معدن نامه از وضعیت استارتاپهای حوزه معدن گزارش می دهد؛
تامین مالی و توسعه بازار دغدغه و چالش اصلی استارتاپهای معدنی
در عصر حاضر اهمیت و حساسیت صنعت معدنکاری از یک طرف و ظرفیتهای قابل توجه آن برای رشد و درآمدزایی از طرف دیگر، توجه استارتاپها را به عنوان یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه کشورها، به این حوزه جلب کرده است. به همین منظور، در سراسر دنیا استارتاپهایی در تلاش هستند تا با کمک فناوریهای مدرن، تحولات شگرفی در این صنعت به وجود بیاورند.
آیلین سیروس: به گفته فعالان این حوزه، استارتاپهای حوزه صنعت و معدن وضعیت متفاوتی با سایر استارتاپها دارند و بهسختی میتوانند محصول خود را وارد بازار کنند یا به صنعت برسانند. ماهیت استارتاپهای معدنی و سایر استارتاپها از جمله IT به دلیل نوع خدمات دهی متفاوت است، به طور مثال نوآوری قطعات و انجام تستهای آزمایشی و ارائه در بازار با ریسک بالایی همراه است و از طرفی یکی از چالشهای شرکتهای دانشبنیان ورود به بازار است.
یک سوم استارتاپها معدنی اند
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (ایمینو) در این خصوص معتقد است: بخش معدن و صنایع معدنی به لحاظ ماهیت کاری و شکل کاری که دارد نسبت به ارتباطات یا ict از نظر استارتاپی هنوز جوان تر و نوپاتر بوده و رشد چندانی نداشته است.
مجید وفایی فرد مدیرعامل ایمینو در گفتگویی با معدن نامه گفت: از حدود 9 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فقط بین 450 تا 500 شرکت فعال در حوزه معدن هستند.
وی افزود: این در حالی است که تمامی این استارتاپها تخصص لازم را در تمامی بخشهای معدن نداشته به طور مثال برخی از این استارتاپها در حوزه حفاری ورود کرده و حالا می خواهند در بخش حفاری معدن هم ورود کنند و همه اینها لزوما تخصص معدن و صنایع معدنی را ندارند.
وفایی با بیان اینکه با این حساب کمتر از 5 درصد استارتاپ حوزه معدن در کشور وجود دارد گفت: از همین 5 درصد هم شاید حدود 100 شرکت دانش بنیان فعال داشته باشیم، بنابراین این عدد بسیار عدد کمی نسبت به نقش حوزه معدن در تمامی عرصه های اقتصادی است.
وی با اشاره به طرح ایجاد زیست بوم فناوری که در ایمینو انجام می شود گفت: بنابراین با توجه به وجود حدود 100 تا 120 شرکت می توان گفت عملا یک سوم شرکتها وارد زیست بوم فناوری معدن شده اند. بنابراین اعداد درشت نیستند و از طرفی در این بخش آمار دقیقی وجود ندارد.
مدیرعامل ایمینو افزود: شتابدهنده ها در این بخش انگشت شمارند و با برگزاری جلسات هم اندیشی و بیان نظرات شتاب دهنده ها که سعی دارند پایه های حوزه معدن را تقویت کنند.
وفایی فرد به برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین اشاره کرده و گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این جشنواره شد و 350 ایده جذب کردیم و با ارزیابی ای که در جشنواره از طریق متخصصان بخش معدن انجام گرفت 108 ایده برتر به جشنواره معرفی و نهایتا 12 استارتاپ بر اساس 4 شاخه در نقشهای مختلف جایزه کسب کردند. همچنین درصدد نیازسنجی تمامی استارتاپها برآمده و با ارسال نامه و ایمیل خواسته ها و نیازهایشان را جویا شدیم.
وی در پاسخ به اینکه چالشهای عمده دانش بنیانها در حوزه معدن چیست گفت: چالشهای عمده چه در دانش بنیانها چه در استارتاپها، تامین مالی و توسعه بازار است. در حوزه تامین مالی اقداماتی انجام داده و با ارائه راهکارها و پیشنهادات به ایمیدرو درصدد رفع آن برای استارتاپها هستیم از جمله تشکیل صندوق پژوهش و نوآوری که در مسیر اخذ مجوزها و تامین آن قرار دارد.
در حوزه چالش بازار نیز اقدامات خوبی داشته ایم از جمله برگزاری 10 رویداد با عنوان دایان برای دانش بنیانها طی دو سال گذشته بود؛ در حوزه استارتاپها نیز در حال معرفی آنها به صنایع و ایجاد بسترسازی های مناسب هستیم.
الکام استارز و حضور کمرنگ معدنی ها در آن
بر اساس این گزارش استارتاپهای حوزه معدن در کشور تازه پا هستند و هنوز وارد این عرصه به درستی نشده اند.
یکی از عرصه های درخشش استارتاپها نمایشگاههایی از جمله الکامپ است. تیرماه گذشته بیست و هفتیمن نمایشگاه الکامپ در کشور برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از ۵۰۰ شرکت و تیم استارتاپی و ۹ پارک علم و فناوری حضور داشتند اما نقش حوزه معدن در این بین کمرنگ بود.
مدیر الکام استارز در گفتگو با معدن نامه در این خصوص گفت: واقعیت این است که در حوزه معدن که بخش مهمی از اقتصاد کشور را در برگرفته هنوز شرکتها به سمت دیجیتالی شدن نرفته اند.
به گفته آرش برهمند در حوزه معدن به تازگی گروههای صنعتی بزرگ درصدد سرمایه گذاری در این عرصه هستند و نگاه دکتر حکیم جوادی ( رییس سازمان نصر کشور) از زمان ورود به سازمان نگاهی پلتفرمی است به ویژه در الکامپ؛ یعنی در نظر داشتند که به نمایشگاه و الکامپ استارز به چشم یک پلتفرم نگاه کنند که فعالان هر کدام بر اساس تخصص خود ورود کنند.
بر اساس این گزارش اولین گروهی که در الکامپ امسال در بخش ورود کرد گروه زرین بود که جایزه نوآوری را این گروه برگزار کرد.
وی بیان کرد: حوزه معدن و صنایع معدنی در الکام استارز تا حدودی کمرنگ بود اما امسال سعی کردیم که به تمام حوزه های مختلف پیرو شعار نمایشگاه که الکامپ خانه تمامی بازیگران حوزه تکنولوژی در ایران از اینفلوئنسر تا خدمات دولت الکترونیک، بپردازیم. بنابراین بخش معدن نیز که بخش مهمی از اقتصاد کشور را در برگرفته باید به سمت دیجیتالی شدن سیر کند. البته کم نیستند شرکتها و کارخانه های تولید فولاد و آهن و صنایع مرتبط با این حوزه که بسیاری از بخشهای خود را به سمت دیجیتال و الکترونیکی شدن هدایت کرده اند.