خلج طهرانی : افزایش زیر ساخت ها موجب جذب سرمایه گذار و رونق تولید خواهد شد

تب‌های اولیه

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت با تایید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و حمایت بخش خصوصی زمینه طرح توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با هدف خدمات رسانی مناسب به واحدهای فولادی مستقر این منطقه فراهم شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری معدن نامه به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ، خلج طهرانی اظهار داشت ظرفیت فعلی این اسکله ۱۲ میلیون تن در سال می باشد که با اجرای کامل طرح توسعه و اضافه شدن هفت پست اسکله جدید و همچنین اسکله دلفینی دو کله مخصوص صادرات مواد مایع (نفت، فرآورده های نفتی و نفت کوره) با حدود سه برابر افزایش به ۳۵ میلیون تن می رسد.

 وی گفت از آنجایی افزایش زیر ساخت ها موجب جذب سرمایه گذار بیشتر و درنتیجه رونق تولید خواهد شد یکی از مهم ترین اهداف توسعه زیر ساختی در سال جاری توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه از طریق بخش خصوصی (کنسرسیومی متشکل از شرکت های معدنی و فولادی) و درنهایت تبدیل آن به هاب صادرات و واردات صنایع معدنی و فلزی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از طرح های توسعه ای به عنوان لازمه حرکت رو به جلو نام برد و اظهارداشت: اگر به دنبال حفظ حضور بلند مدت خود درعرصه های تولید و تجارت جهانی هستیم در هیچ شرایطی نباید از توسعه غافل شویم.

وی تاکید کرد: درسند چشم انداز توسعه کشور برای افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر گرفته شده که لازمه آن افزایش واردات مواد اولیه و همچنین صادرات تولیدات است که این خود نیاز به زیر ساخت های لازم ازجمله افزایش ظرفیت اسکله اختصاصی دارد.

این مقام مسئول ابراز داشت: برای احداث اسکله دلفینی خصوص صادرات مواد مایع صنعتی نیزدعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با استقبال مثبت آنان مواجه شده و به همین منظور، مشاور طرح به روز رسانی زیر ساخت ها، مطالعات فنی و اقتصادی را دراین زمینه آغاز کرده است.

خلج طهرانی گفت: طبق مصوبه هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه با قابلیت پهلوگیری کشتی های ۳۰۰ هزارتنی احداث می شود که دراین صورت یکی از معدود اسکله های کشور خواهد بود که ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی و محصولات فولادی با این حجم (۳۵ میلیون تن درسال) را دارد.

خوشبختانه نگاه توسعه محوردر سازمان ایمیدرو باعث شده که شخصاً پیگیر توسعه اسکله و جذب سرمایه گذاربخش خصوصی برای تکمیل آن باشد.

وی از افزایش استفاده ظرفیت ریلی کشور برای تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مورد نیاز صنایع فولادی به عنوان یکی دیگر از اهداف این منطقه نام برد و افزود: دراین زمینه نیز مذاکراتی با مدیران راه آهن هرمزگان و تهران داشته ایم که سبب شد ظرفیت تخلیه واگن خود را به ۳۷۰ تا ۳۸۰و اگن در روز (بیش از۶میلیون تن در سال) افزایش دهیم.

وی تاکید کرد این همکاری و تعامل با راه آهن ادامه دارد و بنا داریم تا بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی خود را به حدود ۴۵۰ واگن در روز برسانیم

لازم به ذکر است منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهزبه نوارمتحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزارو ۵۰۰ نفردر ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد. .

 

هنوز امتیازی ثبت نشده

نظر شما چیست؟