس از آزمایشهای لازم مورداستفاده قرار گرفت و تاکنون چندین سر اسپلایس گرم (پخت محل اتصال) نوار نقاله انجام و مورد تائید قرار گرفته است.
خلج طهرانی ادامه داد: پرشر پلیت ساخته شده در این مجموعه از ایمنی بالایی برخوردار است و از نظر هزینه تأمین پرشر پلیت نزدیک به هشت الی ده هزار یورو ارزبری داشت در حالی که پرشر پلیت را با هزینهای بسیار ارزانتر با مبلغی در حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان از مواد و متریال موجود در بازار داخلی میتوان تولید کرد. در حال حاضر این آمادگی را داریم تا پرشر پلیت را برای سایر شرکتهای که نیاز به این تجهیز جهت اسپلایس گرم نوار نقاله دارند تولید کنیم.
خلج طهرانی ادامه داد: پروژه بعدی که در منطقه ویژه به خودکفایی رسیدیم ساخت ۶ دستگاه فیدر ویبراتوری با ظرفیت ۵۰۰ تن بر ساعت بود که هرچند ساخت آن در بعضی از شهرهای کشور امکانپذیر میباشد اما توانستیم با تخصص و دانش همکارانمان آن را برای اولین بار در خود منطقه ویژه تولید و نصب و راهاندازی کنیم که خوشبختانه شاهد کارایی خوبی از این فیدر ها هستیم. این دستگاه بیشتر برای هدایت مواد معدنی از هوپرهای بر روی نوار نقاله است و خرید آن برای شرکت منطقه ویژه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه به همراه داشت که متخصصین ما توانستد با مبلغی حدود ۲۰۰ میلیون تومان آن را تولید کنند که از نظر کیفیت نیز میتواند با نمونه خارجی برابری کند. همچنین این آمادگی را داریم که فیدر مورد نیاز سایر شرکتها را نیز تولید کنیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیجفارس در ادامه بر اهمیت حمایت از تولید و ساخت داخل کشور تأکید و بیان کرد: با توجه به اینکه طراحی و ساخت اولیه سازههای نوار نقالهها جهت استفاده از نوارهای استیل کورد بوده و این نوارها در داخل کشور تولید نمیشوند، یکی از اقداماتی که در جهت حمایت از تولید داخل در این مجموعه انجام شد این بود که پرسنل تعمیرات واحد بهرهبرداری با طراحی و تغییر و بهسازیهایی که در سازههای خطوط انتقال اعمال کردند این امکان را فراهم آوردند که بتوانیم از نوارهای ای پی (منجیت دار) تولید داخل استفاده نماییم که تاکنون این تغییرات بر روی حدود ۳۰ درصد نوار نقالههای پرکاربرد اعمال و تعویض شده است.
وی در ادامه به دیگر اقدامات منطقه ویژه اقتصادی خلیجفارس در سال گذشته پرداخت و تشریح کرد: ساخت کامل استراکچر اصلی، ریلها و چرخدندهای دامپر ایستگاههای تخلیه واگن در داخل کشور بهجای سفارش و خرید خارجی آنها، تعمیر بوردها و کارتهایی PCL تجهیزات ابزار دقیق بهجای خرید خارجی، بازسازی قسمتهای معیوب الکتروموتورهای گرانقیمت HIGH VOLTAGE خطوط و تجهیزات نوار نقاله و موتورهای DC موجود در ایستگاههای تخلیه بهجای خرید خارجی قطعات مربوطه، انجام تعمیرات و تنظیمات سیستمهای کنترلی موتورهای DC یکی از ایستگاههای تخلیه بدون استفاده از کارشناس خارجی و بومیسازی کامل نحوه تنظیمات پیچیده تجهیز مذکور، نوسازی و بازسازی رولیکهای مورداستفاده در خطوط نوار نقاله در داخل منطقه ویژه بهجای سفارش خرید و ساخت داخلی و یا خارجی، ساخت 100 درصدی کلیه قطعات مکانیکی موجود در ایستگاههای تخلیه واگن و لکوموتیوهای موجود در محوطه مانوری منطقه ویژه در داخل کشور بهجای سفارش خرید خارجی، باز طراحی و نوسازی کامل هوبرها و فیدرهای ایستگاههای تخلیه واگن در داخل کشور بهجای استفاده از مشاوره و خدمات مهندسی خارجی کشور و ساخت مجموعه کامل ترمز هیدرولیکی مورد استفاده در سیستم محرک WHEEL دستگاههای برداشت مواد در داخل کشور بهجای خرید خارجی از اقداماتی است که انجامشده است و همکارانم در منطقه ويژه خلیجفارس نقش بیبدیلی در به ثمر نشستن این پروژهها که بسیاری از آنها برای اولین بار در منطقه انجامشده است، داشتهاند.
خلج طهرانی به برنامههای بومیسازی آتی در منطقه ويژه خلیجفارس اشاره کرد و گفت: در سال 1400 نوسازی و بازسازی اساسی سیستم محرک لوکوموتیوهای شانتینگ یارد (تغییر سیستم محرک آنها)، جایگزینی و یا حذف سیستم ایندکسر ایستگاههای تخلیه واگن (سیستم حمل واگن به دامپر)، طراحی و اجرای سیستم توزین دینامیکی مناسب با وضعیت و شرایط محوطه شانتینگ یارد منطقه ویژه (با دقت 25/0 درصد)، نوسازی و بازسازی انواع تیغه و ریل پهلویی مربوط به خطوط ریلی، ساخت سیلندرهای هیدرولیکی بوم به همراه بلوک کنترل شتاب و جریان روغن درون آن مربوط به دستگاه ریکلایمر و ساخت ویبراتورهای مناسب با ابعاد و دیمانسیون فیدرهای تخلیه واگن را در برنامه داریم.
وی افزود: بعلاوه اینکه تغییر در استراکچر خطوط نوار نقالهها جهت استفاده از نوارهای EP (نخی) تولید داخل بهجای نوارهای استیل کورد خارجی، اجرای سیستم وایرلس (بی سیم) دستگاههای انباشت و برداشت جهت حذف 4000 متر کابل 40 کر خارجی و مکانیزم کابل جمع کن ها به دلیل استهلاک زیاد و هزینه بالا و عدم تولید در داخل کشور، تعمیر و بازسازی انواع کارتهای PLC مورداستفاده که به دلیل تحریم امکان خرید آنها وجود ندارد، طراحی و اجرای سیستم کنترل و علائم الکتریکی خطوط ریلی متناسب با تجهیزات بهروز و موجود در کشور، ساخت موتور و گیربکسهای گنتری دستگاههای انباشت و برداشت مواد معدنی (استاکر و ریکلایمر) و بازسازی و اصلاح ساختار هوبرهای واگن برگردان جنوبی در برنامه های مجموعه برای سال جاری قرار دارد.
.
.
.
.
.
فولاد مبارکه با داشتن ۸ کوره ۱۸۰ تنی در دنیا منحصربهفرد است
بومی سازی چرخ و محور قطارهای مانوری در پویش بازرگان ذوب آهن …
تامین مواد اولیه خط قرمز صنعت فولاد است
حمایت منطقه ویژه خلیج فارس از بومیسازی
خلق فرصت مبتکرانه در پی تغییر مواد اولیه ورودی به مجتمع فولاد خراسان از …