عليــرضا کاظــمی مــعاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان

به روزرسانی فنّاوری، شاه کليد توسعه محصولات فولادی

تب‌های اولیه

عليــرضا کاظــمي مــعاون تکنولوژي و توسعه فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با اخبار فلزات  عنوان کرد: به‌روزرساني فنّاوري، شاه‌کليد توسعه محصولات فولادي است که در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.

خواسته‌هاي مشتريان را برآورده سازند و از آن فراتر روند، عاملي کليدي در حفظ و بهبود مزيت رقابتي به شمار مي‌روند. از طرفي اين موضوع مي‌تواند بازاري پايدار براي محصولات شرکت‌ها ايجاد کند که اين مهم در شرايط ويژه اقتصادي کشور و نوسانات قيمت محصولات مي‌تواند براي اقتصاد کشور مفيد باشد. همچنين با ايجاد تنوع در محصولات مي‌توان کنترل بهتري در بازار داشت. زماني که محصولي متقاضي قابل‌توجهي نداشته باشد علاوه بر کاهش توليد، مي‌توان براي توليد محصولاتي که شرايط بهتري در بازار دارند، برنامه‌ريزي کرد.

 اهميت توسعه سبد محصولات

از طرفي فرآيند توسعه محصولات، دروازه ورود به فنّاوري‌هاي جديد توليد است. زماني که مسئله توسعه محصولات فولادي در يک شرکت هدف‌گذاري مي‌شود تحقيقات بازار، مهندسي کارخانه، تحقيق و توسعه شرکت فعال‌تر مي‌شوند و آينده سازمان را تضمين خواهند کرد.

 تنوع در سبد محصولات شرکت‌هاي فولادي کشور

به دليل کمبود توليد فولاد در داخل کشور و بالانس عرضه و تقاضا، شايد به اهميت اين موضوع کمتر توجه شده است؛ اما با تحقق افق 1404 و توليد 55 ميليون تن محصولات فولادي و مازاد عرضه در کشور اهميت بسيار زيادي خواهد يافت. در اين چشم‌انداز شرکت‌هايي در بازار رقابتي، پيروز خواهند بود که توجه لازم به اين مهم داشته باشند و از قبل براي آن برنامه‌ريزي کرده باشند. درصورتي‌که به فنّاوري‌هاي توليد و محصولات جديد توجه کافي نشود؛ به‌احتمال‌زياد، در ده سال آينده محصولاتي توليد خواهد شد که يا در مصارف عمومي کاربردي باشند و يا مشتري خاصي نداشته باشند؛ درنتيجه علاوه بر اينکه ارزش‌افزوده زيادي ايجاد نمي‌کنند، شرکت را تحت تأثير شديد بازار قرار خواهند داد.

توجه به روند توسعه محصولات فولادي در دنيا طي چند سال گذشته نشان مي‌دهد که در هر پنج يا ده سال، محصولات با فنّاوري ساخت جديد به بازار اين صنايع ورود پيداکرده‌اند. بررسي اين نمودارها و توليدات صنعت فولاد کشور، نشان مي‌دهد که کشور ما در جايگاه مناسبي قرار ندارد. شکل‌هاي 1 و 2، وضعيت توسعه محصولات در فولادهاي قابل کاربرد در دو حوزه مهم صنعتي را نشان مي‌دهند و کارشناسان محترم صنعت فولاد مي‌توانند وضعيت توليدات کشور در شرايط حاضر را با آن مقايسه کنند.

شايان‌ذکر است که منظور از توسعه سبد محصول در شرکت‌هاي فولادي، توسعه گريدهاي متعدد فولادي بر اساس استاندارد‌هاي بين‌المللي است. در اين زمينه فعاليت‌هايي در صنعت فولاد کشور انجام‌شده است، اما محدوديت‌هاي فنّاورانه، نبود دانش فني کافي و غيره، امکان توسعه مناسب در حوزه محصولات را براي اين شرکت‌ها فراهم نکرده است ، درحالي‌که شرکت‌هاي بزرگ جهاني صاحب فنّاوري هستند و توسعه فنّاوري و توليد محصول (کمّي و کيفي) را هم‌زمان به‌پيش برده‌اند. در کشورهاي صنعتي، واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع فولادي با همکاري دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي، مسئوليت توسعه فنّاوري و محصولات را بر عهده‌دارند و اين فعاليت‌ها به طراحي محصولات جديد، بهبود آن‌ها و درنهايت توسعه محصولات و سرمايه‌گذاري‌هاي بسيار منجر شده است.

به‌عنوان نمونه شرکت فولادسازي POSCO کره جنوبي پس از سال‌ها تحقيق، فولادهاي دريايي توليد کرده است که علاوه بر استحکام بسيار، ازلحاظ مقاومت به خوردگي وضعيت بهتري نسبت به توليدات مشابه دارد؛ درنتيجه اين محصول پس از عرضه در بازار، علاوه بر ارزش‌افزوده بالاتر، محصولي منحصربه‌فرد است که مي‌تواند سال‌ها بازار شرکت را تضمين و مزيت کاربردي براي صنايع دريايي ايجاد کند.

به‌عبارت‌ديگر در فرايند توسعه محصول از دانشگاه تا صنايع مصرفي و صنايع وابسته همه درگير هستند. توسعه محصول در اتصال اين زنجيره نقش کليدي دارد و اين مهم وجه تمايز کشور ما و کشورهاي پيشرفته است.

 ضرورت افزايش کيفيت محصولات براي رقابت در بازار جهاني

اگر تا به امروز به توسعه محصول توجه کمتري شده است، به دليل نبود برنامه‌ريزي نبوده است. زماني مي‌توان اين موضوع را مطرح کرد که حداقل توان فني و تجربه کافي در توليدات معمولي وجود داشته باشد و در ضمن توان فنّاورانه لازم براي توليد موجود باشد. همان‌گونه که پيش‌تر نيز اشاره شد نياز بازار نيز اين مسئله را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. تا به امروز بيشتر توجه صنعت فولاد کشور، دستيابي به ظرفيت‌هاي کمّي و رفع نيازهاي داخلي کشور به فولادهاي ساختماني و کاربردهاي عمومي بوده است اما براي آينده بايد در خصوص توليد فولادهاي صنعتي نيز برنامه‌ريزي کرد.

براي حضور در بازارهاي جهاني و صادرات محصولات، علاوه بر استانداردهاي لازم، تنوع توليد و نيز توليد پايه‌هاي ويژه، بايد توان توليد بالاي اين گريدها باکيفيت مناسب در داخل وجود داشته باشد. همچنين کيفيت مورد انتظار مشتري بايد با کشورهاي صاحب‌نام اين محصولات همانند ژاپن، کره جنوبي، آلمان و غيره قابل‌رقابت باشد.

 سبد محصولات شرکت فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان محصولات رنج تختالي را توليد مي‌کنند که بتوان از آن ورق يا پليت با گريدهاي کم‌کربن تا پرکربن و ميکرو آلياژي با استحکام بالا ‌توليد کرد. اين شرکت در سال‌هاي اخير با همکاري شرکت‌هاي نوردي داخلي بر توليد گريدهاي با ارزش‌افزوده بالا تمرکز ويژه‌اي کرده است و به دليل حضور در بازارهاي صادراتي توانسته سطح کيفي اين توليدات را ارتقا دهد.

 برنامه‌ آتي شرکت فولاد هرمزگان براي افزايش تنوع در سبد محصولات

شرکت فولاد هرمزگان باهدف ‌توسعه فنّاوري در راستاي توسعه محصولات شرکت، استراتژي لازم را تدوين کرده است که ازجمله آن مي‌توان برنامه‌ريزي براي تکميل خط فولادسازي در راستاي توليد گريدهاي خاص صنايع نفت و گاز در محصول مياني و همچنين تکميل زنجيره ارزش را برشمرد. همچنين به‌منظور تنوع‌بخشي به محصولات، براي شناسايي نيازهاي کشور در حوزه صنايع دريايي و نفت و گاز برنامه‌ريزي لازم انجام‌شده است تا با کمک شرکت‌هاي نوردي داخلي که درزمينة توليد گريدهاي خاص فنّاوري لازم رادارند، در جهت توسعه اين محصولات گام برداريم.

 لزوم تدوين سند توسعه محصولات فولادي کشور

 در پايان توجه به اين نکته ضروري است که ذخاير سنگ‌آهن کشور بايد به محصولاتي تبديل شوند که ارزش‌افزوده بالاتري ايجاد مي‌کنند. به نظر مي‌رسد همان‌گونه که استراتژي توليد فولاد کشور در افق 1404 تدوين‌شده است لازم است سند توسعه محصولات فولادي کشور نيز تدوين شود که هدف آن، تعيين نياز گريدهاي کيفي، برنامه‌ريزي براي بومي‌سازي فنّاوري‌هاي توليد، و يا استقرار فنّاوري‌هاي جديد موردنياز است. لازمه تدوين اين سند تعيين نيازهاي‌ صنايع مختلف به گريدهاي فولادي و پيش‌بيني نياز به اين گريدها در آينده و حتي تغييرات فنّاورانه اين صنايع در آينده است. همچنين به کمک اين سند مي‌توان خط‌مشي تحقيقاتي دانشگاه‌ها و مسئوليت مراکز تحقيقاتي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان را تعيين کرد تا همگام با اين سند چشم‌انداز توسعه‌اي حرکت کنند.

دسته بندی: 
امتیاز شما: هیچ (4 votes)

نظر شما چیست؟