«معدن نامه» بررسی کرد؛
سهم 20 درصدی ورق فولاد در گرانی خودرو
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور در خصوص تاثیر افزایش قیمت ورق های فولادی در گرانی خودرو گفت: با توجه به سهم 70 درصدی ورق فولاد در ساخت خودرو اما به دلیل ارزان تر بودن ورق فولاد نسبت به سایر محصولات و مواد اولیه دیگر ، تنها سهم 20 درصدی در افزایش قیمت خودرو دارد.
محمدرضا نجفی منش رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور در گفتگو با معدن نامه در خصوص سهم ورق های فولادی در افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: با وجود آنکه سهم ورق فولادی در ساخت یک خودرو 70 درصد است، اما دلیل اینکه ورق های فولادی کمترین قیمت را میان بقیه فلزات همچون آلومینیوم و مس و حتی مواد شیمیایی و الکترونیکی دارند ،کمترین سهم را نیز از افزایش قیمت خودرو به خود اختصاص می دهند.
دولت در حوزه قیمت گذاری خودرو دخالت نکند
وی افزود: یکی از اشتباهات دولت در خصوص خودرو قیمتگذاری و مدیریت آن است که اگر این کار را انجام ندهد و به دست بازار سپرده شود روال بهتری را طی خواهد کرد.
به گفته نجفی منش طبق آمار پلیس سال گذشته 7 میلیون معامله خودرو انجام شده که 6 میلیون خودرو معامله شده بدون دخالت دولت و قانون گذاری و کاملا میان مردم و توافقی انجام شده است.
وی در ادامه افزود: اگر خودرو با قیمت زیان تولید نمی شد ،تولید داخلی کشور از روزی 1 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو بالاتر رفته و نه تنها نیاز بازار براورده می شد بلکه می توانستیم صادرات داشته باشیم .
گفتنی است با توجه به گرانی افسار گسیخته قیمت خودرو طی یکسال گذشته که اخیرا نیز زمینه ساز استیضاح وزیر صمت شد ، بسیاری گرانی خودرو را به افزایش قیمت مواد اولیه همچون ورق های فولادی نسبت می دهند. در واقع در چهار سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار همسو بوده و افراد برای حفظ ارزش پول و انتظارات تورمی، اقدام به خرید خودرو میکنند. خودرو تبدیل به یک وسیله حفظ ارزش پول و کالای سرمایهای شده که البته نباید این طور باشد. اگرچه که عدم تعادل در عرضه و تقاضا نیز به این موضوع دامن زده، اما تجربه نشان داده رشد عرضه ادعایی از سوی خودروسازان نیز به دلیل همین انتظارات تورمی نتوانسته همسویی خودرو با دلار رامتوقف کند.