خبرنامه الکترونیکی شماره 9 - روابط عمومی

تب‌های اولیه

 

با اعطای لوح تقدیر به ترابی

روابط عمومی فولاد مبارکه پیشتاز در آموزش نیروهای متخصص

 

شیوا نیک وظیفه

هشتمین کنفرانس ملی روابط عمومی صنعت با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر از اساتید، کارشناسان و فعالان عرصه روابط عمومی و ارتباطات ایران ابتدای هفته در تهران برگزار گردید. در این کنفرانس شاهد رویداد مهمی بودیم که از موفقیت جدیدی از فولاد مبارکه خبر می‌داد و گواه اقتدار این مجموعه سرآمد در زمینه‌ای دیگر بود. لوح تقدیر این همایش به جهت حمایت از آموزش در عرصه ارتباطات و روابط عمومی به ایرج ترابی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اهدا گردید.

در حاشیه این نمایشگاه گفتگویی با مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه داشتیم. وی در خصوص آموزش و رویکردهای روابط عمومی فولاد مبارکه در سال 98 در گفتگو با معدن نامه عنوان کرد: یکی از مشکلات روابط عمومی‌ها فقدان استراتژی است اما خوشبختانه فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت سرآمد نه تنها در بخش روابط عمومی بلکه در تمام حوزه‌ها بر مباحث استراتژیک تمرکز داشته و اهداف فردی برای هر بخش به‌صورت پیوسته در راستای تحقق اهداف کلان مجموعه بوده و تلاش این است تا همواره رو به بهبود حرکت کنیم تا به نقطه تعالی برسیم.

ترابی افزود: این مجموعه بر مباحث آموزشی برای به‌روزرسانی اطلاعات نیروی انسانی تأکید دارد. در همین مورد روابط عمومی فولاد مبارکه در خصوص رسانه دیجیتالی که نشانگر مدرنیزه شدن این بخش از سازمان است خوب عمل کرده و نتایج گویای همین حقیقت است. با توجه به اینکه فعالیت‌های جاری سازمان طبق نقشه راه تعریف شده و در حال اجراست، پیوند این امور نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است تا نتیجه بهتری حاصل شود و تلاش ما تحقق همین امر است.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: نگاه ما همواره نه تنها در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار بلکه در درجه بالاتر مغز افزار ارتقاء است تا حرکتی مستمر به سمت تعالی باشد و فولاد مبارکه هیچ‌گاه این هدف را فراموش نکرده است.

با توجه به اینکه از ایشان در هشتمین کنفرانس ملی روابط عمومی و صنعت تقدیر شد و یکی از دلایل این تقدیر تمرکز دقیق این بخش بر بحث آموزش بوده، وی نقطه قوت و دلیل برتری مجموعه در این مورد را این‌گونه عنوان کرد: فولاد مبارکه در حوزه آموزش در سطح امور کارکنان و در سطح کلان اهدافی را تعریف کرده و هر بخش با توجه به نیازهای آموزشی تخصصی همان واحد، آموزش می‌بیند که اساتید مجربی در زمان‌های مشخص این آموزش را برای بهبود فضای عملیاتی و اجرایی بهتر ارائه می‌نمایند.

وی افزود: سازمان‌هایی که نقشه راه ندارند در حقیقت مأموریت آن‌ها برای تحقق اهداف تعریف‌نشده است و زمانی که آرمان و ایده‌ای نباشد مسیر به‌روشنی مشخص نخواهد بود، درحالی‌که استراتژی همانند چراغی مسیر را برای تمام اعضا روشن می‌کند. این در حالی است که در تمامی بخش‌های مجموعه تابلوی اهداف برای یادآوری همیشگی نصب شده که معرف خط‌مشی افراد مجموعه است و نهایتاً اهداف را محقق می‌کند. نکته مهم این است که فضای برنامه‌ریزی باید فراهم باشد وگرنه ادامه کار میسر نخواهد شد.

وی در خصوص اقدامات رسانه‌ها برای نمایش جایگاه اصلی فولاد مبارکه و همکاری دوجانبه با این مجموعه و شفاف‌سازی اطلاعات تصریح کرد: انتظار ما این است تا رسانه‌ها به صورت شفاف اطلاع‌رسانی را انجام دهند فولاد مبارکه همواره تلاش کرده تا بهترین اقدام در شرایط موجود را داشته باشد به همین خاطر نیازی به مبالغه در برخی موارد ندارد. بعلاوه اینکه مطالب را به‌موقع و به‌جا مطرح نمایند. با توجه به اینکه فولاد مبارکه همواره در حال پایش است نباید بدون مستندات سخنی از این مجموعه مطرح شود. این هم‌زمانی اتفاق خواهد افتاد که در کنار هم باشیم نه مقابل هم، همکاری دوجانبه سبب هم‌افزایی می‌شود و این خواسته ماست.

وی برنامه‌های سال 98 را که به اهداف اضافه خواهد شد تا بهبود بیشتری حاصل شود این‌طور عنوان کرد: با توجه به شرایط روز ابزارهای جدیدی را اضافه خواهیم کرد تا به‌روزرسانی در فضای مجموعه مغفول نماند، فولاد مبارکه هرگز در یک نقطه متوقف نمی‌شود و سعی دارد با مطالعه الگوی شرکت‌های فرا صنعتی به آن ساختار نزديك شود

صفريان مدير روابط عمومي فولاد هرمزگان در گفتگو با معدن نامه مطرح كرد:

ارتباطات برون سازماني يكي از مهمترين اهداف يك سازمان است كه توسط روابط عمومي ها رقم مي خورد

 

شیوا نیک وظیفه

ارتباطات یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و زیربنای سایرعلوم قرن حاضر است كه درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد. روابط عمومی هدف و چگونگی اجراي برنامه ها را ترسیم كرده پس لازم است که مدیر و کارکنان به وي اعتماد داشته و سعي در تعامل با اين بخش موثر سازمان داشته باشد. با توجه به اينكه روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مشترياني است که با آن سر و کار دارند بايد به آن به قدري بها داد كه به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد. در خصوص جايگاه روابط عمومي با گفتگويي با رضا صفريان، مدير روابط عمومي فولاد هرمزگان داشتيم.

صفريان در گفتگو با معدن نامه در خصوص اقدامات روابط عمومي در راستاي بهبود ارتباطات درون سازماني عنوان كرد: روابط عمومي ها در جهت بهبود ارتباطات درون سازماني مي توانند از شيوه هاي گوناگون استفاده نمايند. نقش روابط عمومي ها در ارتباط درون سازماني و بهبود آن بسيار موثر و مهم است. استفاده از ابزارهاي اطلاع رساني مناسب مي تواند در انتقال صحيح پيام ها موثر باشد و اين انتقال درست ، تاثير گذارتر نيز هست.

وي افزود: روابط عمومي با نظرسنجي و سنجش افكار عمومي درون سازماني مي تواند پيام و محتواي موردنياز را توليد كند. اگر محتوا متناسب با نياز و كارشناسي شده منتشر نشود بدون شك سازمان دچار مشكل خواهد شد و سازمان در بي خبري به سر خواهد برد. در واقع شناسايي نيازها و توليد پاسخ ها و نشر آن از مجاري مناسب و مختلف مي تواند در بهبود ارتباطات درون سازماني موثر باشد.

مدير روابط عمومي فولاد هرمزگان در ادامه تشريح كرد: برگزاري جلسات گروهي با كاركنان و ملاقات بين مديرعامل ، مديران و معاونين به صورت خصوصي با كاركنان از اقداماتي است كه در راستاي بهبود ارتباطات درون سازماني موثر واقع خواهند شد. يكي از فعاليتهاي مهم ديگري كه بايد روي آن تمركز كرد انعكاس نظرات و پيشنهادات و حتي انتقادات كاركنان است. ايجاد پورتال سازماني، ايجاد ايميل سازماني مخصوص ارسال پيامهاي كاركنان به مديرعامل  ، معاونين و مديران ارشد سازمان مي تواند راه گشا و تاثير گذار باشد.

صفريان در ادامه به ارتباطات برون سازماني نيز اشاره كرد و افزود: بديهي است ارتباطات برون سازماني يكي از مهمترين اهداف يك سازمان است كه توسط روابط عمومي ها رقم مي خورد. يكي ديگر از اقدامات ضروري و مهم هم كه مي بايست در روابط عمومي ها انجام شود شناسايي ذي نفعان است . اين موضوع براي بهبود ارتباطات برون سازماني بسيار حائز اهميت است. از طرفي شناسايي فرصتها و تهديدها هم بايد لحاظ شود. روابط عمومي ها با انجام اين فعاليتها مي توانند استراتژي هاي خود را در رابطه با ارتباطات برون سازماني تدوين نمايند. آنها هدف خود را مشخص مي نمايند و در جهت رسيدن به آن برنامه ريزي مي نمايند.

وي افزود: رسالت و وظايف روابط عمومي ها در سازمانهاي مختلف فرق داردو با توجه به آن نوع عملكرد متفاوتي هم دارند. مشتري روابط عمومي ها همه اركان درون سازمان و اركان برون سازماني هستند.روابط عمومي ها هم بايستي دنبال ارائه خدمات و ايجاد ارتباط صحيح بين اينها باشد و قطعا بايد ثمرات اين خدمات مورد پايش و نظر سنجي قرار گيرد و طبق نتيجه آن اقدامات بعدي برنامه ريزي شود. ابزارهاي مختلفي  براي مشتري مداري وجود دارد كه نظرسنجي از مهمترين آنهاست كه با شيوه هاي گوناگون قابل اجراست ؛ استفاده از وب سايت يا اپليكيشن، تنظيم پرسشنامه و ارسال از طريق ايميل از اين موارد است.

صفريان در ادامه گفت: با توجه به رشد سريع تكنولوژي هاي ارتباطي، سازماندهي و به روزرساني روابط عمومي ها انكارناپذير است. روابط عمومي ها بايد خود را با آخرين سيستم تكنولوژي در حوزه فعاليت خود به روز كنند. نقش سازمانها در درك اين موضوع بسيار حائز اهميت است. مديران  ارشد يك سازمان بايد درك صحيحي از وضعيت روابط عمومي و لزوم رشد را داشته باشند . كه اين موضوع در شركت فولاد هرمزگان بخوبي اجرايي شده است و همه مديران ارشد سازمان با روابط عمومي كمال همكاري را دارند . در خصوص بكار گيري افراد در روابط عموميها ، نبايد افرادي كه در اين حوزه متخصص نيستند در ركن كار قرار گيرند. هرچند كه در برخي موارد شاهد هستيم مديران با سطحي نگري و عدم شناخت كافي از اين حرفه افراد غيرمتخصص را در اين پست قرار مي دهند، عدم تخصص قطعا ضربه هاي جبران ناپذيري به ساختار روابط عمومي ها خواهد زد.

  1. اميري مدير روابط عمومي ذوب آهن اصفهان در گفتگو با معدن نامه مطرح کرد:

ذوب آهن دانشگاه تربیت نیروی تخصصی صنعت فولاد است / عملکرد روابط عمومی در یک مجموعه ارتباط تنگاتنگی با دیدگاه مدیرعامل دارد

 

شیوا نیک وظیفه

در هشتمین کنفرانس ملی روابط عمومی و صنعت شاهد بودیم مهندس یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به عنوان مدیر حامی روابط عمومی و صنعت لوح زرین را دریافت کرد و این نشان از توجه ويژه ایشان به روابط عمومی دارد و جایگاه درستی که در مجموعه ذوب آهن برای آن تعریف کرده است. در این خصوص گفتگویی با مدیر روابط عمومی مجموعه داشتیم/

 

اميري مدير روابط عمومي ذوب آهن اصفهان در گفتگو با معدن نامه در این خصوص مطرح کرد: روابط عمومي در راستاي مسئوليت خود مي کوشد تا با برقراري ارتباط ، تفاهم و پشتيباني با مجموعه های دیگر و اصحاب رسانه تعامل داشته باشد. دريافت اطلاعات و نشر آن از مهمترين عملکردهاي روابط عمومي است که چهره و اعتبار شرکت را نزد مشتريان و مخاطبان افزون مي کند بعلاوه اینکه نياز و خواسته خريداران و پيام مخاطبان را به توليد کننده باز خورد مي دهد.

امیری گفت: روابط عمومي ذوب آهن اصفهان از طريق بسترهاي ارتباطي شناخته شده و با به کارگيري ابزار و فن آوري روز ، سعي در ارتباط دارد.

وی در خصوص حضور مجدد دکتر سبحانی در ذوب آهن عنوان کرد: سبحانی به خانه خود بازگشت. حضور دکتر سبحانی در ذوب آهن باعث قوت بیشتر مجموعه می شود و ما شاهد بازگشت ایشان به خانه خودشان هستیم.

 

امیری در صحبتهای خود به اعطای مدال زرین روابط عمومی در سال 1398 به منصور یزدی زاده مدیر عامل شرکت ذوب آهن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عملکرد روابط عمومی در یک مجموعه ارتباط تنگاتنگی با دیدگاه مدیرعامل دارد و اعتقاد آن به حضور موثر روابط عمومی بر این واحد اثرگذار بود و سبب پیشرفت آن شده است. همان طور که شاهد بودیم ذوب آهن سال گذشته با مدیریت مهندس یزدی زاده فعالیت های مثبتی را در حوزه های مختلف عرصه روابط عمومی انجام داده، اینها مواردی است که شاید سالها مغفول مانده بود که تسهیل ارتباط کارکنان با مدیرعامل که مورد استقبال مدیرعامل هم بوده از این موارد است.

امیری افزود: در زمینه ارتباط با منطقه و ذینفعان نیز روابط عمومی مجموعه تاثیرگذار بوده است و تدوین برنامه ای که انجام شده براساس نظرسنجی هایی گرفته شده از جامعه، کارکنان، ذینفعان و ... بوده است. براساس این نظر سنجی پروژه های بهبودی انجام شده و در این راستا فعالیت هایی شکل گرفته است.

امیری اشاره کرد: در این سال نظرسنجی هایی انجام شده که نتایج آن حکایت از شرایط بهتر نسبت به سال گذشته دارد.

امیری با اشاره به تولید محصولات در این شرکت بیان کرد: ذوب آهن موفق به تولید انواع ریل بوده است که در سال گذشته شاهد تولید تیرآهن های H در این مجموعه بودیم این مورد در سازه های فلزی کاربرد بسیاری دارد. با توجه به اینکه در گذشته تولید بخشی از این محصول با واردات از اسپانیا بوده است اینک سهم داخلی افزایش می یابد و در سال جاری با توجه به تولید سایزهای مختلف این تیرآهن می تواند جایگزین تیرورق ها باشد.

امیری همچنین به تاثیر ذوب آهن در توسعه منطقه ای و کشوری اشاره کرد و افزود: پیشینه ذوب آهن در صنعت کشور سبب شده که بسیاری از افراد معتقد باشند صنعت با ذوب آهن به کشور آمده است چراکه  بیش از 100 هزار نفر در ذوب آهن استخدام شده و آموزش دیده اند و پس از آن به صنایع دیگر منتقل شدند. درواقع سال ها کارشناسان دانشگاه های شریف و صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه های صنعتی کشور می توانستند خدمت خود را در ذوب آهن انجام دهند و پس از آن در واحدهای دیگری استخدام شوند. این پیشینه درخشان ذوب آهن است.

وی عنوان کرد: مرکز آموزش ذوب آهن همیشه آموزش های فنی برای دانشگاه ها را داشته و این مسیر همچنان ادامه دارد. درواقع می توان ذوب آهن را یک دانشگاه تربیت نیروی تخصصی صنعت فولاد دانست.

فروغی نیا مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان در گفتگو با معدن نامه مطرح کرد:

در توده‌های کارکنان پایین‌دست ایجاد اعتماد و در سطوح مدیریت وظیفه‌شناسی و سلسله‌مراتب و راندمان اثرگذار است / روابط عمومی در تلاش است تصویری مثبت و سازنده در ذهن مردم خوزستان ایجاد نماید

 

شیوا نیک وظیفه

با توجه به اینکه روابط عمومی‌ها در تلاش‌اند تا با برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی سازمانی دیگر را تسهیل کنند، نقشی کلیدی و حائز اهمیت در مجموعه دارند، به همین خاطر باید افراد متخصص و آگاه به این حوزه در این جایگاه قرار گیرند چراکه تقابلی بین سازمان‌ها و افکار عمومی وجود دارد، آن‌ها نیازمند تصویر روشنی از خود در جامعه هستند و این هدف با روابط عمومی متخصص و شایسته محقق می‌شود.

فعالان حوزه روابط عمومی به‌طور عموم توجه خود را به ساختن مناسبات با کسانی معطوف می‌کنند که به همسازی با آن‌ها بینجامد. به همین جهت این بخش از سازمان باید در قامت یک نهادی فعال، پویا و استاندارد و کارآمد نیازهای مخاطبان درون و برون‌سازمانی را پاسخ گوید و رضایتمندی حداکثری را سبب شود.

با توجه به اینکه فولاد خوزستان از شرکت‌های سرآمد و تأثیرگذار فولادی در کشور است این نقش از جایگاه مهم‌تر و به مراتب حساس‌تری برخوردار است. در این خصوص گفتگویی با غلامرضا فروغی نیا، مدیریت روابط عمومی فولاد خوزستان داشتیم. وی در گفتگو با معدن نامه در خصوص اقدامات روابط عمومی برای بهبود ارتباطات درون‌سازمانی این‌گونه توضیح داد: در ابتدا باید تعریفی از مخاطبان روابط عمومی داشته باشیم. در این رابطه می‌توان مخاطبان را شامل: سهامداران، کارکنان، جامعه و مسئولان تقسیم‌بندی نمود. روابط عمومی در ادارات و شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون ارتباطات ویژه و خاصی در شرح وظائفش خواهد داشت . مثلاً در یک اداره بازرگانی نوع روابط عمومی درون‌سازمانی با یک کارخانه تولیدی بسیار متفاوت است. در این رابطه نوع کار و جغرافیای سازمان یاد شده می‌تواند تأثیر در گویش روابط عمومی با مخاطب خویش هم داشته باشد. مثلاً در یک کارخانه صنعتی روابط عمومی مدل رابطه‌اش با مدیران و کارگران هم تفاوت دارد.

وی افزود: یقیناً در توده‌های کارکنان پایین‌دست ایجاد "اعتماد" و صمیمیت بسیار حائز اهمیت است . درحالی‌که در سطوح مدیریت کارخانه بیشتر "وظیفه‌شناسی" و سلسله‌مراتب و راندمان می‌تواند اثرگذار باشد.

مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان عنوان کرد: طبیعتاً تلاش روابط عمومی شرکت معظمی مثل فولاد خوزستان با برخورداری از 11 هزار نفر کارکنان از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در اینجا از طرق گوناگون من‌جمله رسانه‌های داخلی ارتباط بسیار قوی و سازنده‌ای ایجاد شده است. نشریه داخلی هر دو هفته چاپ و در میان همه کارکنان توزیع می‌شود. این نشریه اخبار و گزارش‌های خود را از همه سطوح کارخانه منتشر می‌نماید و پلی مؤثر برای کسب اخبار از آخرین دستاوردهای شرکت و اجرای اهداف آن خواهد بود. کما اینکه برخورداری از یک کانال فضای مجازی (تلگرامی) با برخورداری از 6700 عضو نیز یک ابزار ارتباطی با همه کارکنان است که با سرعت، آخرین تحولات و اخبار را در اختیار مشترکین می‌گذارد. همچنین سایت رسمی شرکت و سیستم پرتال نیز با همین اهداف روابط درون‌سازمانی را شکلی منطقی و مؤثر نموده‌اند.

فروغی نیا این اقدامات را برای بهبود ارتباطات برون‌سازمانی نیز بدین شکل می‌داند: روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان تلاش دارد تا چهره‌ای مثبت از این واحد صنعتی را در اذهان مردم و به‌ویژه محیط‌های مسکونی اطرافش ایجاد نماید. در این رابطه نقش اجرای مسئولیت‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. مثلاً فولاد خوزستان با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی توانست مدرن‌ترین ورزشگاه را برای احیای ورزش جوانان احداث نماید. یا در همین رویداد تلخ سیلاب خوزستان نقش فولاد خوزستان در کمک‌های همه‌جانبه اعم از نقدی و جنسی و یا مهندسی به ستاد مدیریت بحران فوق‌العاده بود. از طرفی این شرکت به مناسبت‌های گوناگون انواع خدمات بهداشتی و عمرانی را به روستاهای اطراف می‌نماید. به‌هرحال روابط عمومی باید تصویری مثبت و سازنده را در ذهن مردم خوزستان از این شرکت ایجاد نماید. این امر بخصوص از طرق ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغات انجام می‌شود.

فروغی نیا به اقدامات این مجموعه در راستای مشتری مداری اشاره کرد و گفت: یقیناً پس از سال‌ها که از ارائه کالاهای فولاد خوزستان به جهان می‌گذرد مشتریان به کیفیت مطلوب محصولات این شرکت دست‌یافته‌اند لذا شاهد هستیم که اساساً این شرکت کالای برگشت از فروش نداشته است. درعین‌حال به‌عنوان یک واحد صنعتی که تلاش دارد همه استاندارهای داخلی و خارجی را رعایت نماید خودبه‌خود مشتری‌های زیادی با نام نیک و تعهدپذیر این شرکت آشنا هستند. وقتی حدود ۷۰ درصد تولید یک کارخانه صادر می‌شود یعنی مشتری به مطلوبیت کیفیت آن دست‌یافته است.

وی در پاسخ به اینکه سازمان‌دهی روابط عمومی تا چه حد به‌روزرسانی می‌شود، عنوان کرد: کلیه کارکنان شرکت موظف‌اند سالیانه آموزش‌های لازم علمی و فنی را در راستای وظائف سازمانی خویش طی نمایند. از این حیث واحد روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان هم تلاش دارد خود را از دستاوردهای علمی درزمینه کاری بهره‌مند سازد. روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته از حیث مدیریت و از طرف سمپوزیوم روابط عمومی‌های کشور رتبه برتر را در کشور داشته است.

 

دسته بندی: 
امتیاز شما: هیچ (15 votes)

نظر شما چیست؟